• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Exempel på installation av lithiumbatteri

Bara för att bilen är Euro6 innebär inte med automatik att bilen har smart generator eller DCDC-laddare, på dom senaste årsmodellerna är det oftast standard.
Euro6 kom 2015

Laddade ur till ca 80% om shunten var rätt kalibrerad. Tryckte på sync 100% när batteriet var full laddat. Körde väl ca. 10 min bilen började visa temp på mätaren. Den började ladda 14A för att sjunka ner mot mellan 9-10,5A. Spänning i början under14V sedan vid förhöjt varvtal 14,2. Den laddade bodelsbat från 80 till 85%. Ja så den laddar agm. Vet inte vad jag ska tro. Gott nytt år!

Bilagor

• Screenshot_20241230_103222.jpg
    Screenshot_20241230_103222.jpg
    329,4 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20241230_104337.jpg
    Screenshot_20241230_104337.jpg
    331,7 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Bara för att bilen är Euro6 innebär inte med automatik att bilen har smart generator eller DCDC-laddare, på dom senaste årsmodellerna är det oftast standard.
Euro6 kom 2015
Det stämmer ifall man åker Fiat, AdBlue, smart laddning m.m. blev stort 2015.
Fiat lyckades med en egen "dieselgate" hålla sig undan i flera år innan de blev stämda och uppgraderade.
Vet inte årtalen när de olika utrustningarna dök upp.
Laddbooster är något som husbilsbyggaren väljer att utrusta fordonet med, en del snålar in på den.

Laddade ur till ca 80% om shunten var rätt kalibrerad. Tryckte på sync 100% när batteriet var full laddat. Körde väl ca. 10 min bilen började visa temp på mätaren. Den började ladda 14A för att sjunka ner mot mellan 9-10,5A spänning i början under14V sedan vid förhöjt varvtal 14,2. den laddade bodelsbat från 80 till 85%. Ja så den laddar agm. Vet inte vad jag ska tro. Gott nytt år!
Släpp gaspedalen i nedförsbackarna då skall spänningen öka mycket om du har smartgenerator , på min bil går spänningen upp till närmare 15V direkt jag släpper gasen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen