Vad menar jag nu?!
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?
På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?
Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.
Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....
Själv var jag 32 år, röstade inte då jag låg sjuk den dagen, hade jag röstat skulle jag röstat för Atomkraften då och i dag.
Men.. höga Elpriser? är den egentligen så dyr..?
Ser ni några som spar på belysningen ( det enda man kan se förstås) inte någon som vi sett när vi varit ute kvällstid med bilen
fasadbelysningar lyser upp fula släta fasader, lampstolpar lyser i tomma öde trädgårdar.
Kommunerna har inte släckt ner något vad vi sett, Trafikverket har fortfarande belysningar tända längs infarter och motorvägar
körde härförleden förbi Örebro, försökte räkna all belysningspunkter på E18.. men tabbade bort mig runt 800 lampor, Västerås samma.
Alla köpcenters p-platser har full belysning. Inne i tomma butiker lyser det för fullt, frysdiskar utan isolerande lock är fortfarande väldigt vanligt i butiker.. Ingen spar. Fartygen som ligger standby över vintern utanför vår altan 3 st har full belysning i sina slingor från för till akter nästan dygnet runt.
Läser dagligen om att Husbilsägare har värme på i sina tomma plastlådor.. trots det "höga" priset.
Är fullt medveten om att Belysningar är inte de stora förbrukarna! utan just värme aggregaten Kyla,Frysar drar mycket ström.
Inom vår kommun bygger USA företag som microsoft 3 st datahallar stora som 3 fotbollsplaner styck..
i grannkommunen byggs 1 sådan jättehall också, varje hall kommer att dra lika mycket ström som Göteborgs stad.. bara det att Microsoft behöver inte betala någon överföringsavgift eller elskatt till staten... enligt tidningarna i bygden.