• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Byte av husbil, råd och tips

Jag hade definitivt riktat in mig på den billigare privatägde B584'an eftersom den har den nya karossen med taket något neddraget på sidorna. Det sättet att bygga är det moderna och bör vara mindre läckagekänsligt. Den konstruktionen är ju träfri i tak och väggar.
AC i bodel är givets ett plus men den är inte speciellt effektiv i dessa bilar. Det blir det oerhört varmt bakom den stora rutan och det är stor luftvolym i bilen på det så har Hymer adderat långa slangar genom motorrummet på friskluftssidan.
Hälsningar
Peter
(Hymer B644)
 
Hasse titta på Knaus också dom har en som är mycket lik Hymer bra snickeri min svåger hade en sen finns Hymer tramp också görs i France hade en 01
 
Lät du kolla upp den tak-AC'n?
Kanske det var något galet med den.
Annars berodde det troligen på din klanglåda till husbil.

Har själv en Dometic på taket från 2005, den stör inget, och kyler bra.
Inte mer än att jag tog bort kåpan på AC:n och kollade att komponenternas fastsättningar/upphängningar var i ordning.

Så för att anknyta till trådrubriken är mitt råd: om du är intresserad av en husbil som har bodels-AC, provkör AC:n ordentligt och kolla kapacitet och ljudnivå innan du bestämmer dig för hur du skall värdera den.
 
Vissa husbilar är hopplöst ovanliga till salu.
Jag har noll träffar på ett par år på en av mina bevakningar, La Strada Nova, börjar tvivla på om de sålts nån i Sverige :(
La Strada köper man i Tyskland, finns en säljare i norra området som jag har haft flera kontakter med. Det skett sig dock pga € gick upp och SEK rasade rejält det året så det blev inget. Finns inga Nova i Sverige, men ”flera” i Tyskland, ser dom på vägarna då och då…

När det gäller svar på frågan: ” Byte av husbil, råd och tips”? Då säger jag bara, var noga med vad du vill, köp inget halvhjärtat och tro att det håller i längden, det är där skon klämmer. Känner flera som bytt upp till 8 husbilar innan dom blev nöjda(?)
 
Senast ändrad:
Där har du svaret, betydligt billigare när du åker färja i Norge.
Ser fin ut, lägger den till listan att ev åka att titta på.
Har varit och tittat på en Hymer idag som var 6,20. Blev förtjust i den så jag kanske ändrar mig när det gäller längden. Vi får se.
Tar tacksamt emot fler tips.

Fuktskada är jag inte intresserad av. Tackar för tipset ändå.
Har kollat på många Hymer på olika husbilsflrmor och de är sällan fuktskadade, varför?
Vem har ljugit ihop att Hymer inte har fuktskador..? Om inte de har borde varken Dethleffs eller LMC ha fuktskador eftersom det är samma bilar, byggda av samma moduler med olika dekaler..
Kan vara så att Hymer kostar så mycket att de oftast körs mellan garaget och en camping och hem igen till garaget liksom Kabes mastodont bilar de syns sällan ute i trafiken på höst/vinter tidiga vårar..
Flair 6100 är ju 800 tyngre än en Hymer. Bör ju synas på bränsleförbrukningen. 3850kg i totalvikt och 3575 tjänstevikt, blir inte mycket över till last och passagerare. Med 4 pers är det man uppe 3800kg utan last! Hymern är LB reggad, är det en nackdel? Flair är över 3500kg, är det en nackdel?
Visa bilaga 20479 Visa bilaga 20480 Visa bilaga 20481
Skulle fråga mig detta: Hur mycket väger bilen jag tittar på just nu oavsett fabrikat!! Se till att säljaren väger den som den står med en full PA11, vatten i tanken och 90% diesel i tanken. Begär vågsedel, då först vet Du om Du kan lasta kylen full utan att överskrida maxvikten, troligen är den utrustad med diverse saker som tillkommit under åren som väger kilon.
 
Vem har ljugit ihop att Hymer inte har fuktskador..? Om inte de har borde varken Dethleffs eller LMC ha fuktskador eftersom det är samma bilar, byggda av samma moduler med olika dekaler..

Nu tror jag inte Hasse ljuger, utan det är hans erfarenheter av de husbilar han varit och tittat på.

Men var verkligen Hymer, Dethleffs och LMC likadana husbilar gällande de årgångar som diskuteras här, alltså nästan 20år gamla??
Har du någon länk till detta?
 
Vem har ljugit ihop att Hymer inte har fuktskador..?
Jag ser bara vad jag har sett i annonserna på blocket.
Beträffande vikt så tror jag att jag klarar det eftersom jag troligtvis åker själv tillsammans med min hund. När jag har hittat nån som jag är intresserad av så ska jag titta på vikter och dylikt. Än så länge kollar jag vad som finns på marknaden och ser om det är nån modell som jag gillar. Hymer 584 är den jag gillar mest än så länge. När jag kommit till ro i mitt nya hem ska jag ta tag i husbilsbytet seriöst.
 
Värms de upp av motorvärmen då? Kan man inte isolera dem på något sätt?
Jo det går nog men det är fler peoblem. Jag TROR nämligen att Ducato orginal får friskluft från ett galler framför vindrutan medan Hymer skall suga in det genom långa slangar. Jag vet att övrigt i systemet är orginal Ducato, fläktmotor, motstånd och vredet för att ställa hastighet på fläkten.
Vredet är dessutom en väldigt svag punkt för kör man fläktmotorn på hög hastighet en längre tid så blir detta överbelastat och smälter. I och med Hy,ers friskluftsinmatning så behöver fläkten användas kraftfullare än i orginalkarossen, jag har bytt detta reglage ett flertal gånger, billigt men pilligt!
Beträffande diskussionen om fuktskador så vill jag inte säga vare sig böh eller bäh men faktum är att om väggarna saknar organiskt material så blir det inga problem om det kommer in fukt. Men Hymer har Plywood i garagegolvet och där kommer vattnet ut om det läcker in i bakstammen via cykelhållare eller fönster. Dessutom får plyfan mycket sprut från bakhjulen, jag har sett riktigt ruttna bilar. Nu har ju 584 inget garage men kanske andra Plyfadelar?
Hälsningar
Peter

Hälsningar
Peter
 
Nu tror jag inte Hasse ljuger, utan det är hans erfarenheter av de husbilar han varit och tittat på.

Men var verkligen Hymer, Dethleffs och LMC likadana husbilar gällande de årgångar som diskuteras här, alltså nästan 20år gamla??
Har du någon länk till detta?
2001 var Dethleffs samma bygge som Hymer iallafall om de inte ljög 2003 när vi var till Isny och tittade på Dethleffs fabriken, de tillverkade flera fabrikat då på samma linje.
 
Den bilen hoppade jag runt i häromdagen men planlösningen på wc passade inte när jag provbajsade så det blev inget köp.

Hade nog inte blivit något ändå men vi brukar åka dit och kika lite om de har något som man kan byta upp sig till....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen