• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En utflykt på iberiska halvön

Problemet som vi har just nu är att alla ställplatser är fullbelagda.
Dagens mål var Jerez de la Frontera. Vi kom fram klockan 15.00 till deras nya stora fina ställplats, för att mötas av skylten COMPLETO! 4-5 husbilar stod utanför och väntade, troligen får de stå där tills imorgon bitti.

Nu fann vi en annan suverän lösning på Camping Las Dunas som låg 15 km söderut, i El Puerto de Santa Maria. En liten semesterstad strax utanför Cádiz, en trevlig ny bekantskap.
3192E120-0CDB-480C-8A3F-13867E0AD7ED.jpeg
Här kan vi se det karaktäristiska brospannet över Cadizbukten, ”puente de la Constitución de 1812”. Den näst högsta i världen och det 3:e längsta brospannet i Europa. Man påstår alltså att den skulle vara längre än vår Höga Kustenbron, men nej… som gammal Ångermanlänning kan jag inte acceptera det. :mad: Däremot att Cádiz skulle vara Europas äldsta stad, som varit bebodd oavbrutet det köper jag. Övik är drygt 100 år, det räcker för mig! :unsure:
C1DBAD83-9E20-4E3F-9710-F9FCABEFAE12.jpeg
Fint här….

D68D6562-701C-4895-B3F5-1B4B55F6FC99.jpeg
Ser en ställplats, eller åtminstone en massa parkerade husbilar på håll. Kan inte läsa något om det, så vi skall gå över och kolla vad det är. Kanske en ”spontan ställplats”?


Lasse och Gösta, tack för tipset. Förstår nu att ju längre västerut vi tar oss utefter Algarvekusten, ju mer imponerande blir den, men… Carola har dagligen följt bokningarna på tre stora populära ställplatser de senaste 10 dagarna och konstaterar att det är fullt hela tiden. Fick även ett mess från några husbilsvänner som befinner sig i Algarve, som också berättar om fullbokade ställplatser.

Ja, vi får se hur långt vi kommer utefter Algarvekusten.

Nu har vi checkat in på en fin camping och planerar att stanna här i tre nätter. En iakttagelse, campingen är stor, mycket hög beläggning och om det inte är 99% så är det iallafall minst 95% husbilar här. En härlig europeisk cocktail, där ingen nationalitet sticker ut, det är lite av varje. Vi har sett 4-5 svenska husbilar.
77991E0F-3DEB-4931-914B-0A3EEE612094.jpeg

Återkommer.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag har varit inne på den campingen. Men stod istället parkerade bland de hb som ni har sett i närheten av vattnet.

Här har jag även varit och fått min fötter vårdade på en "clinica". Mycket proffsigt. Faktiskt bättre än hos mina fotvårdare i Sverige.

I nov 2022 körde jag förbi Algeciras bara för att få bra fotvård. Lång omväg, innan Marocko, ja men värt det.
 
Tommy, om Carola gillar den havs-”nötta” och vackra kusten då ska ni åka lite söder om Albufeira, till Falesia. Där hittar ni säkert en ställplats hos en Belgare, bara några hundra meter från oändlig (flera km) kustremsa med vackra formationer och fantastiska färger. Testa!
 
Det finns Alltid en liten möjlighet att komma in på dessa tre platser på morgonen, då har dom inte hunnit att uppdatera sidorna. Om ni vill stanna i Galé så hör av er, kanske kan jag fixa plats åt er. :cool:
 
Var är det nånstans?
 
Hej Tommy!
Kan uppdatera Er. Om ni har tankar på komma till Albufeira och hälsa på J. Nyberg och mig är det kö för att komma in. Står 5 till 10 husbilar eller mer på vänt varje morgon, kanske någon eller några kommer in under dagen men inte säkert. Vore kul ses men kanske får vänta på annat tillfälle.

Räknar med att byta eller sälja min plåtis till våren eller sommaren så hoppar service i Altea under hemresa slutet mars....Kjell
 
Hej Tommy!
Kan uppdatera Er. Om ni har tankar på komma till Albufeira och hälsa på J. Nyberg och mig är det kö för att komma in. Står 5 till 10 husbilar eller mer på vänt varje morgon, kanske någon eller några kommer in under dagen men inte säkert. Vore kul ses men kanske får vänta på annat tillfälle.

Räknar med att byta eller sälja min plåtis till våren eller sommaren så hoppar service i Altea under hemresa slutet mars....Kjell
Tack Kjell och Birgit för uppdateringen.

Ja, det är just Albufeira och Falesia, som finns på Carola ”bucketlist” och det är beläggningen på ställplatserna där som Carola startar dagen med att checka.

Om det nu är fullt på ställplatserna är det lika eländigt på campingarna i området?

Tommy
 
Nu börjar ju klippkusten i princip väster om Faro o vet inte hur långt ni tänkt köra. Talade med dock med vänner på campingen Praia de Armecao de pera o där finns plats. Annars är Praia de Marinha ett måste. Står på listan över världens finaste stränder dock är det husbils förbud dit ner.
Vi kommer ner först nästa helg o är ni kvar kan vi ta vår lilla bil o kika runt, det finns mycket o kika på :)

 
Senast ändrad:
Igår gick färden vidare söderut efter ett trevligt stopp på Camping Bahia i Santa Pola.

Visa bilaga 20473

Först lite om Camping Bahia i Santa Pola. Är imponerad av hur man lyckats att attrahera så många svenska campare, undrar om inte Camping Bahia är den camping utanför Skandinavien som har flest svenska husbilsresenärer.

Redan för tre år sedan gjorde vi en tur ner till Camping Bahia, eftersom jag fått ta del av deras engagemang för sina gäster vid ett alldeles speciellt tillfälle. Då var det Sr.D. Martin Martinez Bonmati var chef och som jag intervjuad, han är nu pensionär.

Eftersom jag själv varit aktiv inom turism, så var jag nyfiken på hur man hade uppnått så bra resultat i de nordiska marknaderna, vilka marknadskanaler man använt, typ av kampanjer och rabatterbjudanden? Förväntade mig en längre förklaring om marknadsmodell, val av medier, priskampanjer i lågsäsongen och en medveten strategi att locka just oss från de nordiska länderna. Satt med pennan i högsta hugg för att anteckna ner ett lyckat marknadsprojekt .

Sr. Martin tittade på mig med en lite urskuldande min och sa; ”– No hemos invertido un solo Euro en marketing en los paises Nórdicos, todo se ha hechode boca a boca.”. Översatt ungefär; ”— Vi har inte investerat en enda Euro i marknadsföring i de nordiska länderna, allt har skett enligt mun-till-mun-metoden”.

Det är förmodligen inte konstigare än Martins egna förklaring då, som fortsatt gäller. Martins enkla förklaring var:
”– Aqui en Bahia somos una gran familia querida”, översatt ungefär; ”– Här på Bahia är vi en stor älskad familj.

Ja, vi tycker att vi fått ta del av den känslan båda gångerna vid våra korta en-nattsbesök. Grannarna har hejat och vi förstår att det är lätt att komma in i den sociala gemenskapen som finns i området. Vi lämnade båda gångerna med en fin känsla.

Att det sedan är en väl fungerande camping, med lagom standard, kvalité och attraktioner som vi nordbor värdesätter, tillsammans med en rimlig prissättning, gör att det ibland är 200 Nordiska fordon samtidigt på campingen.

Vi betalade 27 Euros, tomt, el, 2 personer, 2 hundar, för en natt.
En del av förklaringen kan vara att det skrevs en hel del om Bahia på ett annat forum med början ca 2011. Då var det bara ca 15-20 ekipage som övervintrade där.
Det finns många trådar om Bahia på det andra forumet. Kolla gärna Husbilskalles resor. Det som handlar om Santa pola börjar i Oktober 2011.
Dessförinnan hade Jappe gjort några inlägg.
 
Jag tycker det är tråkigt att Ranko trots flera förfrågningar vägrar att svara på vilket smultronställe de står på sen 7 år.
Finns namn på sånt, hoppas att fler svenskar kan få del av stället.
Dom står på camping La Colina i Albir…jag tror mer att Ranko har missat frågan än att det är en hemlighet. Vi har själva stått där för ett antal år sedan. Bra men rätt dyrt vad jag minns.
 
Dom står på camping La Colina i Albir…jag tror mer att Ranko har missat frågan än att det är en hemlighet. Vi har själva stått där för ett antal år sedan. Bra men rätt dyrt vad jag minns.
Dyrt, ja, och mycket norrmän där. Det kan ju vara en fördel. :) Ofta fullbokat.
De skulle bygga ut campingen för några år sedan, undrar hur det gick med det?
Vi var där och letade efter en ledig plats när frun blev nödig och gick på toaletten. Hon fick en rejäl utskällning av personalen för toaletterna är bara till för deras gäster minsann.
Det bådade inte gott så vi avstår från den campingen fortsättningsvis.
 
Dyrt, ja, och mycket norrmän där. Det kan ju vara en fördel. :) Ofta fullbokat.
De skulle bygga ut campingen för några år sedan, undrar hur det gick med det?
Vi var där och letade efter en ledig plats när frun blev nödig och gick på toaletten. Hon fick en rejäl utskällning av personalen för toaletterna är bara till för deras gäster minsann.
Det bådade inte gott så vi avstår från den campingen fortsättningsvis.
Ja den nya avdelningen nedanför det ursprungliga campingområdet är öppnat och som jag tror är tänkt primärt för de som kommer med riktigt stora husbilar.

Vad jag förstått bygger man vidare även på andra sidan vägen.

I området Albir/Altea byggs f.n. 3 nya stora ställplatser med campingfaciliteter. Det behövs, allt efter kusten verkar fullt redan nu i början av januari.

Återkommer om en ny ställplats som just öppnats i Benidorm/Finestrat.

Tommy
 
Idag drog vi vidare efter fyra trevliga dagar i Puerto de Santa Maria, strax utanför Cádiz. Det blev längre stopp i Sta. Maria än beräknat beroende på att vi fick trevligt besök av en god vän, influgen från Gran Canaria.

Det blev turistande och givande besök i Cádiz
886AD90E-D07F-4579-8544-A9AAD783490C.jpeg
Med rundvandring i Cádiz vackra gamla stadsdelar. Det började dock lite för spännande, när vi med hyrbilen av misstag hamnade i gamla stans innersta delar, där biltrafiken var förbjuden.
08CDACFF-ED8E-4609-A317-9A1A9F43A4AA.jpeg 30C40CD6-3384-48B9-AC75-9B0FB0028D01.jpeg
Trångt, bara förnamnet….
Sherryns hemstad Jerez de la Frontera fick också besök av oss.
3A024201-6E00-45E0-8B59-C87E0B306664.jpeg 2C976E59-DD16-4BCD-AF00-3685DCB23B26.jpeg
AD05629D-97EA-47CA-8E86-230BF7E8B9A8.jpeg
Båda städerna mycket vackra och intressanta. Rekommenderas ett besök.

Vår egen plan var att vi skulle ha stannat med husbilen i Jerez de la Frontera på deras centrala nya ställplats, men fullt när vi kom fram.

Vårt alternativ blev istället Puerto de la Santa Maria som ligger mitt i mellan Cádiz och Jerez, ett bra val tycker vi. Vi stannade på den fina centrala campingen som hade en hel del nordeuropeiska övervintrare i sina husbilar, två från Sverige såg vi.
8950A8DB-4191-478E-905E-C3CBBF4913A1.jpeg

När vi checkat in såg vi en en stor parkering nere vid floden där fricampande husbilar var välkomna.
B9694465-2C4E-445F-A633-1808BC574B00.jpeg
Skall lägga in den på vår Husbilskarta.

Återkommer

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen