- Växellåda
- Automat 9 stegs
- Bilfabrikat
- Fiat
- Motortyp
- 2,2
Bil: Rapido I96
Årsmodel 2024
Motor Fiat 2,2l
Växlelåda Aut 9 stegs.
När farthållaren är satt i 80-85 km/tim på steg 8. och 1 500 varv.
Då vill bilen vid minsta lilla backe växla ner till steg 7.
Men när vägen sedan blir plan eller nedför växlar den inte upp till steg 8 igen, utan rusar i steg 7 på ca 2 000 varv.
Är det en brant backe upp så kan den gå ner till 6:e steget, men växlar då upp till steg 7 när backen är slut, men inte åter till steg 8.
Samma sak när man ligger på steg 9 i 90-95 km/timme, men då är det ner till steg 8 och kommer inte åter till steg 9.
Lämnade in bilen på Fiat verkstad i Lidköping.. De hittar inget fel.. Det är så den är, får de svaret från Fiat.
För att få en andra input frågar jag på Fiat verkstad i Uddevalla.
-Ingen ide du kommer hit med bilen, vi har redan försökt med en tidigare utan att kunna reparera den var svaret....
Har bara kört 300 mil, men känslan är att kör jag utan farthållare vid 80-85 km/tim, då håller sig växelsteget på 8, trots lite stigningar, sådana man inte ens tänker på att det är....
Men när farthållaren är inkopplad, växlar den ner till steg 7 vid bara någon graders stigning... och vägrar att återgå till steg 8...
Är momentet sämre när farthållaren är inkopplad??
Varför växlar den inte upp?
Har detta med återkallelse kampanjen 6926 att göra?
Ska man sätta in en KCR box för att få upp momentet?
Årsmodel 2024
Motor Fiat 2,2l
Växlelåda Aut 9 stegs.
När farthållaren är satt i 80-85 km/tim på steg 8. och 1 500 varv.
Då vill bilen vid minsta lilla backe växla ner till steg 7.
Men när vägen sedan blir plan eller nedför växlar den inte upp till steg 8 igen, utan rusar i steg 7 på ca 2 000 varv.
Är det en brant backe upp så kan den gå ner till 6:e steget, men växlar då upp till steg 7 när backen är slut, men inte åter till steg 8.
Samma sak när man ligger på steg 9 i 90-95 km/timme, men då är det ner till steg 8 och kommer inte åter till steg 9.
Lämnade in bilen på Fiat verkstad i Lidköping.. De hittar inget fel.. Det är så den är, får de svaret från Fiat.
För att få en andra input frågar jag på Fiat verkstad i Uddevalla.
-Ingen ide du kommer hit med bilen, vi har redan försökt med en tidigare utan att kunna reparera den var svaret....
Har bara kört 300 mil, men känslan är att kör jag utan farthållare vid 80-85 km/tim, då håller sig växelsteget på 8, trots lite stigningar, sådana man inte ens tänker på att det är....
Men när farthållaren är inkopplad, växlar den ner till steg 7 vid bara någon graders stigning... och vägrar att återgå till steg 8...
Är momentet sämre när farthållaren är inkopplad??
Varför växlar den inte upp?
Har detta med återkallelse kampanjen 6926 att göra?
Ska man sätta in en KCR box för att få upp momentet?