• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Hjul För feta mackor för fälgarna?

Logga in för att dölja denna ruta:

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Kanske inte helt tydlig trådrubrik men jag klurar på att sätta på bredare däck för att få högre profil och därmed få ner motorvarvet en del.
Original sitter det pinnsmala 195/75 R16 runt om på 5" breda originalfälgar.

Om jag går upp till 225/75 R16 istället så får jag ner motorvarvet med 6% plus att bilen ser lite trevligare ut framifrån.
Kruxet är fälgarna som är lite smala redan för originaldäcken om man kollar på diverse tabeller på nätet. Nu verkar fälgbredden inte vara lika kritisk när man har däck med hög profil men det känns ändå som att det blir lite väl stor skillnad.
Att byta fälgar är inte lätt då det är en Iveco med dubbelmontage bak. Det skall finnas 5,5 tums originalfälgar därute men ganska svårt och dyrt att få tag på.
Fiats originalfälgar till 225/75 R16 är 6" breda så det rör sig om 1" för smalt.

Är det någon som provat och vet om det fungerar ok utan överraskningar?

I mitt fall med Sprinter så gick jag upp från 215/75-16 till 225/75-16, det gick bra, vågade inte gå på fetare, blir trångt emellan dubbelhjulen bak i mitt fall.
Fick något lägre varv, men det varvar rejält ändå, då jag har bakaxelutväxling för en tippflakbil, 3000v/p i 100kmh.
Tyvärr vet jag inte hur feta sulor Iveco klarar, 195 låter dock sjukt smalt, knapert med fälgutbud till dubbelmontage.

Ja trångt mellan hjulen bak har jag räknat med. Jag har ett kit med breda spacers (60mm) på ingång och i bak kan man sätta dom mellan fälgarna istället för innanför båda.
Jag har ett varv på 2.700 vid 100kmh GPS nu. Alldeles för högt och det finns gott om kraft i motorn för ett lägre varv.
Gissar att chassina som köps in för husbilsbyggen är byggda för max last och en fartbegränsning vid 90kmh. Bussmodellerna på samma chassie har en helt annan utväxling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen