• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Donationer

Kanske Lena kan berätta hur stora intäkterna varit från reklamen under t.ex. de senaste 6 månaderna, så kan vi diskutera utifrån det.

Är det hundralappar vi pratar om, ja då är det inte något viktigt för vår drift och skapar det dålig stämning, ja då är det bara att ta bort det.

Tommy
Jag kanske har missat reklamen, men är det bara den som är längst ner på sidan så är det väl ingenting att klaga på. Jag antar att man skall klicka sig vidare om man är intresserad, om inte så är det ju bara att gå vidare.
 
Jag hatar reklam som Poppar Upp mitt i blickfånget, speciellt om den har ljud som vrålar till så man skiter på sig. De företag som orsakar detta handlar jag inte av, men skriver gärna ett hatbrev till kundtjänst.
Den reklam som finns här tycker jag är väldigt diskret och stör inte där den är placerad, man måste ju inte scrolla till längst ned på sidan.
 
Det finns helt andra aspekter på detta än om vi medlemmar störs eller inte störst av reklamen nedtill (+upptill?).

En aspekt är hur vi uppfattas av nyfikna som tittar in på forumet, kanske potentiellt nya medlemmar eller kanske något företag/myndighet/organisation som vi gärna vill ska få en bra bild av iHusbil. Är de likgiltiga inför att vi har reklam på vårt forum, eller tycker de att det är det plus, eller tycker de att det är ett minus? Jag befarar att såpass många kommer att tycka att det är ett minus att nackdelen kan "kosta" betydligt mer än de uppenbarligen blygsamma annonsintäkter vi har.

Styrelsen skrev i en kommentar under punkt 9 i årsmötet 2023: "Den reklam som visas idag är inte representativ för hur vi har tänkt använda funktionen. Planen är att vi, när vi fått lite fler medlemmar, kommer att ta kontakt med säljare av husbilar och husbilstillbehör och erbjuda dem reklamplats på vårt Forum." Och på forumet under Hem/Välkommen till iHusbil står det bl.a: "Vi har saknat en organisation som prioriterar att vara vår röst, bevaka våra intressen och rättigheter, och driva de frågor i samhällsdebatten som påverkar oss och vårt fritidsintresse."

En organisation som arbetar enligt devisen ovan betalar jag gärna medlemsavgift eller donerar till! MEN, här dyker en annan och viktigare aspekt upp: för att lyckas i den rollen får det inte råda några som helst tvivel om att iHusbil enbart representerar sina medlemmar och ingen annan! Börjar vi med reklamplatser för branschföretag på vårt forum är det bara en tidsfråga innan intressekonflikter uppstår och föreningens trovärdighet kommer att ifrågasättas bland de vi skall driva våra frågor mot/hos. Och/eller att annonsörers intressen börjar påverka vad som skrivs på forumet, antingen genom påtryckningar eller självcensur. T.ex. att annonsör X kanske tycker att det för oss intressanta företaget Y, som inte är annonsör, får alldeles för stort utrymme på vår nyhetssida och propsar på att själva få finnas i det utrymmet o.s.v.
 
Mats.. det är exakt så jag också tänker..har tänkt länge och förhoppningsvis även får möjlighet till en del år till.
..............

Reklamen finns ju här för att få in lite mera pengar.
Frågan om att ha en medlemsavgift eller inte utan vara beroende av donationer och behöva be om pengar är en annan sak.
Jag är övertygad om att de som idag är beredda att donera pengar lika väl skulle kunna tänka sig att betala i form av en medlemsavgift.
Då uppstår en skillnad mellan att vara medlem eller att bara ha ett konto.
 
Personligen tycker jag inte att 2200kr fram till mitten av Maj är speciellt bra för att behöva stå utmed reklam, det borde donationerna eller en medlemsavgift täcka ganska enkelt.

Så reklamfritt som möjligt är nog bäst, då blir dom flesta nöjda.

Jag kan gilla donationer istället för medlemsavgift, det är ingen dum idé för att få klubben att växa men tillslut måste nog en medlemsavgift införas, i alla fall om man ska kunna hitta på lite roliga saker i klubben och för att klubben ska överleva på sikt..
 
Det finns helt andra aspekter på detta än om vi medlemmar störs eller inte störst av reklamen nedtill (+upptill?).

En aspekt är hur vi uppfattas av nyfikna som tittar in på forumet, kanske potentiellt nya medlemmar eller kanske något företag/myndighet/organisation som vi gärna vill ska få en bra bild av iHusbil. Är de likgiltiga inför att vi har reklam på vårt forum, eller tycker de att det är det plus, eller tycker de att det är ett minus? Jag befarar att såpass många kommer att tycka att det är ett minus att nackdelen kan "kosta" betydligt mer än de uppenbarligen blygsamma annonsintäkter vi har.

Styrelsen skrev i en kommentar under punkt 9 i årsmötet 2023: "Den reklam som visas idag är inte representativ för hur vi har tänkt använda funktionen. Planen är att vi, när vi fått lite fler medlemmar, kommer att ta kontakt med säljare av husbilar och husbilstillbehör och erbjuda dem reklamplats på vårt Forum." Och på forumet under Hem/Välkommen till iHusbil står det bl.a: "Vi har saknat en organisation som prioriterar att vara vår röst, bevaka våra intressen och rättigheter, och driva de frågor i samhällsdebatten som påverkar oss och vårt fritidsintresse."

En organisation som arbetar enligt devisen ovan betalar jag gärna medlemsavgift eller donerar till! MEN, här dyker en annan och viktigare aspekt upp: för att lyckas i den rollen får det inte råda några som helst tvivel om att iHusbil enbart representerar sina medlemmar och ingen annan! Börjar vi med reklamplatser för branschföretag på vårt forum är det bara en tidsfråga innan intressekonflikter uppstår och föreningens trovärdighet kommer att ifrågasättas bland de vi skall driva våra frågor mot/hos. Och/eller att annonsörers intressen börjar påverka vad som skrivs på forumet, antingen genom påtryckningar eller självcensur. T.ex. att annonsör X kanske tycker att det för oss intressanta företaget Y, som inte är annonsör, får alldeles för stort utrymme på vår nyhetssida och propsar på att själva få finnas i det utrymmet o.s.v.
Jag har samma känslor och stödjer de argument som Mats S presenterat i sitt inlägg.

Dessutom finns det ju den ekonomiska aspekten;
Är vi 3000 eller 4000 medlemmar så får vi genom årlig medlemsavgift (100 kr) 300.000 -400.000 skr. För dessa pengar kan man faktiskt göra mycket mer för att utveckla vissa funktioner i iH än för vad man kan göra med 2.500 skr. Eller har jag missat något?
 
Den här "nya reklamlisten", som smyger upp längst ner i bilden och ändrar sitt säljbudskap för varje ny bläddring som jag gör...,
är nog inte riktigt min "cup of tea".

Viss branschinriktad reklam kan vara intressant att ta del av och kan kanske accepteras i en mer konventionell form,
som vi hade tidigare. Men den här nya reklam-listen producerar ju bara ... bläää :mad:

Håll hemsidan städad och fri från reklam, som egentligen bara gynnar den som håvar in annonsintäkterna.
Jag gissar, att vår inkomst på reklamintäkterna är minst sagt försumbar i sammanhanget, som Tage D skulle uttryckt sig...
 
Hur många medlemmar är det i klubben? Hittar ingen info om det. Kanske hemligt?
Nej det är inte hemligt alls. Klicka på Forum scrolla ner och kika i högerkolumnen, om du använder platta eller dator, så finns det en ruta med om antal trådar, registrerade mm. Använder du telefon måste du ha den i liggande läge och scrolla ner för att komma till den rutan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen