Vad menar jag nu?!
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?
På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?
Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.
Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....
Jo jag läste en artikel eller egentligen ganska många den senaste tiden.
De höga elpriserna har inte undgått någon....
Och, som vanligt, är det pensionärerna som gnäller mest (säkert inte helt obefogat eftersom de ofta har det sämre ställt än de som arbetar).
Men varför är det så höga priser just nu?
Omvärlden är bara delvis skyldig.
Vi borde ha kunnat försörja oss själva, eller?
På 70/80-talet var elkraften väldigt billig. Sverige låg i framkant med kärnkraften.
Vi hade 12st reaktorer i drift som tillsammans stod för drygt 50% av produktionen.
Men något hände, man började lägga ner fullt fungerande reaktorer.
Varför då?
Jo 23 mars 1980 hade Sverige en folkomröstning där man röstade om kärnkraftens framtid i Sverige.
Nästan 80% röstade för avveckling.
Själv var jag långt från röstberättigad då men många av dagens pensionärer måste ha röstat då.....