• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur många vågar säga "Jag var med och röstade nej"

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Vad menar jag nu?!
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?

På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?

Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.

Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....
 
Vid den tiden i livet undervisade jag blivande ingenjörer i el.
Där visade jag vilka energislag som stod för elförsörjningen.
Statistiken visade tydligt att det inte gick att ta bort kärnkraften om man inte hade något annat i stället.
Vilket jag påpekade ur rent teknisk synvinkel.
Är ganska säker på att jag inte utbildade någon blivande miljöpartist som envist bestrider verkligheten.
Så otydlig kan man inte vara även om man anstränger sig.
Med det vill jag förmedla att vissa saker som har med vår överlevnad att göra är för viktig för att lämna bort till politiker som "hon dansade en sommar".
 
Jag var tvungen att google kom i håg att jag röstade på linje 2
Här under text från Wikipedia

Mvh Hasse
-------------------------------------------


Detta förslag innebär:

Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."
 
Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.
Alla tre alternativen handlade väl om avveckling i någon form:

"Utfallet blev 18,9 procent för Linje 1 (successiv avveckling), 39,1 procent för Linje 2 (successiv avveckling, offentligt ägande, hushållning) och 38,7 procent för Linje 3 (avveckling inom 10 år och satsning på alternativ). Valdeltagandet var 75,6 procent."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_kärnkraften_i_Sverige_1980
 
De nedlagda reaktorer som ligger närmast till att kunnat kallas ”fullt fungerande” är kanske de i Barsebäck.

De nedlagda i Ringhals hade inte så många år kvar, tror de som mest skulle fått gå till 2025. Men inte heller det hade varit möjligt utan att investera så pass mycket att Vattenfall valde stängning i förtid. Förutom underhållsbehovet anfördes effektskatten (2000-2017) som ett skäl till för dålig lönsamhet. Den var som mest knappt 8 öre/kWh.

Jag gissar att situationen var liknande för de som OKG lade ner i Oskarshamn.
 
Senast ändrad:
Kommer inte ihåg vad jag röstade, kan ha varit 2, knappast 3.
Men ändrade uppfattning under 90-talet och blev mer positiv.
En av Ringhalsreaktorerna var väl nyrenoverad och skulle ha kunnat köras många år till. Den andra hade inte så många år kvar.
Men andra har ju uppgraderats.
Men det är fortfarande flera lagar som hindrar nysatsning oavsett.
 
Försökte redan då att vara objektiv, innan man gör en stor förändring måste det ju finnas alternativ. Ärligt sagt så tittade jag nog lite snett på dom som kallade sig "Hippies" gick barfota å åkte VW- buss för att vara lite samhällsfientliga , dom hade ju sina åsikter å det respekterar jag, men man svänger inte runt en supertanker på bara en sjömil så att talesättet att inte tänka längre än näsan räcker stämmer bra in här, så Sverige har nog kunnat vara kvar i det "gamla" billiga systemet om regeringen spelat sina kort väl,men det här är ju mina åsikter. Men som några skrivit här förut att det här med att tillsätta regeringsposter kanske inte beror på kunskap och erfarenhet är högsta prio utan något annat på CV`t som är mycket värdefullare , då får ju någon annan betala, jaha å vem är det . . .
 
Varken Carola eller jag röstade, men orsakerna var olika.

Carolas ytterkläder var alla prydda med den här knappen,
A87F620D-EF48-4355-9FA7-E879BDA6F0E7.jpeg
Men till hennes försvar skall nämnas, att hon vid 10-års ålder inte själv bestämde vilka åsikter hon skulle sprida, det bestämde mamma och pappa.

Själv hade jag åldern inne med råge, men levde och arbetade i Nairobi vid den tiden och röstade aldrig, men vill minnas att jag sympatiserade med linje 2.

Har senare i livet fått en mer klar insikt och inte minst åsikt i frågan.

Tommy
 
Senast ändrad:
Vad menar jag nu?!
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?

På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?

Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.

Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....
Röstade Nej
 
Alla tre alternativen handlade väl om avveckling i någon form:

"Utfallet blev 18,9 procent för Linje 1 (successiv avveckling), 39,1 procent för Linje 2 (successiv avveckling, offentligt ägande, hushållning) och 38,7 procent för Linje 3 (avveckling inom 10 år och satsning på alternativ). Valdeltagandet var 75,6

Fast det måste väl ha varit.... ska Sverige införa högertrafik? Ja eller nej.
Du röstade..på linje 1 2 eller 3.


Tillagt
KDS.... stod bakom linje 3.... tillsammans med " centern och vänsterpartiet "....

Linje 3.... Nej till fortsatt utbyggnad .....
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen