• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Motor & Drivlina FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Logga in för att dölja denna ruta:

Hur högt upp i behållaren var vätskenivån innan du tömde den?
En del stannar naturligtvis kvar i systemet; pumpen, ledningar, ventiler, medieomvandlaren (huvudcylinder koppling). Om man ser till att hydrauliken är trycklös innan bytet så är åtminstone tryckackumulatorn tom, där kan det annars finnas en skaplig skvätt.

Hur högt upp i behållaren var vätskenivån innan du tömde den?
En del stannar naturligtvis kvar i systemet; pumpen, ledningar, ventiler, medieomvandlaren (huvudcylinder koppling). Om man ser till att hydrauliken är trycklös innan bytet så är åtminstone tryckackumulatorn tom, där kan det annars finnas en skaplig skvätt.
Nivån i behållaren bedömer jag till 2/3. Det sitter ju en klamma runt behållaren och nivån var i överkant på klamman. Bilen stått trycklös i ca en vecka. Motorn är en 3,0. Behållaren sitter ju bökigt till då bilen är helintegrerad.

Kan ju tillägga att det är präglat en uppochnervänd strut i överkant på behållaren. Vet inte om detta kan vara någon form av nivåmarkering
När jag bytte fyllde jag också 0.5L ,köpte en enlitersflaska bytte två gånger,så det är nog helt normalt att inte få ut all vätska,har du bytt bromsvätskan till kopplingen också? den brukar vara i större behov av byte

Nivån i behållaren bedömer jag till 2/3. Det sitter ju en klamma runt behållaren och nivån var i överkant på klamman. Bilen stått trycklös i ca en vecka. Motorn är en 3,0. Behållaren sitter ju bökigt till då bilen är helintegrerad.

Det har funnit några olika varianter av behållaren under årens lopp. 2/3 till 3/4 fyllning stämmer ganska bra med vad jag brukar ha i vår 2018. Ungefär på den nivån finns också en max-markering i en uppochnervänd strut, belägen ungefär där röda pilen pekar. Den är inte tydligt markerad och dessutom svår att komma åt att se utan inspektionsspegel.

Jag lämnade en flaska med den utsugna oljan från mitt senaste byte till återvinningen häromveckan. Jag kollade inte hur mycket det var men 5-6 dl känns rimligt så här i efterhand.

1759424583109.png

När jag bytte fyllde jag också 0.5L ,köpte en enlitersflaska bytte två gånger,så det är nog helt normalt att inte få ut all vätska,har du bytt bromsvätskan till kopplingen också? den brukar vara i större behov av byte
Jodå, vätskan till kopplingen är bytt. Kommer nog att göra ett byte till av hydrauloljan med de återstående 5dl jag har kvar.

Var köper ni eran olja till roboten. har kollat runt men får lite olika sökresultat. Trodde jag hittade rätt på Autodoc men färgen är orange och alla pratar om att den ska vara grön https://www.autodoc.se/liqui-moly/2...S1jNQY8KeIxTZgGKWguYdZsCOB1hI5xIaAuQDEALw_wcB
Varför ska Du byta… det frågade de på min Fiat proffs verkstad när jag diskuterade detta förra veckan med dem, för 50:e gången, vi har fortfarande inget från Fiat om bytes intervaller, alltså finns inget i service handledningen från Fiat om byte!
Växellåda är ju manuell och den byter man olja i om den plockas ner för reparation.
De kollar fukthalt i oljan och hittills under 15000 mil inga problem. mätaren slog om på Påskaftonen till 15000 mil.
Nu ska bilen in på års kontroll av växlingsdatorn, de kopplar in datorn och uppdaterar om det behövs 10/4 och byte av oljefilter.

Bilagor

• IMG_0711.jpeg
    IMG_0711.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 1
Var köper ni eran olja till roboten. har kollat runt men får lite olika sökresultat. Trodde jag hittade rätt på Autodoc men färgen är orange och alla pratar om att den ska vara grön https://www.autodoc.se/liqui-moly/2...S1jNQY8KeIxTZgGKWguYdZsCOB1hI5xIaAuQDEALw_wcB
Hos Autoexperten. Enligt mina erfarenheter och Liqui Molys produktblad är den grön.

(Av någon anledning har den olika produktkod på olika marknader. I Sverige är koden 2366 men i Tyskland mfl länder är den 1127, se under Available pack sizes i bif. produktblad. Kanske den saken kan skapa förväxlingar när man söker information från internationella leverantörer)

Senast ändrad:
Varför ska Du byta… det frågade de på min Fiat proffs verkstad när jag diskuterade detta förra veckan med dem, för 50:e gången, vi har fortfarande inget från Fiat om bytes intervaller, alltså finns inget i service handledningen från Fiat om byte!
Enligt ett tyskt husbilsforum har det gått ut servicemeddelande om detta i det tyska servicenätet åtminstone, för mer än 5 år sedan.

Växellåda är ju manuell och den byter man olja i om den plockas ner för reparation.
De kollar fukthalt i oljan och hittills under 15000 mil inga problem. mätaren slog om på Påskaftonen till 15000 mil.
Nu ska bilen in på års kontroll av växlingsdatorn, de kopplar in datorn och uppdaterar om det behövs 10/4 och byte av oljefilter.
Någon årskontroll av växellådan ingår inte i några serviceprotokoll, så här skinnar verkstaden dig bara på pengar.
Jag har frågat min verkstad om detta ,och dom anser att man inte skall nollställa eller uppdatera roboten om FIAT inte kräver det.
Satsa pengarna på att serva robotlådan, det kan bli väldigt dyrt annars.
Hydraulolja suger inte fukt så det är ingen mening med att mäta, däremot bromsvätskan i kopplingen till roboten, den skall bytas.

Senast ändrad:

Jag har läst ganska mycket om roboten både här och där under flera års tid, och ingenstans sett information om att det kommer nya programversioner ofta. Men det är aldrig försent att lära nytt så om din verkstad säger att de uppdaterat med ny version kan du väl be om info om vilken det var före och vilken det är efter, och berätta det här. Beroende på årsmodell, motorstyrka och chassiversion finns det olika varianter av programvaran så enbart versionsnummer räcker inte om vi skall kunna jämföra. Be om de 4 parametrarna markerat i bilden nedan (siffrorna i bilden är hittepå).

Eller är det att köra någon av de inbyggda självkalibreringarna som du/de menar med "uppdatering"? Det är en annan sak.

1775472283698.png

Senast ändrad:
Enligt ett tyskt husbilsforum har det gått ut servicemeddelande om detta i det tyska servicenätet åtminstone, för mer än 5 år sedan.
Men inte i Norden!
Stellantis Fiat eller vad importören heter just idag har inte fått någon föreskrift om/när byte ska ske från Fiat tydligen.
Tycks inte heller vara nödvändigt, på vår byttes dessa oljor vid renoveringen 2019 sedan har den rullat nära 6000 mil, fukt har inte funnits i oljan heller vid kontroller.

Men inte i Norden!
Stellantis Fiat eller vad importören heter just idag har inte fått någon föreskrift om/när byte ska ske från Fiat tydligen.
Tycks inte heller vara nödvändigt, på vår byttes dessa oljor vid renoveringen 2019 sedan har den rullat nära 6000 mil, fukt har inte funnits i oljan heller vid kontroller.
Fiat Tyskland kan ju basera sin rekommendation på att de har tagit del av haveri-erfarenheter från betydligt fler bilar än vad de har i Sverige.

Du skriver "oljor", men i roboten finns bara en olja i en krets, hydraulolja. Den andra kretsen (för kopplingen) skall fyllas med bromsvätska och för den föreskriver Fiats instruktionsbok för Comfort-matic byte vartannat år.

Men inte i Norden!
Att det inte finns fukt i hydrauloljan är normalt eftersom den inte suger fukt, mäter dom bromsvätskan i kopplingen så finns det fukt efter 7 år annars är det fel på mätinstrumentet .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen