Du har i dag en Renault, har du vurdert en litt nyere Renault Master 2005-2006 med 3l 136hk Nissanmotor, det står 140 emblem nede på fremdørene. Disse bilene er helgalvanisert og rustmessig på linje med gamle Volvo V70. Kjørekomfort i disse er regnet som bedre enn i Fiat 2006 og eldre.
Disse Renault'ene dør ikke, de må skytes. Det var veldig lite/ingen problemer med disse når vi hadde de inne til service.
Jeg hadde selv en 2006 Dethleffs RT6844 med 3l motor som jeg kjørt 255 000 km (25 500 mil) på 9 1/2 år.
Skiftet motorolje (Castrol) og filter hver 10 000 km og olje (original Elf olje fra Renault) på girkassen hver 100 000 km. Byttet glødeplugger etter 180 000km og utløselager/slavesylinder til clutch'en ved 235 000 km. og byttet også støttelageret til høyre drivaksel en gang.
Motoren har registerkjede, men aggregatrem og strammer (generator rem) skal byttes hver 120 000 km.
Ellers var det bare bytte av hjullager bak (hadde originalt ca.3cm spacere bak) indre og ytre styreledd og bremseskiver og klosser. En del av disse bilene ble det også byttet nedre bærekule pga. rask slitasje. Motoren sluttet ikke å bruke olje før den var gått ca. 100 000 km (innkjørt).
Dette er biler som ofte ikke står så høyt i verdi som biler på Fiat chassis, så med ett budsjett på ca. 200K så kan du kanskje finne en bra bil.
I 2005-06 var det flere fabrikker som bygde på Renault.
Det negative med den bilen jeg hadde var liten bakkeklaring, spesielt innsteget ved bodelsdøren, det var litt for liten takhøyde innvendig(jeg er 184cm), og den var litt for løs i bakstillingen når den var lastet, det ville nok ha blitt bedre med hjelpeluftfjæring, denne hadde originale bladfjærer (1 komposittfjær på hver side) men noen ble også levert AL-KO.
Håper du finner en bil som passer deg. "Glem" fergene, kjøp deg en bil mellom 6 og 7 m det blir ikke så mange kronene i forskjell i løpet av ett år, hvis du ikke har tenkt å flytte til vestlandet. Nå har mange av de småfergene med liten trafikk blitt gratis.
Kjøp en med air-bag på passasjersiden, med cruise-control, auto opp og ned på førervindu for da er det også klem kontroll på vindusheisen.
Lykke til
Ivar