• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Exempel på installation av lithiumbatteri

Iallafall jag är verkligen ingen expert, bara en glad väldigt intresserad, det var Knut som fick upp mej på banan för några år sedan.
Sen var det kört, jag blev en nörd som dammsuger nätet på erfarenheter/kunskaper från riktiga testare som t.ex Andy

Din beskrivning kommer att bli mycket bra och pedagogisk för de intresserade som känner att de vill prova på samma operation / Tack Kjell :)
I mina ögon tillhör du experterna!
 
Jag tänker att Kjell's beskrivning på en installation av LFP-batteri/er utgår ifrån ett såkallat "drop-in" färdigt batteri, så vi ska nog inte dyka ner i batteribyggarträsket, utan hålla tråden i Kjell's anda, och dess komponenter. ;)
 
Min ursprungliga avsikt var att bygga ett batteri. Men cellstorlek och tvivlet/pågående diskussion om vilka celler som eventuellt kunde läggas ner gjorde att det blev ett drop-in. Utrymmet under stolen är ju väldigt begränsat. Kunde ha offrat ett annat utrymme men man vill ju ha så mycket stuvutrymme som möjligt. Var skall annars alla onödiga prylar få plats.
 
Min ursprungliga avsikt var att bygga ett batteri. Men cellstorlek och tvivlet/pågående diskussion om vilka celler som eventuellt kunde läggas ner gjorde att det blev ett drop-in. Utrymmet under stolen är ju väldigt begränsat. Kunde ha offrat ett annat utrymme men man vill ju ha så mycket stuvutrymme som möjligt. Var skall annars alla onödiga prylar få plats.
Der findes batterier bygget til at passe under forstole i husbiler. Her finde du batteri hvor 2 stk passer under 1 sæde. se billederne hvordan de er monteret.

 
Jag frågade tillverkaren ,och dom ansåg att runt 5% får man räkna med, så man bör inte ladda ur batteriet mer än till 80% inför vinterförvaring.
Ett års lagring utan förbrukning, bara BMS tömmer batteriet helt.
Mitt batteri från sunlux (startar säsong 3 i år) hade 76% kvar då jag ställde ner det i källaren i höstas.
Då jag tog upp det igen efter ca 6 månader var det fortfarande 76%.
Var ner lite då & då & kopplade upp via bluetooth för att kolla läget, kanske 5-6 ggr.
BMS är ju inbyggd & borde alltså "ta nånting iaf"? Eller har jag bara tur?
Samma bra beteende siffror under förra vintern fast då stadigt på 80%...
 
Olof får ju svara för sig. Men det jag tror att både han och jag menar att man inte kan lita på de värden man läser av efter en tids lagring. Prova med att ladda batteriet och se hur många Ah du får i. I mitt exempel ovan fick jag i över 60Ah på ett batteri som visade 100%. Den lilla kontinuerliga urladdningen under lagring registreras nog inte av batteriets BMS.
 
Olof får ju svara för sig. Men det jag tror att både han och jag menar att man inte kan lita på de värden man läser av efter en tids lagring. Prova med att ladda batteriet och se hur många Ah du får i. I mitt exempel ovan fick jag i över 60Ah på ett batteri som visade 100%. Den lilla kontinuerliga urladdningen under lagring registreras nog inte av batteriets BMS.
Precis så, jag har pratat med Sunlux och dom menar att man får räkna med 5% per månad i urladdning, BMS kan inte registrera så små strömmar utan det är bara att ladda fullt för att återställa visningen.
I mitt fall visa batteriet 80% från oktober till mars,men verklig siffra skulle varit runt 50% i mars.
 
Mitt batteri från sunlux (startar säsong 3 i år) hade 76% kvar då jag ställde ner det i källaren i höstas.
Då jag tog upp det igen efter ca 6 månader var det fortfarande 76%.
Var ner lite då & då & kopplade upp via bluetooth för att kolla läget, kanske 5-6 ggr.
BMS är ju inbyggd & borde alltså "ta nånting iaf"? Eller har jag bara tur?
Samma bra beteende siffror under förra vintern fast då stadigt på 80%...
Som jag skrev tidigare den visning du fick efter vintern är inte rätt, i ditt fall så hade du 45-50% efter vintern.
 
Problemet med ekstremt lavt forbruk er at spenningen ikke nødvendigvis endres før den blir tvunget ned av et litt kraftigere forbruk. Igjen den nesten flate kurven mellom 20 og 80% SOC. Et spenningsfall som skulle vært noen microvolt blir ikke synlig før det skjer en belastning.
 
Man märkte en skillnad i mätvärden när man gick från vridspoleinstrument som tog ström från mätobjektet till att mäta med digitalmultimetrar blev ju ganska olika värden man fick lära om hur man skulle tolka mätvärdena. Även ett nästan urladdat batteri nästan oavsett vad det är visar ju bra värden utan någon belastning. För blybatterier har man ju en gammal historia som belastar med minst 10A för att få en vettig bild av det hela. Där hör det också till saken att urladdade blybatterier har ett högt inre motstånd vilket gör att spänningen ökar väldigt mycket utan att det tar emot någon ström vilket kan förväxlas med att batteriet är fulladdat vilket det ofta görs av automatiska laddare. För att få ordning på detta måste man ha tillgång till en gammal laddare utan elektronik för att få igång det om det inte redan tagit skada.
Något sådant beteende har jag inte läst om ska finnas på lifep04 utan där drar det stora strömmar direkt och laddar ganska mycket nästan så att elkablarna som är långa och har liten area får agera förkopplingsmotstånd vilket kan vara bra för att skona generatorn.
Varför ser man inte att lifp04 används som startbatteri förutom problem med kylan vilket inte alla påverkas av?
Mindre fordon med fler hjul än två borde ju också vara betjänta av en relativt enkel och snabbladdad batteriteknologi, det jag sett är att man hoppar över ett steg och går från bly till litium ficklampsbatterier som jag brukar kalla dom.
visserligen ett alternativ med större lagringsdensitet men problem med livslängd brandfara och en mer anvancerad och dyrare elektronik.
Prius hybrid hade i många år nihm batterier på 1,2v cellspänning som kom som ersättare till nicd som var giftiga pga cadmiuminnehållet. Det fungerade bra och de hade en omvittnat lång livslängd, sen kom en uppgradering till Teslabatterier eftersom det var de som egentligen drog igång det hela med typ serie och parallellkopplade ficklampsbatterier. Borde ju varit vettigare att använda Lifep04 istället för en hybrid. Kanske finns det ett Musksyndrom där? Eller är det marknadskrafterna - tillverkarna som vill driva oss till batterier som har relativt kort livslängd som endast får vettig livslängd pga laddnings management. det har inte elcyklarna så där tar det slut efter några år.
 
Senast ändrad:
Det finns 12V lithiumbattetier från t.ex. Winston utan BMS som därmed klarar högt strömuttag och funkar som startbatteri. Men man behöver tänka på utmaningen med låga temperaturer vintertid och kanske på laddningsregleringen också.
 
Det er i dag noen elbil merker som benytter LFP batterier: BYD på de fleste om ikke alle modeller og Tesla på standard range modellene. Så hvorfor hybrider ikke benytter LFP kan en jo fråga. LFP som startbatteri benyttes i racing, på vanlige biler er det mest en fråga om pris. Blybatterier er veldig mye mer brennbare enn LFP.

Men dette er OT som endel andre innlegg i denne tråden.
 
Vore ju kul om någon startade en batteribyggartråd!
Risk finns för en "never ending story"
Jag startade en sådan tråd 2019 i ett annat husbilsforum, den lever fortfarande och är uppe i över 500 inlägg.

Egentligen är det bara ett fåtal komponenter som kopplas samman så själva "byggandet" är inte komplicerat.
Däremot är det viktigt att man känner till sitt behov av el, både idag och helst även framtida behov, men även när på året det ska användas, då ett LFP-batteri kommer att fungera i minst 10år rätt skött.
Nu går det, (beroende på val av BMS) att i framtiden komplettera med ytterligare parallellkopplade batteri/er.

Jag vet inte hur vi skulle lägga upp en sådan tråd.
Kanske "så här gjorde jag", men produkter uppdateras i ett snabbt tempo, och de tidigare blir snabbt "föråldrade" (ifall ni förstår vad jag menar)
Vi som byggt ett eget LFP är en relativt liten skara, och vi har olika behov/budget, så våra val av komponenter har stor spridning.
 
Risk finns för en "never ending story"
Jag startade en sådan tråd 2019 i ett annat husbilsforum, den lever fortfarande och är uppe i över 500 inlägg.

Egentligen är det bara ett fåtal komponenter som kopplas samman så själva "byggandet" är inte komplicerat.
Däremot är det viktigt att man känner till sitt behov av el, både idag och helst även framtida behov, men även när på året det ska användas, då ett LFP-batteri kommer att fungera i minst 10år rätt skött.
Nu går det, (beroende på val av BMS) att i framtiden komplettera med ytterligare parallellkopplade batteri/er.

Jag vet inte hur vi skulle lägga upp en sådan tråd.
Kanske "så här gjorde jag", men produkter uppdateras i ett snabbt tempo, och de tidigare blir snabbt "föråldrade" (ifall ni förstår vad jag menar)
Vi som byggt ett eget LFP är en relativt liten skara, och vi har olika behov/budget, så våra val av komponenter har stor spridning.
Det är väl ingen nackdel med en tråd som har ”evigt liv”😯.

Min tanke var att visa ett eller flera exempel, verkliga eller fingerade, på hur man bygger ett batteri med tillhörande ”styrutrustning” och hur man kan ”integrera” det med övrig elutrustning i husbilen. Tror att det finns ett stort intresse och att många med lite guidning kan våga sig på ett eget bygge.

Om exemplen kan kompletteras med ”att tänka på” vid val av celler, BMS etc ju bättre.

Men detta är ju bara mina tankar. Låt oss avvakta lite och se om det finns något intresse/efterfrågan på en sådan tråd.
 
När en dylik tråd känns klar. Borde den sammanställas/renskrivas i ett dokument, Pdf eller liknande. För att lättare kunna läsas/skrivas ut. Sortera bort ovidkommande inlägg/dubbletter med mera. Så blir den nästan som en manual.
När det sedan kommer nyheter kan den uppdateras med nytt version nr....
 
I dag er det å bygge batteri fra løse celler ikke så aktuellt som da PeterK (Mr Wook) og jeg bygde våre. I dag er det veldig lite å spare på selvbygge og de fleste drop in batterier holder brukbar kvalitet til en bra pris - noen ganger under hva en kan samle delene for selv. Men om en vet hva en gjør og ønsker en helt spesiell kvalitet så kan det fortsatt være en god ide.

Ett komplett LFP batteri for husbilsbruk består av 4 celler som definerer hvilken kapasitet en vil få. For å beskytte cellene setter en på en overvåknings enhet BMS som i enkleste utgave kobler fra batteriet før cellene er tappet så langt ned at det er skadelig for cellene. En LFP celle har en nominell spenning på 3,2 volt og kan lades med opp til 4 volt. Cellen blir ødelagt om en lader ut til under 2 volt. Med 4 celler i serie gir dette 12,8 nominellt og maks ladespenning 16 volt. Denne maks gjelder og korte pulser og er den største forskjell fra blybatteri som en gjerne gir små sjokk pulser for å riste opp i kjemikaliene. BMS tillater gjerne utladning ned til 11 volt (det finnes noen få som går ned til 10 eller 10,5 volt.

Den andre tjenesten BMS normalt tilbyr er balansering, det vil si at den forsøker å holde samme spenning i cellen. Her kommer den store forskjellen mellom de forskjellig. De første BMS belastet de celler som hadde høyere spenning enn de andre med en motstand som brukte opp det som var for mye - og her startet problemene. Disse parasittiske balanseringene fortsatte på mange av disse helt til cellene ble drept. Av denne grunn valgte jeg å bygge min pakke uten BMS og heller klargjøre for enkel kontrollmåling av cellene. Det er i dag mange BMS som kun balanserer under ladning over et definert ladenivå, en bra løsning om en ofte lader over dette nivå slik at BMS rekker å holde cellene balansert - det er gjerne veldig liten forskjell i hvor mye hver celle får av ladning.

Under bygging av batteriet bør en sørge for å balansere cellene før de monteres. Dette gjøres ved å koble cellene i parallell og lades opp til 3,6 eller 3,65 volt som tilsvarer 90 til 100% ladning - og en lader med en relativt lav strømstyrke. Mine 400Ah pr. celle koblet i parallel kunne hurtiglades med 1600 A, men for balanseringen burde en ikke bruke mer enn 4 til 10A. Det ble da mange dagers oppladning for denne oppstarten.

Når en snakker om lading av LFP så er det optimale å ha en konstant spenning og ladekutt når strømmen kommer under 1% av strømmen som tilsvarer 1 time fra 0 til 100% så for mitt 400Ah så skulle en egentlig stenge av ladningen når batteriet ikke ville ta imot 4A, men grunnet lange kabler falt denne grensen i praksis bort for meg. Burde ha praktisert 1A, men var aldri i nærheten av dette i vanlig bruk. Vinterlagring hadde en dag pr mnd med el - eller den stod utendørs og fikk litt solar ladning når det var tilgjengelig.

Kortformen er at det er veldig ukomplisert å bytte til LFP. Passer et drop inn batteri på plass så er det ingen grunn til å bygge selv om det ikke er for egen nøye :D. Trenger en veldig spesielle mål for å få plass så bygg selv - 99% av cellene kan monteres i vilkårlig posisjon slik at en kan utnytte plassen. Men husk og at det er snakk om celler som ved kortslutning lett kan gi flere tusen amper om de ikke er beskyttet. Heldigvis er ikke LFP litt mindre farlig enn åpne blybatteri ved kortslutning. LiIon av NMC typen vil om de ikke har innebygget sikring detonere - ikke eksplodere. Det er en mye raskere utslipp av lagret energi enn ved en eksplosjon. Husker ikke lengre grensen i forbrenningshastighet mellom eksplosjon og detonasjon, men NMC celler er godt raskere enn den grensen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen