• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Byte av husbil, råd och tips

Ja du Hasse.... när jag kollade på Blocket.. så fastnade jag för denna.. säkert ingen drömhusbil...
. men om beskrivningen stämmer... allt fungerar perfekt... o man prutar så mycket som möjligt... så tycker jag att man förmodligen med tur får väldigt mycket användbart för sina pengar... ok ..inte en husbil som folk stannar och beundrar... men som med god omvårdnad skulle kunna fungera ytterligare minst 10 år... sen .. visst..en starkare motor är alltid bra att ha... o gärna en komplett bok med alla tidigare besiktningar samt en tydlig förteckning över allt som har reparerats och utförd service... det är sådant som visar på att tidigare ägare har skött bilen... så ja.. i förhållande mellan pris o vad man skulle kunna använda den till... tål att tittas på...

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Solifer Mobil 544 1,9 TDI https://www.blocket.se/annons/orebro/solifer_mobil_544_1_9_tdi/104223153
 
Senast ändrad:
Hur tänker du kring var du/ni ska sova?
Den första jag skrev om har ju en mycket traditionell inre layout.. samma som finns i min gamla. Den har sina brister... känns trångt. o bökigt om man inte sover uppe i alkoven... Det är klart att Hymern har vissa layout fördelar...men frågan är också där...var sova? Dyrare och äldre bil..vill till att den också är i ovanligt bra skick... mycket på de här två bilarna handlar om.. vilken motor? Skick på motor och växellåda? Bränsleförbrukningen blir säkert lite större med alkov..men beror också på hur stark motor det sitter i... ja och så är det ju det här med lastvikt.. måste ju kollas.. och till de här priserna...absolut inget läckage...
 
For en person er en Arto 59G en veldig bra løsning. Ble produsert i perioden 2001 til 2005. Bred enkeltseng på tvers bak, bra bad og kjøk. Halvdinett (benk bak bordet og snubare forseter). Brukbart lasterom under sengen bak. Det er og en senkbar dobbeltseng foran. De første årgangene var rett under 6 meter, ved Fiat sin model endring ble den 15 cm lengre. Vinterisolert helintegrert.
 
Jag åkte över öarna i Finlands skärgård i september i fjol. Jag stog på en gratis ställplats på Brändö en natt vilket var villkoret för priset som då blev 14 euro. Resan var från Hummelvik på Ålands fastland till Torsholma sedan bilväg till Åva och färja två till Osnäs Finlands fastland. Tidigare tog jag färjan från Grisslehamn till Eckerö med Eckeröfärjan. den kostade 550 sek för vår bil 6,90 lång och en passagerare. Du kan åka denna rutt fram och tillbaka. Tror inte du kan finna billigare alternativ och du har ju gott om tid så en dag extra i Finlands skärgård kan man stå ut med för denna reskostnad.
 

Jodå säkert trevlig husbil... men.. gör det själv... inte precis garanti..o dessutom.. fukt framtill... o tyvärr tror jag att de menar inte bara på utsidan av bilen...

. men kul att några till engagerar sig...
Finns det ingen med..numera en nyare o dyrare... husbil som tidigare har ägt något annat.. o som kan ge positiva eller avrådande omdömen?
 
Senast ändrad:
Hymer har haft en helintegrerad modell som heter 504. Enkelsäng på tvären bak och nedfällbar dubbelsäng fram. Fin sittgrupp i mitten och sen kök, dusch och toalett. Den är 5,99 lång och ovanligt rymlig får man nog säga.

Hittar dock ingen i SE just nu, och den billigaste på mobile.de ligger på trehundra tyvärr. Länk.

Men det kanske dyker upp en med några år och några mil till på mätaren och då till rätt pris.
 
Det fantes et par korte N+B Flair modeller 6000 og 6100. Her var det kun den senkbare sengen foran og bra sittegruppe med kjøk på tvers bak. Mer populær i Norden enn i Tyskland, og absolutt for en maks to personer. 6 meter grensen var magisk for ferger på kysten av Norge :D
 
Hmm, kan nog anse att jag gjorde, "under 6 m", misstaget på första köpe-HB´n.
Kollade mest färjepriser på Rödby Puttgarden, samt lyssnade på fel rådgivare.
Blev ägandes med en alldeles för trång HB, enl min smak.
Visst, den vore ok för 1 pers, men en pina för två.
Sen kan sånt bekymmer, så klart, bero på inredningens layout.
En rejäl nutida studie av färjepriser, före beslut,
skulle jag verkligen rekommendera :)
Tror att någon har sagt:
-Har du råd med HB, har du också råd med färjebiljetten...
Med viss moderation, inom vissa gränser, får väl tilläggas.
 
Kanske trög fråga 😉? Men varför tvunget under 6 meter ?
I min värld 11 meter "ja alltså lilla husbussen" har jag inte som pendlarfordon. Buss tänker min lill hjärna är över 10 meter och därav av lilla buss så är den 1 meter.
Bättre att ha något som man trivs med än att mäta meter och liter diesel per mil, kanske budgeten ska prata att Vi låter D kosta antal kr å älskar livet. Puss o kram
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen