• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Efterdra hjulbultarna 5 mil efter däckbyte!

på kontinenten skiftar man ju inte hjul mer än när däcken byts.
Antar att du menar "när man köper nya däck".

Om man nu aldrig skiftar hjul under året, varför tillverkas det då "kontinentala vinterdäck" (som vi ju avråds från att använda i Sverige)?

Och finns det någon medlem med kännedom om lagstiftningen i andra länder?

Pålle
 



 
Senast ändrad:
Jo, man kan alltid undra.... ( sa flundran)

Här är en länk till..... som tyder på att det nog byts/skiftas hjul även på kontinenten.


I mitt inlägg #23 finns i de tyska länkarna en intressant detalj tycker jag.
Rådet är att gå efter temperatur. 7 grader plus är tydligen den lämpliga gränsen mellan vinter och sommardäck.
 
Senast ändrad:
Har haft mina Volvo-bilars däck på Bilias däckhotell i säkert 15 år, får i samband med varje däckbyte en påminnelse om att kolla bultarna efter 5-10 mil. Har aldrig gjort detta men i och med denna tråd så kollade jag, hade kört kanske 50 mil. En bult nästan lös och en bult halvt urgängad! Så nu får man ändra ovanan att inte bry sig.
 
Behövs det när man anlitar däckbytarfirma?
Brukar ni kontrollera hjulbultarna?
Naturligtvis gör man det!
Har efter 200 km fått skakningar i ratten en gång, kollade Hjulbultar på framhjulen och flera satt lösa, även på bakhjulen gick de att dra åt.
Köpte riktigt verktyg på BT som har längre skaft.
 
Köpte riktigt verktyg på BT som har längre skaft.
Med långt skaft är det lätt att dra åt för hårt,vilket inte är bra för vare sig fälgar eller skruvar/muttrar.

Köp en momentnyckel (finns också på BT), så blir det rätt.

Pålle

PS
Verktyg med långt skaft är bra för att LOSSA skruvar/muttrar när "proffs" har dragit åt med felinställd mutterdragare.
DS
 
Med långt skaft är det lätt att dra åt för hårt,vilket inte är bra för vare sig fälgar eller skruvar/muttrar.

Köp en momentnyckel (finns också på BT), så blir det rätt.

Pålle

PS
Verktyg med långt skaft är bra för att LOSSA skruvar/muttrar när "proffs" har dragit åt med felinställd mutterdragare.
DS
Men, med handkraft kan Du Aldrig dra som en Däckmontör drar om Du använder leksaks grejorna som Fiat skickar med, den nyckeln drog jag sönder första månaden vi hade bilen.
:)
 
Største problemet kommer fra mutterdragere. Det er for lett å dra mutter eller bolt så den første henger på kanten av hullet i felgen. Skrur enn føst til for hånd 2 bolter ved siden av hverandre ag drar i hjulet midt mellom disse så kan en dra til resten av boltene, en starter med den lengst fra de to. Dette var hva jeg lærte for 60 år siden da jeg jobbet med dekk i sessongene.
 
Så kommer ju också att ske förmodligen.
Precis på samma sätt som läkarnas HI år 1756 har ersatts av läkarnas HI år 2024. Fast lite snabbare.
Om trådskaparen tillåter så svarar jag på Golfbil inlägg...
Om 1756 hänvisar till publikationen av engelska översättningen av Celsus "De medicinae" så tycker jag inte att det var så stor förändring inom medicinska vetenskaper efter det. Dessa utvecklades i någon form av sinusoida under hela historien men alltid med förening med etik på gott och ont. Först under WWII blev det onda i tyska koncentrationslägren dominerande.
Om HI (nyfikenhet=>forskning parad med reflektion över onda vs goda=>etik) kommer att ersättas av AI så har vi skapat om jorden (se t.ex. vad prof. Rafael Yuste säger in documentary film "Future of mind" 2019 regisseratav Ruth Chao, eller prof. John Lennox "Shall be afraid of AI?" föredrag på YouTube)
De personerna/företagen bakom AI vill ändå koncentrera sig på något mer lönsamt... dvs sjukvården. Hur ska det sluta kan man bara ana .... AI klarar ju inte förebygga kontokort bedrägerier, telefon baserade lurendrejeri... men AI ska förebygga sjukdomar, vårda oss, göra komplicerade diagnostikäska bedömningar och även utföra operationer. Vilken fantastisk värld blir det snart!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen