• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En utflykt på iberiska halvön

Var är hemma på kartan?
Ursäkta Bengt, jag har varit inaktiv ett tag och dessutom svarat på frågan i 2 andra trådar. Här kommer kopia nr 3:

 
Jag tycker det är tråkigt att Ranko trots flera förfrågningar vägrar att svara på vilket smultronställe de står på sen 7 år.
Finns namn på sånt, hoppas att fler svenskar kan få del av stället.

Jag tror att jag har svarat på alla…
 
Måndag den 16 januari

Våra planer blev ändrade, Portugal får vänta och orsakerna var fyra. För det första blev besöket i Puerto de Santa Maria längre än planerat, vi fick veta att goda vänner kommer på blixtbesök till Altea på lördag, Carola känt sig krasslig i flera dagar och ställplatssituationen i Portugal där allt verkar vara fullt, samtidigt som det är förbjudet att fricampa. Därför skjuter vi på besöket i Portugal, tills trycket lättar på ställplatserna.

Vi beslutade istället att ta en helt ny rutt för oss, sträckan Pto. Santa Maria - Granada, 300 km. A382 - A384 - A92. Merparten vanlig 2-filig landsväg, A92 4-filig motortrafikled. Lite trafik, lugnt.
18DBB13B-BAC7-4B27-AB55-CCD42F1E4315.jpeg

Absolut bland det vackraste vägar vi sett i Spanien, dramatisk öde bergslandskap, blandat med otroligt stora arealer av främst oliver, men även mandelträd, vita byar, kloster och stadsmiljö.

626A7796-B2B6-432C-AA68-A1404B712C7D.jpeg
Vita Andaluciska byar
95DA1702-0373-4E4F-95DA-1656AD61378C.jpeg
Det måste vara miljontals olivträd utefter den här vägen.
38DBB13D-3191-4048-BB4A-14D29DC44F9C.jpeg
En vacker klosterbyggnad dyk upp bakom en kurva.
ABE22694-4E47-44E8-BDA1-A458ACB0D8EE.jpeg
Storkar i sina högt belägna bon. BDD6415B-7B08-485A-B20D-EF646397CDA7.jpeg
Osborne’s enorma bodegor där både bättre Sherry och Brandyn Carlos I, får ligga till sig några år innan den tappas på flaska, passerade vi i Jerez de la Frontera.

Det är dåligt med ställplatser utefter den vägen i vår egen ställplatslista, kollade därför även ”Park4night” som hade en hel drös med förslag i trakten av Granada som var målet för dagen. Men det var inga ”riktiga” ställplatser utan mera parkeringar bakom bensinstationer, i industriområden. Inga ställen vi vill övernatta på under en semestertripp.

Därför passerade vi Granada och svängde av vid en camping ca. 20 km öster om Granada där vi övernattade för 3 år sedan.
1E7DED35-B917-4B2D-A353-A29487DB8645.jpeg
Helt ok camping, med vacker utsikt över Sierra Nevadas snötäckta toppar. Kostade 24 Euro, inklusive allt.

Tommy
 
Senast ändrad:
Algarve känns överfullt. Idag i Albufeira var det en bil som lämnade. Av kanske 100. Flera köar utanför.

Såg att ni hade vackra Felesia i tankarna. Där står också en massa utanför och väntar. En svensk stod visst i fem dagar för att komma in.

Detta är ju nästan ett rent spektakel egentligen. Har man väl kommit in får man stanna. Att byta plats känns ogörligt.
 
Idag när vi vaknade möttes vi av vresigt väder, regn, hård blåst och bara 7 grader, som kändes som 0-gradigt. Ja, du vet de där dagarna när man står utanför husbilen trasslar med elsladdar samtidigt som kallt regnvatten kryper ner bakom kragen…. och funderingen kommer om man verkligen har valt rätt fritidsintresse. Så kändes det imorse.

C320A3BD-5571-4071-BF70-5BE232D49CFC.jpeg

Tittade på vädret i Murcia, 26 mil österut, sol och redan vid 9-tiden 17 grader, det skulle senare bli 22 grader under dagen.

Det var ett lätt unisont beslut i vår husbil, nu kör vi till IKEA i Murcia. Fin 4-filig motortrafikled hela vägen. Ganska tråkig väg, visst dyker det upp några byar, några mindre städer, borgen i Lorca och grottbostäderna i Guadix, men de hade vi redan sett.

Första delen av etappen var på hög höjd, vi passerade en skylt som visade att vi var uppe på 1380 m, sedan gick det utför, motorbromsen fick arbeta.

Visste du att Sierra Nevada är en av världens tio bästa platser när det gäller skidåkning? Det var betyget när det prestigefyllda brittiska resemagasinet ”Condé Nast Traveller” rankade världens tio bästa skidorter för några år sedan.

Nu såg vi bara de snöklädda topparna på håll, men för ett antal år sedan var jag där och åkte skidor. Toppen och vid det tillfället upplevde jag att deras liftsystem var mera avancerat än vad t,ex. Åre samtidigt erbjöd.
9F07718F-EF62-45FA-A169-EAB0907E3A98.jpeg
9598EEBB-EB6E-4A75-98D1-B0A0EC957BC0.jpeg
Lorca
3248A030-BA2E-408A-B226-E0454B43C5C6.jpeg
Guadix

Så kom vi 4 timmar senare fram till IKEA i Murcia, som bjöd 22 grader varmt solsken från en klarblå himmel.

58C4ACC4-845D-450C-889B-7006CD103EAB.jpeg
Vi var inte ensamma om att ha ställplatsen utanför IKEA i Murcia som mål idag, skulle tro att vi just nu är runt 300 bilar här i området.

Nu skall vi ut och äta. Kuriosa, det finns ett antal restauranger här i området. Carola har kollat recensionerna och gissa vilken restaurang som har bästa omdömen? Ja, IKEA!!!

Inget fel på IKEA’s restaurang, men att äta middag… nej.

PS. Klockan är nu 23.59 och jag kan berätta att middagen blev hämtpizza från en pizzeria i köpcentrat på andra sidan gatan. Helt ok. Go’natt!

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen