Idag när vi vaknade möttes vi av vresigt väder, regn, hård blåst och bara 7 grader, som kändes som 0-gradigt. Ja, du vet de där dagarna när man står utanför husbilen trasslar med elsladdar samtidigt som kallt regnvatten kryper ner bakom kragen…. och funderingen kommer om man verkligen har valt rätt fritidsintresse. Så kändes det imorse.
Tittade på vädret i Murcia, 26 mil österut, sol och redan vid 9-tiden 17 grader, det skulle senare bli 22 grader under dagen.
Det var ett lätt unisont beslut i vår husbil, nu kör vi till IKEA i Murcia. Fin 4-filig motortrafikled hela vägen. Ganska tråkig väg, visst dyker det upp några byar, några mindre städer, borgen i Lorca och grottbostäderna i Guadix, men de hade vi redan sett.
Första delen av etappen var på hög höjd, vi passerade en skylt som visade att vi var uppe på 1380 m, sedan gick det utför, motorbromsen fick arbeta.
Visste du att Sierra Nevada är en av världens tio bästa platser när det gäller skidåkning? Det var betyget när det prestigefyllda brittiska resemagasinet ”Condé Nast Traveller” rankade världens tio bästa skidorter för några år sedan.
Nu såg vi bara de snöklädda topparna på håll, men för ett antal år sedan var jag där och åkte skidor. Toppen och vid det tillfället upplevde jag att deras liftsystem var mera avancerat än vad t,ex. Åre samtidigt erbjöd.
Lorca
Guadix
Så kom vi 4 timmar senare fram till IKEA i Murcia, som bjöd 22 grader varmt solsken från en klarblå himmel.
Vi var inte ensamma om att ha ställplatsen utanför IKEA i Murcia som mål idag, skulle tro att vi just nu är runt 300 bilar här i området.
Nu skall vi ut och äta. Kuriosa, det finns ett antal restauranger här i området. Carola har kollat recensionerna och gissa vilken restaurang som har bästa omdömen? Ja, IKEA!!!
Inget fel på IKEA’s restaurang, men att äta middag… nej.
PS. Klockan är nu 23.59 och jag kan berätta att middagen blev hämtpizza från en pizzeria i köpcentrat på andra sidan gatan. Helt ok. Go’natt!
Tommy