• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Farthållaren fungerar inte som den ska

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Växellåda
Automat 9 stegs
Bilfabrikat
Fiat
Motortyp
2,2
Bil: Rapido I96
Årsmodel 2024
Motor Fiat 2,2l
Växlelåda Aut 9 stegs.

När farthållaren är satt i 80-85 km/tim på steg 8. och 1 500 varv.
Då vill bilen vid minsta lilla backe växla ner till steg 7.
Men när vägen sedan blir plan eller nedför växlar den inte upp till steg 8 igen, utan rusar i steg 7 på ca 2 000 varv.
Är det en brant backe upp så kan den gå ner till 6:e steget, men växlar då upp till steg 7 när backen är slut, men inte åter till steg 8.

Samma sak när man ligger på steg 9 i 90-95 km/timme, men då är det ner till steg 8 och kommer inte åter till steg 9.

Lämnade in bilen på Fiat verkstad i Lidköping.. De hittar inget fel.. Det är så den är, får de svaret från Fiat.
För att få en andra input frågar jag på Fiat verkstad i Uddevalla.
-Ingen ide du kommer hit med bilen, vi har redan försökt med en tidigare utan att kunna reparera den var svaret....

Har bara kört 300 mil, men känslan är att kör jag utan farthållare vid 80-85 km/tim, då håller sig växelsteget på 8, trots lite stigningar, sådana man inte ens tänker på att det är....
Men när farthållaren är inkopplad, växlar den ner till steg 7 vid bara någon graders stigning... och vägrar att återgå till steg 8...

Är momentet sämre när farthållaren är inkopplad??
Varför växlar den inte upp?
Har detta med återkallelse kampanjen 6926 att göra?
Ska man sätta in en KCR box för att få upp momentet?

Jag tänker att det kan vara mjukvaran som ev. är uppdaterad och som ska skona denna växellåda är just programmerad att skona den från "för högt" vridmoment.

Högt vridmoment vid låga varvtal ställer höga krav på drivlinan.

Kall motor och regenerering av DPF ger också lägre växel vid viss fart, men det är ju övergående.

Generellt med husbilar, segdra inte på höga växlar.

Jag tänker att det kan vara mjukvaran som ev. är uppdaterad och som ska skona denna växellåda är just programmerad att skona den från "för högt" vridmoment.

Högt vridmoment vid låga varvtal ställer höga krav på drivlinan.

Kall motor och regenerering av DPF ger också lägre växel vid viss fart, men det är ju övergående.

Generellt med husbilar, segdra inte på höga växlar.
Helt okej att den växlar ner, men varför växlar den inte upp igen? Vid jämn hastighet på plan väg, ska steg 8 och 9 varvtalet vara 1500, men då den inte växlar upp fortsätter den i ett för lågt steg på 2000 varv? 🤔.

För att få den att växla upp måste jag stänga av farthållaren, då växlar den upp, sedan åter sätta på farthållaren igen....
Så får jag hålla på hela tiden 😬🤬

Ska tilläggas att varvräknare bara visar i steg om 500. Alltså bara 1500, sedan 2000 osv.

För att få den att växla upp måste jag stänga av farthållaren, då växlar den upp, sedan åter sätta på farthållaren igen....
Ett sätt att växla upp igen är att dra spaken till vänster och växla manuellt. Det är ingen lösning på problemet men kanske lättare än att stänga av och slå på farthållaren.

Jag har en 21:a med 2,3 l motor och 9-växlad låda. Jag har märkt att om jag kör på Econ och farthållare så går den ofta på lägre växel än utan farthållare. Jag menar att just farthållaren ändrar viss motor- och växellådskarakteristik. Men jag håller med om att den borde växla upp igen när varvet är tillräckligt.

Ny äger vi ingen Fiat, utan fyra st mb med automat, husbilen är 5-växlad, min vardagsbil är 7-växlad och de andra två är 9-växlade.
Man kan paddla i högre växel på alla 4 ner till ca 1300v/m, men tycker programvaran att det är för hög växel så kommer de att växla ner, kommer man till ett svagt uppförslut så växlar de nästan alltid ner, istället för att bara gasa mer med farthållaren.
Åker jag 85 med min skåpbil så lägger den i högsta växeln (7) efter en stund, sänker jag farthållaren till 84 och den behöver växla ner så växlar den aldrig upp till 7 igen, förräns jag väljer 85 eller högre på farthållaren.
Våra 9-växlade lägger själva aldrig i 9 under 110kmh, tvingar man i 9 så växlar de snart ner till 8 eller 7.
Fiat borde ha liknande karaktär i programmet. (?)

Fiats farthållare är nog allmänt ett grovt tillyxat hjälpmedel nu för tiden. Jag har en manuelt växlad 10 år gammal. Med farthållaren på, kan hastigheten variera 7 till 8 km/h. Det har jag påpekat och fått svar att det är normalt. Vår förra höll sig nästan exakt.

Fiats farthållare är nog allmänt ett grovt tillyxat hjälpmedel nu för tiden. Jag har en manuelt växlad 10 år gammal. Med farthållaren på, kan hastigheten variera 7 till 8 km/h. Det har jag påpekat och fått svar att det är normalt. Vår förra höll sig nästan exakt.

Låter som "old school" av farthållare, för 50år sedan betedde de sig så.
Vår äldsta idag husbilen bromsar inte som våra andra när farten stiger över inställd fart, men den taggar ner i växlarna och försöker motorbromsa, den varierar också i fart ifall det är kuperat men den är ju över 20år, de andra håller farten exakt på km till inställd fart och bromsar vid behov, men kan vara irriterande det också ifall det är kuperat med backar, men man får in rutinen att stänga av den i utförsluten.
Jag är en sån som kör med farthållare så fort jag lämnar garageuppfarten oavsett ifall jag bara ska till affären, tycker det är bekvämt att bara köra med fingret.

Senast ändrad:
Det er ikke enkelt å optimalisere en fartsholder for alle eventualiteter :D. En husbil er i praksis en maks lastet transporter. At den veksler ned så snart den merker at den ikke holder farten ved et turtall som er i den lave enden av det optimale virker korrekt. Regner med at veksling opp er satt til øvre ende av det optimale for turtall - muligens er dette 2200 men jeg vet ikke. Det er ikke mange variabler som er tilgjengelige for fartsholderen, turtall og hastighet er muligens det eneste som benyttes for å kontrollere gasspådrag og veksel.

Jag har testkört samma väg två gånger. Ca 10 km lång.
Vägen innehåller bara några svaga uppförslut och mjuka svängar.

Utan farthållare i 85 km/timma växlar den inte ner någon gång från steg 8 till steg 7.
Med farthållaren i 85 km/timma på steg 8 växlar den ner flera gånger, vid minsta lilla stigning. (Och sedan inte upp till steg 8)

Är momentet satt svagare i "farthållarläget"?
Kan en KCR box lösa problemet?

I eftermiddag åker vi på en 2-3 veckors sväng till Danmark-Skåne-Småland. Så nya test på G :).

Har lärt mig att när den går ner på steg 7, kan jag (oftast, men inte alltid) manuellt gasa upp bilen, då hoppar steg 8 in och håller den rätt till nästa lilla backa kommer...

Testa med att föra över spaken i manuellt läge när du ligger i rätt växel. Förmodligen håller den då kvar växeln längre. Dock växlar den ner när den måste. Den växlar ju ner även när den står i manuellt läge.
Glömt dock inte att slå över till automatiskt när den väl växlar ner för eftersom den aldrig växlar upp automatiskt när den står i manuellt läge.

Jag uppfattar att den beter sig normalt, men med din värdelösa varvräknare så kan det bli mer en psykologisk irritation.
Varvtalet mellan stegen 7,8,9 brukar ligga runt 150v/m per steg, alltså inte 500v/m som din tydligen visar på ett steg(?).

Jag uppfattar att den beter sig normalt, men med din värdelösa varvräknare så kan det bli mer en psykologisk irritation.
Varvtalet mellan stegen 7,8,9 brukar ligga runt 150v/m per steg, alltså inte 500v/m som din tydligen visar på ett steg(?).
Den ligger på 1500 varv i jämn marschhastighet. Det jag skrev är att den bara visar i 500 varvs intervall.
Så 1500 varv kan lika gärna vara 1750 ?!. Då mätaren hoppar direkt från 1500 till 2000... osv eller omvänt nedåt. 2000 -> 1500

Det jag hänger upp mig på är att den inte växlar upp igen till steg 8, där jag hade farthållaren från början i 85km/timma 1500 varv.
Den stannar på steg 7 och 2000 varv. (Eller den visar 2000 varv då det inte finns något annat mellanting på 1500-2500 varv).

En sak till är varför den växlar ner så lätt och ofta med farthållaren i, men inte när jag kör utan farthållare?! 🤔

En tanke,
Ifall hysteresen är lite hög så hinner farten sjunka i lite motlut, då kompenserar farthållaren med större gaspådrag (jämfört med ditt eget) automatlådan svarar då med att växla ner.

Att den växlar upp när du håller farten kan bero på att du släpper gasen helt vid ett kort tillfälle, och automaten växlar upp.
Ifall du sakta accelererar utan farthållaren upp till max 85kmh utan att släppa gasen, växlar den alltid upp till 8 då?

Varje fordonskombination, chassi, motor, kaross, vikt m.m. har sin karaktär, och man lär sig ganska snabbt att hantera karaktärernas egenheter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen