Dag två 14 sep 2022.
Resan började egentligen i söndags efter att jag hade lämnat mina röstsedlar i vallokalen i Östra Mälarstrand i Västerås. Körde på em till Lottie i Liljeholmen för att tillsammans se valvakan på tv.
Lotties födelsedag på måndagen firade vi med att blocka lingon i Haninge och lunch i hb:n på parkeringen i Tyresta Nationalpark.
Där blev i överraskade av min bror och hans sambo som kom för att uppvackta Lottie.
Det blev en trevlig em. På kvällen körde vi tillbaka till Lotties lägenhet.
Min höstresa tog fart på tisdag morgon för färd till Kapellskär för vidare färjefärd till Estland.
Färjan avgick kl 21 svensk tid och kom fram kl 8,30 Estnisk tid som är en timme före oss. Så tiden på kortet är Estnisk tid. Telefonen känner tydligen av tidsskillnaden.
Jag fick en fyrabäddshytt, fast det hade jag inte beställt. Synd att personalen inte hade vänt upp överslafarna, för det var lite knepigt att gå ur sängen upptäckte jag i morsse.
Det blåste mycket hela dagen igår liksom även på kvällen och natten. Så det var bra att det fanns många räcken att hålla sig i på toa och dusch, för det "rullade" ordentligt.
Strax före kl 07 öppnade restaurangen för en vanlig buffefrukost, som kostade 12,50 Euro. När jag i november tog Finnlines fäjra från Malmö kostade det 8 Euro. Två rätter var nya för mig. 1. En typ av flera lager av tunna pankakor med en vit fyllning, som kan ha varit kvarg eller något liknande. 2. Något som jag trodde var små potatisbullar - men det var det inte. Det var något slags korn.
Tyvärr fanns det ingen möjlighet att få köpa till 220 v till kylskåpet. Kl 18 igår körde jag på färjan och stängde av gasflaskornas huvudkranar. Då var det minus en halv grad i kylskåpet och i morse kl 7,45 svensk tid va det tre plusgrader i skåpet. Nästan 14 timmar utan energi och endast 3 och en halv grads stigning. Det tycker jag är förvånadsvärt bra.
Jag ställde nu in gps:en på Tallin. Tänkte köra in till stan för att se om det möjligtvis kunnde finnas en lämplig stor parkering för mig. Så att jag kunnde ta en promenad i stan och ev gå på restaurang och testa något spännande att äta.
Men det verkade som om att gps:en endast körde i utkanten av stan. För jag såg inte något som liknade en stadskärna. Kan ju ev bero på att det kan finnas viktbegränsning som gps:en tog hänsyn till. Så det blev ingen promenad i duggregnet. Såg dessa drivmedelspriser
som är väsentligt lägre än i Sverige. Kan det vara så att vår höga reduktionsplikt visar sig? Jag gick fram och lyfte på lpg hantaget. Tyvärr kände jag inte igen kopplingnen. Det här var en obemannad station så jag kunnde ej fråga om de har en adapter. Som tur var så tankade jag fyllt med lpg i Haninge i måndags. Så jag behöver inte tanka i Estland. Men jag skall stanna vid en bemannad station och kolla om mina nuvarande adapter passar eller om stationen har någon som jag kan köpa.
På en annan station såg jag att priset för CNG var 4,889. Skönt att jag inte använder det.
Nu satte jag kurs på naturreservatet öster om Tallin utefter vägen ( E20) mot Narva och landet som jag ej vill nämna vid namn.
Jag stannar vid en badplats i Loksa.
Där fanns redan en franskreggad plåtis. Jag tar en promenad i området - ser ett märkligt hus
Går in och upptäcker att det är en toa - men ingen dörr att stänga om sig - för de som vill använda den. Skönt med egen "anläggning".
Nästa bild visar ett omklädesrum för en person
Syns ett lekredskag i bakgrunden. Det fanns många andra ställningar och gungor samt en fotbollsplan och ställningar för att sätta upp vollybollnät.
Sanden på stranden är myckt finkornig och mjuk att gå på. Badet är mycket långgrunt och ingen brygga att gå ut på. Det blåser och är mulet inte vad jag tycker är badväder idag.
På em tar jag en promenad i skogen. Ser detta monument och blir nyfiken. Tyvärr har några klåfingriga varit framme.
fortsättning följer