• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Forum eller Facebook?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Vet inte om jag har rätt men jag tycker att det blir fler och fler inlägg på Facebook, FB, och färre på iHusbils forum, F. Varför är det så? Är det lättare att skriva på FB än på F? Själv brukar jag göra egna inlägg på F och svara på inlägg på F och FB.

Hur gör ni andra och hur resonerar/tänker ni när det gäller att göra inlägg på F eller FB?

Kjell
 
Jag har FB konto bara pga att den ena av mina idrottsklubbar förmedlar sig FB vägen annars är jag där mycket sällan. Den Spanska klubben däremot har varken F eller FB och förmedlar sig uteslutande via WhatsApp om allt mellan himmel och jord.

Håller med om att iHB’s F-kommunikation är lite ”torftig” och att det oftast är samma personer som håller igång. Det kan också bero på att allt fungerar bra för de flesta av oss så vi har för lite att fråga om. Som ett lååångt äktenskap…

En annan grej är att F stadgar och regler kan vara en liten ”broms” som man inte behöver tänka speciellt mycket på i FB. Bara frikoppla och gasa…

Det är vad mina gissningar och ovidimerade fakta, går ut på…

//ranko
 
Jag avslutade mitt FB konto igår faktiskt.
Det tror jag svarar på frågan från TS.

Jag är aktivt ointresserad av ett nonsensflöde där man kan se vad hunden äter, eller vad som serverades till lunch osv.

Det jag är intresserad av är fågor och svar runt husbilen.
Detta är helt omöjligt att använda FB till.
Ett forum däremot, där finns all funtionallitet för att gör just detta.
 
Senast ändrad:
Jag är medlem på två forum om husbil sedan Husbilskompisar lade ned alldeles nyss. Jag skriver dock ganska sällan då jag inte är särskilt intresserad av debatter och en massa tyckanden, särskilt på den ena forumet.

När det gäller FB hade jag tidigare ett konto med många "vänner" men stod inte ut med alla festhälsningar och dylikt och raderade kontot.

Men då man kan få en hel del bra information via FB öppnade jag ett nytt konto, men valde denna gång att inte ha några "vänner" och ibland bara svara på frågeställningar i grupper som berör husbilslivet och på annat som jag känner att jag kan.
 
Senast ändrad:
Vilka regler gäller i FB-gruppen, är det samma som här i forumet?
Isåfall, bannar ni fler deltagare där, då FB är frispråkigare?
Vi har samma regler där + några extraregler.
Utöver det måste vi se till att facebooks riktlinjer följs för annars kan vi hamna i trubbel gentemot facebook.
Tror snarare att det är mindre frispråkigt på facebook när det gäller saker som tex invandring och religion etc.
Vi har bannat några ur gruppen och det handlar uteslutande om porr, bedrägerier och bluffkonton.
Vanliga människor som gått med för att de gått med för att de gillar husbil vållar sällan några större problem och vi har inte hittills behövt banna någon vanlig husbilist.
 
Kan man se något om åldersfördelningen på de som skriver på forumet kontra facebook?
Det är möjligt att en del av mina inlägg avslöjar något om min ålder. Men jag har inte rapporterat min ålder. Den rapporteringen är frivillig. Kanske går det att se fördelningen men i så fall hos de som rapporterat sin ålder.
 
Har ännu så länge ingen klar uppfattning om det är bra eller dåligt att vi finns både på detta forum och på FB. Jag kan se både fördelar och nackdelar med detta. Men det finns säkert skäl till att vi även finns på FB. Kunde ju vara kul att få veta vilka skäl som låg bakom varför vi även skall finnas på FB. Någon som vet?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen