• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur många vågar säga "Jag var med och röstade nej"

Varför är det då risk för att det blir ransonering om vi är självförsörjande av el?
Det förstår jag inte, förklara.
Rötade på linje 2.
Håller med. Det kan bero på att våra politiker inte vet bättre och media har lågt eller inget intresse av frågor där teknik frågor kan tänkas ingå. Jämfört med media pådraget då en biografkedja i huvudstaden meddelade att man sålde godis på biografen och därför ber besökarna att inte ta med sig godis. Jag lyssnade på flera radio och tv kanaler den dagen alla från huvudstaden samtliga rapporterade om denna förskräckliga förändring.
Vilken politiker eller media har rapporterat att alla kraftnät måste ha en lokal tung elproduktion? Konsekvensen om man inte har det ser vi nu när överföring av el till södra Sverige minskar. Ex den nybyggda kraftledningen från Hallsberg till Skåne körs enligt uppgift tidigare i höst normalt till ca 50% upp till 75%. Tung elproduktion kan fås av kol, olja, gas, vatten och kärnkraft.

Så att stänga kärnkraft i södra Sverige och INTE ersätta den med annan tung elproduktion leder till minskad elkraft dels från bortkopplad kärnkraft OCH minskad överföringsel.
 
Det här är delar av en artikel i DN från 1996 där Percy Barnevik (tidigare koncernchef för ABB) medverkade i Vattenfallsymposium, en årligen återkommande inventering av kunskaper och idéer om energi, produktion, användning, distribution.

"Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska kunna komma ur denna situation.
En analys av miljöeffekterna under en livscykel visar entydigt på vattenkraftens och kärnenergins överlägsna position när det gäller miljöpåverkan.
Det här är inga nya fakta. De har funnits länge, men de räknas inte i den svenska energipolitiska debatten. Det enda som räknas här är teoretiska beräkningar av hur mycket vindkraft eller solenergi eller bioenergi eller gasbaserad el som vi kanske skulle kunna producera, om vi hade ett omåttligt behov av att göra det dyrare att leva och bo i Sverige, och en omåttlig lust att göra det svårare att producera och tillverka och skapa jobb."
 
Det här är delar av en artikel i DN från 1996 där Percy Barnevik (tidigare koncernchef för ABB) medverkade i Vattenfallsymposium, en årligen återkommande inventering av kunskaper och idéer om energi, produktion, användning, distribution.

"Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska kunna komma ur denna situation.
En analys av miljöeffekterna under en livscykel visar entydigt på vattenkraftens och kärnenergins överlägsna position när det gäller miljöpåverkan.
Det här är inga nya fakta. De har funnits länge, men de räknas inte i den svenska energipolitiska debatten. Det enda som räknas här är teoretiska beräkningar av hur mycket vindkraft eller solenergi eller bioenergi eller gasbaserad el som vi kanske skulle kunna producera, om vi hade ett omåttligt behov av att göra det dyrare att leva och bo i Sverige, och en omåttlig lust att göra det svårare att producera och tillverka och skapa jobb."
Vad jag kommer ihåg var Percy Barnevik i blåsväder i slutet av 90-talet.
Han fick 800 miljoner i pensionsavgång. Efter mycket kritik fick han nöja sig med 400 miljoner. De slantarna hade kunnat göra nytta på ett annat håll.
 
Varför är det då risk för att det blir ransonering om vi är självförsörjande av el?
Det förstår jag inte, förklara.
Rötade på linje 2.

Svenska kraftnät förklarar den nuvarande situationen så här...


I ovanstående länk finns..kraftbalansrapporten att ladda ner... om man vill veta... så ger den mycket fakta.

Mycket siffror finns...om intresset finns.
 
Senast ändrad:
Varför är det då risk för att det blir ransonering om vi är självförsörjande av el?
Det förstår jag inte, förklara.
Rötade på linje 2.
Eldebatten i media och politik blir lätt en sammanblandning av äpplen, päron och en massa annat. En del pratar om effekt, andra pratar om energi. En del pratar om de kallaste vinterdagarna, andra pratar om hela år. En del pratar om hela Sverige, andra pratar om elområde 4. En del pratar om balanser i distributionsnätet och problem med frekvensreglering. En del vet inte vad de pratar om.

Min text i inlägg 7 handlade om energi, hela Sverige och hela år. Och att vi blivit mer självförsörjande (men inte fullständigt).

En energipolitisk talesperson påstod i valrörelsen att Sverige var helt självförsörjande på el fram till mitten av förra decenniet (och underförstått: det har blivit sämre sedan). Jag tyckte påståendet kändes skumt och kollade med timvärdesstatistik från Svenska kraftnät, tog lika många år ”åt varje håll”:

Import i % av förbrukning:
2008-2014: 2,6%
2015-2021: 0,3%

Export i % av produktion:
2008-2014: 7,2%
2015-2021: 13,7 %

Skall titta på siffrorna för 2022 sedan, och elområde 4.
 
Det gäller framför allt när det finns flera alternativ att rösta på, som i pensionsomröstningen 1957 och kärnkraftsomröstningen 1980 då det fanns tre förslag vardera. Det blir då riksdagens sak att tolka resultatet.

Då är minnet fortfarande lite ok🤣
 
Det gäller framför allt när det finns flera alternativ att rösta på, som i pensionsomröstningen 1957 och kärnkraftsomröstningen 1980 då det fanns tre förslag vardera. Det blir då riksdagens sak att tolka resultatet.

Då är minnet fortfarande lite ok🤣

Nej...men flera alternativ gör tolkningen oklar. Ett exempel på detta är ju just kärnkraftsomröstningen.... redan I första inlägget finns oklarheter o andra här..påstår att de röstade för.... ja eller nej! Det fanns tre alternativ.. 1 2 och 3. Svårtolkat resultat. Riksdagen har ju därefter fattat flera beslut...en kringlig väg...


Resultat av Ja Nej...införa högertrafik!
82 procent röstade för vänstertrafik!
Hur blev det?

 
Varför har Sverige fyra elområden?


Den 1 november 2011 infördes elprisområden i Sverige. Bakgrunden är att 2006 anmälde danska staten Sverige till EU-kommissionen eftersom man ansåg att det faktum att Sverige saknade elprisområden inom nationsgränsen utgjorde ett brott mot EU-regler.

Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver förstärkas för att kunna transportera mer el inom Sverige. Indelningen i elområden skulle stimulera till investeringar i ny elproduktion där det fanns ett underskott på el. Det skulle också tydliggöras var elnäten behöver förstärkas för att kunna föra över mer el inom Sverige
 
Det jag undrar är varför vi ska dela vår tillverkade ström med hela Europa. När vi hade en egen vattenkraft, kärnkraft som var billig men så helt plötsligt ska den ut på elmarknaden. Så har man inte byggt ut några älvar i andra länder. men ska ändå få tillgång till vår el. Vad blir nästa steg. Frankrike har vattenbrist ska då vårt vatten säljas på Europamarknaden till högstbjudande.
 
Vad menar jag nu?!
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?

På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?

Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.

Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....
Själv var jag 32 år, röstade inte då jag låg sjuk den dagen, hade jag röstat skulle jag röstat för Atomkraften då och i dag.
Men.. höga Elpriser? är den egentligen så dyr..?
Ser ni några som spar på belysningen ( det enda man kan se förstås) inte någon som vi sett när vi varit ute kvällstid med bilen
fasadbelysningar lyser upp fula släta fasader, lampstolpar lyser i tomma öde trädgårdar.
Kommunerna har inte släckt ner något vad vi sett, Trafikverket har fortfarande belysningar tända längs infarter och motorvägar
körde härförleden förbi Örebro, försökte räkna all belysningspunkter på E18.. men tabbade bort mig runt 800 lampor, Västerås samma.
Alla köpcenters p-platser har full belysning. Inne i tomma butiker lyser det för fullt, frysdiskar utan isolerande lock är fortfarande väldigt vanligt i butiker.. Ingen spar. Fartygen som ligger standby över vintern utanför vår altan 3 st har full belysning i sina slingor från för till akter nästan dygnet runt.
Läser dagligen om att Husbilsägare har värme på i sina tomma plastlådor.. trots det "höga" priset.
Är fullt medveten om att Belysningar är inte de stora förbrukarna! utan just värme aggregaten Kyla,Frysar drar mycket ström.
Inom vår kommun bygger USA företag som microsoft 3 st datahallar stora som 3 fotbollsplaner styck..
i grannkommunen byggs 1 sådan jättehall också, varje hall kommer att dra lika mycket ström som Göteborgs stad.. bara det att Microsoft behöver inte betala någon överföringsavgift eller elskatt till staten... enligt tidningarna i bygden.
 
Det jag undrar är varför vi ska dela vår tillverkade ström med hela Europa. När vi hade en egen vattenkraft, kärnkraft som var billig men så helt plötsligt ska den ut på elmarknaden. Så har man inte byggt ut några älvar i andra länder. men ska ändå få tillgång till vår el. Vad blir nästa steg. Frankrike har vattenbrist ska då vårt vatten säljas på Europamarknaden till högstbjudande.
Eller omvänt: varför skall Europa dela med oss när det är vi som har behov? Det kan gälla el ibland men också brandsläckningsresurser som vid de stora skogsbränderna sommaren 2018 som hade varit mycket besvärligare att klara utan hjälp utifrån. Det är väl en del av EU.s gemensamhetstanke och finns säkert exempel på fler områden där den tillämpas. Om det är en bra tanke eller om det vore bättre att varje land sköter sig själv får man naturligtvis tycka som man vill om. När det gäller elen tror jag det är prissättningsmodellen vi lider mest av i nuläget, när mängder av billigt producerad el blir så enormt dyr för kunden i slutänden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen