• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fototråden

Lägger in lite fler bilder från vårt otroligt vackra grannland i väster.

Bilderna är från vår resa 2018

38A48A0E-F89C-42F8-96AC-D76C3450E549.jpeg
5E2EEB63-733A-46BF-BDF2-6E2F0A434755.jpeg

Här har vi stannat vid Gaustatoppen på nästan 1300 möh. Observera säkringen av huset i berget.

När vi var här första gången så vågade jag inte köra hela vägen upp utan vände halvvägs. På vägen ner mötte vi flera norska bilar. Väl nere sa jag till min fru (ursäkta språket) ”kan de här j….a norrmännen så kan väl vi”. Vände bilen igen och körde upp till toppen med hjärtat i halsgropen.

När vi nu åter var på väg upp sa jag inget till min fru, men tänkte, ”törs jag inte köra upp nu så är det lika bra att vi vänder och åker hem till sverige igen”. Men det gick bra om än med svettiga händer som kramade ratten så knogarna vitnade.

När vi dagen efter kommit ner på andra sidan Gaustatoppen frågar min fru ”vad är det som luktar”? Stannar bilen och går ut. Även utanför luktar det bränt. Bromsarna är varma så att det går att bränna sig på dem. Detta var första läxan i att lära sig köra utför långa branta backar med en obefintlig motorbroms.

7EC9604D-2B57-4EEC-984C-9AEDD04D59CD.jpeg

Så här ser det ut på många ställen. Man åker lugnt och tryggt på plan mark men i fjärran så ser man nästa slingriga väg. Vid ett flertal tillfällen har jag sagt ”vilken tur att inte vi skall åka upp på den där vägen” bara för att ta tillbaka vad man sagt en kvart senare när också vi skall bestiga berget.

E7CF3155-829D-40B9-8D84-0128A81A7A1E.jpeg
1D017E1D-8D28-4798-BD36-812D9DAD1CE2.jpeg

Står vid Jølster med en fantastiskt fin utsikt.

Här slutar jag för den här gången då jag inte lyckades lägga in fler bilder.

Om allt det här runt covid löser sig så blir det en ny tur till Norge i år.

Har ju åkt mycket bil i Sverige men tycker inte vi har något som kan mäta sig med Norges vackra natur.
 
@Kjell det ser helt fantastiskt ut. Med tanke på vägarna, hur lång är din bil.
Den är ca 7,5m. Vägarna är i regel av mycket bra standard.

Har ett antal filmer tagna med Dashcam, men jag vet inte hur jag skall publicera dem. Fick något råd tidigare om youtube men vet inte riktigt hur jag skall göra för att få det att funka.
 
Kjell, kunne det være en ide og lage en egen tråd?? #Med husbil i Norge# , der en tar med alt fra bilder til fartsgrenser, bomstasjoner, bremsing i lange bakker, bremsefading, biler bak, ingen foran, sving inn til siden og slipp forbi. De bratteste bakkene, de høyeste toppene og dypeste dalene, steder du ikke finner hvis du ikke vet om de.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen