• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V D+ i elektroblocket

Carado69

Medlem
Medlem
Ort
Vingåker
Hej. Har ett litet problem, hittar inte någon D+ signal på bilen elektroblock Schaudt EBL 30. Bilen är en Camper van, Fiat Ducato chassi 2018.
Har kollat schemat på Schaudts hemsida, men efter lite mätningar på dom ställen som D+ ska finnas går jag bet…
Ska installera en Votronic VCC 1212-30 laddbooster.

Tips och trix någon?

Mvh
Thomas
 
Hej. Har ett litet problem, hittar inte någon D+ signal på bilen elektroblock Schaudt EBL 30. Bilen är en Camper van, Fiat Ducato chassi 2018.
Har kollat schemat på Schaudts hemsida, men efter lite mätningar på dom ställen som D+ ska finnas går jag bet…
Ska installera en Votronic VCC 1212-30 laddbooster.

Tips och trix någon?

Mvh
Thomas
Jag tjuvade från D+ som går till kylskåpet när jag installerade min VCC 1212-30.
 
Det finns D+ simulator att nyttja som blir nödvändigt om man har en energioptimerad generatorstyrning på en Euro 6 dieselmotor.
Finns t.ex att få tag på sunlux.se.

Om du inte redan köpt laddboostern från Votronic så har Victron ett alternativ med laddboster som inte behöver D+
 
Jag vet inte om detta hjälper men iaf lite kompletterande info på temat D+ i den Fiat årsmodell du har. Här är en äldre tråd som också handlar om D+ https://forum.ihusbil.se/threads/d-är-inte-alltid-positiv.853/

Om den manual Kjell kopierade ovan stämmer med din årsmodell är det ingen skillnad mellan D+ input och D+ point i din bil, isåfall torde polvändningen skett innan EBL. I min EBL som är en annan modell, sitter det ett relä som som gör att den ingående Aktiv jord signalen (0 V) på D+ input vänds till en +12 V på på D+ point.
 
Har redan köpt Votronic, men kan säkert byta till Vitron om jag inte kommer på någon annan lösning.
Tack alla som tagit sig tid😊
Det är bara att leta vid säkringarna vänster om ratten,hitta en som är strömsatt med tändning på så löser du problemet,fixa en skarv för att ta ut +,att det inte är D+ spelar ingen roll.
Så har jag kopplat fungerat bra i flera år.
 
Hej
Skall också montera VCC 1212-30 i en
carado plåtis2018 med ebl 30 som kräver D+.
Hur löste du problemet ?
.mvh Lars
Öppna säkringsluckan vänster nedanför ratten, leta upp en säkring som är strömsatt med tändning på, montera denna adapter, där du tar ut 12V till boostern.
 
Jeg skrev feil i et tidligere innlegg. Rett er det at D+ er kun et signal om at tenning er påsatt (at dette signalet i dag på mange biler er høyt i en tid etter bilen er stoppet er en annen sak). C+ er med Euro6 et mer tvilsomt signal - var tidligere et signal om at bilen lader og kan lett erstattes med en kontroll av spenningen ut fra bilbatteri. Med Euro6 vet jeg faktisk ikke om signalet er nyttig i det hele tatt, spenningen på bilbatteriet er helelr ikke til å stole på.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen