• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Exempel på installation av lithiumbatteri

Möjligtvis kan vi starta med en enkel instruktionsvideo från en känd Youtuber, men då blir det oftast på engelska, oftast funkar svensk textning dock.

Sen kan vi som byggt fylla på med våra egna byggen med för-/nack-delar i komponenter/bygglösning samt budget.
 
Hej
Vad händer utan dc dc?
Har en sunlight 2020 ska byta till från agm till 150A lipo4. Har 140w sol. Har köpt victron 100/20 (kopplar direkt på bat) och smart shunt. Ebl 31 ställer jag på gel.
20241220_223546.jpg
Ska köra 1000/2000w inverter.
Kan något gå sönder utan dc dc? Verkar läskigt att koppla in votronic.
Testade vad den laddar nu: På ett stort sett fullt 95A agm laddade den 4-5A .
Hittade massa roliga reläer och prylar. När jag demonterade. Bifogar bilder.
Bild 2
Reläer + två 10A säkringar en 2A säkring, en tom kontakt med 16mm kabel röd och svart. Är det en förberedelse för något? Sitter till höger om passagerarstolen i hyttväggen.

20241229_123455.jpg
Bild 3
Två reläer bakom ebl

20241229_123921.jpg
 
Senast ändrad:
Inget lär gå sönder om du utesluter dc/dc. Många som använder lithiumbatterier utan dc/dc. Men om du har en smart generator så rekommenderar jag en dc/dc.

Vad dina övriga reläer och ”prylar” är till för får någon med bättre kunskaper svara på.
 
Inget lär gå sönder om du utesluter dc/dc. Många som använder lithiumbatterier utan dc/dc. Men om du har en smart generator så rekommenderar jag en dc/dc.

Vad dina övriga reläer och ”prylar” är till för får någon med bättre kunskaper svara på.
Tack för svar. Bilen är ju euro 6 så borde ju vara smart gen. Är det kylskåpet som är boven? Det drar väl batteri under färd.
Men då provar jag utan. Vi är nöjda med 2-3 nätter på batteri.
 
Senast ändrad:
Bild 2
Reläer + två 10A säkringar en 2A säkring, en tom kontakt med 16mm kabel röd och svart. Är det en förberedelse för något? Sitter till höger om passagerarstolen i hyttväggen.

20241229_123455.jpg
Om jag förstår rätt är det kopplingarna längst ned i passagerarsidans B-stolpe du menar. Hur den enheten är bestyckad kan variera med vilka optioner din bil beställts med från Fiat och kanske finns det också skillnader mellan olika årsmodeller av X290.
Sök dokumentet FIAT Ducato 2016 Converters and Upfitters Manual på nätet och kolla i kapitel 3 så får du iaf en del info att utgå från. Lite italiensk text just där men Google Translate kan hjälpa till.

1EBBE053-D5D9-4F53-9621-4DC8239B6A21.jpeg
 
Senast ändrad:
Om jag förstår rätt är det kopplingarna längst ned i passagerarsidans B-stolpe du menar. Hur den enheten är bestycka kan variera med vilka optioner din bil beställts med från Fiat och kanske finns det skillnader mellan olika årsmodeller av X290.
Sök dokumentet FIAT Ducato 2016 Converters and Upfitters Manual på nätet och kolla i kapitel 3 så får du iaf en del info att utgå från. Lite italiensk text just där men Google Translate kan hjälpa till.

Visa bilaga 43875
Tack Otroligt vad alla kan! Ska leta då. Annars drömmer jag om vad som finns i stolpen.
 
Nej, det är egentligen inte kylskåpet som är boven utan den smarta generatorn. Med lithiumbatterier tror generatorn att batterierna, på grund av deras låga motstånd att ta emot laddning, är fulladdade och slutar ladda. När det gäller kylskåpet är mitt råd att om möjligt enbart köra det på gas under körning.

Gissar att det slutar med att du installerar en dc/dc 🤐.
 
Kolla noga så du inte redan har en laddbooster (dc-dc).
De flesta av euro6-husbilar jag kikat i har redan haft en sådan monterad, annars får man inte bobatteriet fulladdat vid körning, oavsett batteri typ.
Nyare årsmodeller har haft den inbyggd i ebl-xxx.
 
Vem vet sånt? Vet att det kom 2021 på vissa bilar. Får väl testa utan dc dc som jag tänkte. Det märks ju direkt om den laddar på smartshunten. Säkringen borde gå om det laddar för mycket. Men det är väl ingen risk.
 
Vem vet sånt? Vet att det kom 2021 på vissa bilar. Får väl testa utan dc dc som jag tänkte. Det märks ju direkt om den laddar på smartshunten. Säkringen borde gå om det laddar för mycket. Men det är väl ingen risk.

Enklaste sättet är att kolla/mäta spänningen på bobatteriet med motorn igång.
På tomgång laddar en husbil med "smartgenerator" en bra bit över 14V.
Men så snart man påverkar gaspedalen så sjunker spänningen och laddningen blir minimal ifall man saknar någon form av laddbooster.
Har man sen bytt till Litiumbatteri, som har högre vilo-spänning än blybatterier, så går strömmen baklänges till startbatteriet utan laddbooster/dc-dc laddare emellan dessa.
Detta gäller euro6-husbilar, äldre fordon klarar sig utan denna laddare, men de kan istället ha svårt att nå upp till optimal spänning för ett Litiumbatteri som behöver komma upp till ca.14,4V för att laddas fullt, samt bli balanserat.
 
Läste på lite om din EBL och kunde inte få fram att den innehöll någon dc/dc.

Gör de kontroller som Peter skriver om för att se om du redan har en dc/dc.

Om du inte har någon dc/dc så är det enklast att sätta den nära EBL. Då kan du förmodligen använda befintliga kablar. Enda nackdelen som jag kan se med en sådan placering är att du inte kommer att se lysdioderna. I mitt första inlägg i tråden finns en hänvisning till en film på YouTube. Titta på den för att få lite inspiration. Observera dock att den inte visar inkoppling av D+. Finns säkert många andra filmklipp också som är värda att titta på.

Du kan också sätta EBL i AGM-läget.
 
Startade utan stolskontakt det blev ju fellampa direkt. Hoppas inte någon airbag får något fuffens för sig.
 
Har samma utrustning som ts. Men köpte till blåtands övervakning oxå. Batteriet jag har är skanbatt 97Ah. Allt bara fungerar 😃. Men kommer uppgradera solceller och batteriet under våren
 
Ok får testa hur den laddar då. Såg att det gick in 4-5A bodelen får kolla spänningen då också. Tack

Ok, du har visning på strömmen (A).
Mäter du med ett blybatteri i som bobatteri så måste du ladda ur det ordentligt innan du mäter.
Ett blybatteri som nått 80% laddning tar bara emot en liten ström som du beskriver vid normal laddspänning, pga sitt inre motstånd.
Har du ett litiumbatteri på plats så behöver det ligga under 90% för att verkligen se att generatorn trycker i högre ström på tomgång, jämfört med förhöjdt varvtal.
Att du startade utan stolen inkopplad kan möjligen satt en felkod, men den borde gå ur när du anslutit stolen igen, annars går den att radera med ett diagnosverktyg.

Lycka till :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen