• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Lördag 16 / 4 Påskafton

Under veckan har det inte hänt något speciellt. Dagliga promenader. Jag har sol på balkongen på fm så där har jag suttit och läst i min bok någon timme samt ätit en tidig lunch. Denna vecka har det varit bra väder.

Lottie har läst i tidningen Land att det är onödigt att köpa lekakulor för att lägga i botten på odlingslådor. Det fungerar lika bra med kottar och mindre grenar. Så jag har plockat en del i skogen för att täcka botten på min odlingslåda som står på balkongen. Har några sättpotatisar som ligger i ett köksfönster för att gro innan de blir planterade ute.

Idag skall jag ta tåget till Ramnäs, som tar 29 min, för att träffa mina barnbarn. Det yngsta skall firas hemma hos modern. Så i em blir det många släktingar på besök.


Ikväll eller i morgon tar jag tåget till Lottie i Stockholm för att fira resten av helgen med henne.

Önskar alla en trevlig fortsättning på Påsken.
 
Lördag 16 / 4 Påskafton

Under veckan har det inte hänt något speciellt. Dagliga promenader. Jag har sol på balkongen på fm så där har jag suttit och läst i min bok någon timme samt ätit en tidig lunch. Denna vecka har det varit bra väder.

Lottie har läst i tidningen Land att det är onödigt att köpa lekakulor för att lägga i botten på odlingslådor. Det fungerar lika bra med kottar och mindre grenar. Så jag har plockat en del i skogen för att täcka botten på min odlingslåda som står på balkongen. Har några sättpotatisar som ligger i ett köksfönster för att gro innan de blir planterade ute.

Idag skall jag ta tåget till Ramnäs, som tar 29 min, för att träffa mina barnbarn. Det yngsta skall firas hemma hos modern. Så i em blir det många släktingar på besök.


Ikväll eller i morgon tar jag tåget till Lottie i Stockholm för att fira resten av helgen med henne.

Önskar alla en trevlig fortsättning på Påsken.
Nu har jag oxå hittat hit så har lite att läsa ikapp. Glad påsk.
 
Torsdag 21 / 4

På påskafton tog jag sista tåget ifrån Ramnäs, kl 19.03 till Västerås för att där byta till Sthlm. P.g.a. arbeten i Barkaby så gick tåget endast till Bålsta och där fick jag byta till buss.

Var med Lottie fram till annadagens em. Var bjuden till kollektivhuset i Axelsberg för att fira deras tioårsjubileum. Som egentligen inträffade år 2020 men blev framflyttat p.g.a. pandemin.

Entrevlig tid både med Lottie och hos kollektivet.

På måndagskvällen tog jag bussen ifrån Sthlm till Bålsta, eftersom det fortfarande var arbeten i Barkaby.


IMG_20220418_195219.jpg

Jag satt längst fram till höger.

I Bålsta blev det byte till det ordinarie tvåvåningståget. Jag satte mig på andrea våningen, för där har man bättre utsikt.

IMG_20220418_203804.jpg

Kom fram till Västerås strax efter kl 21. Sen en uppfriskande kvällspromenad på knappt en halvtimme till min lägenhet i Östra Mälarstrand.

Tisdag till torsdag promenader och cykelturer samt mycket tv.

Äntligen är det plusgrader hela nätterna och ca 15 grader på dagtid samt ca 30 grader i solen på min balkong på sen fm.

Härligt att värmen har kommit.
 
Måndag 25 / 4.

I onsdags cyklade jag in till city för att ta min fjärde vaccinspruta emot Covid 19. Fick en halv dos av Moderna, d.v.s. 0,25 ml.

Lottie och jag har sett de flesta av "Sveriges Mästerkock". 21 åriga Adam ifrån Katrineholm vann och fick göra en kokbok, som heter "ett bord flera smaker". Den har vi köpt.

Denna vecka har jag provat några recept.

Det har varit bra väder denna vecka. Men under helgen blev det lite svalare, med ca 5 grader kl 05 och en 15 grader mitt på dagen.

Idag måndag var det endast 1 plusgrad kl 05 men med solens hjälp steg det till 12 grader mitt på dagen och över 30 grader i solen på min balkong.

Nu avslutar jag denna tråd - för min vinterresa är slut och sommaren är på väg.

Nästa vecka skall jag "ställa på" HB:n igen.

Tack alla för att ni har gillat mina texter.

Hoppas att alla får en trevlig sommar. Jag kommer som vanligt att hålla mig i Sverige. Det finns mer arbete att utföra i Gammalkil. Så en hel del tid kommer jag att tillbringa där.

Kör försiktigt - vi kanske möts där ute.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen