• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Byte av husbil, råd och tips

Kanske trög fråga 😉? Men varför tvunget under 6 meter ?
6 meter grensen var magisk for ferger på kysten av Norge
Där har du svaret, betydligt billigare när du åker färja i Norge.
Ser fin ut, lägger den till listan att ev åka att titta på.
Har varit och tittat på en Hymer idag som var 6,20. Blev förtjust i den så jag kanske ändrar mig när det gäller längden. Vi får se.
Tar tacksamt emot fler tips.
Fuktskada är jag inte intresserad av. Tackar för tipset ändå.
Har kollat på många Hymer på olika husbilsflrmor och de är sällan fuktskadade, varför?
 
I min värld 11 meter "ja alltså lilla husbussen" har jag inte som pendlarfordon. Buss tänker min lill hjärna är över 10 meter och därav av lilla buss så är den 1 meter.
Bättre att ha något som man trivs med än att mäta meter och liter diesel per mil, kanske budgeten ska prata att Vi låter D kosta antal kr å älskar livet. Puss o kram
Åka själv i en bil på 11m är ju att ta i tycker jag. Vill ha en liten smidig bil eftersom jag tänker köra mycket och inte ligga still så mycket.
 
Du har i dag en Renault, har du vurdert en litt nyere Renault Master 2005-2006 med 3l 136hk Nissanmotor, det står 140 emblem nede på fremdørene. Disse bilene er helgalvanisert og rustmessig på linje med gamle Volvo V70. Kjørekomfort i disse er regnet som bedre enn i Fiat 2006 og eldre.
Disse Renault'ene dør ikke, de må skytes. Det var veldig lite/ingen problemer med disse når vi hadde de inne til service.
Jeg hadde selv en 2006 Dethleffs RT6844 med 3l motor som jeg kjørt 255 000 km (25 500 mil) på 9 1/2 år.
Skiftet motorolje (Castrol) og filter hver 10 000 km og olje (original Elf olje fra Renault) på girkassen hver 100 000 km. Byttet glødeplugger etter 180 000km og utløselager/slavesylinder til clutch'en ved 235 000 km. og byttet også støttelageret til høyre drivaksel en gang.
Motoren har registerkjede, men aggregatrem og strammer (generator rem) skal byttes hver 120 000 km.
Ellers var det bare bytte av hjullager bak (hadde originalt ca.3cm spacere bak) indre og ytre styreledd og bremseskiver og klosser. En del av disse bilene ble det også byttet nedre bærekule pga. rask slitasje. Motoren sluttet ikke å bruke olje før den var gått ca. 100 000 km (innkjørt).
Dette er biler som ofte ikke står så høyt i verdi som biler på Fiat chassis, så med ett budsjett på ca. 200K så kan du kanskje finne en bra bil.
I 2005-06 var det flere fabrikker som bygde på Renault.
Det negative med den bilen jeg hadde var liten bakkeklaring, spesielt innsteget ved bodelsdøren, det var litt for liten takhøyde innvendig(jeg er 184cm), og den var litt for løs i bakstillingen når den var lastet, det ville nok ha blitt bedre med hjelpeluftfjæring, denne hadde originale bladfjærer (1 komposittfjær på hver side) men noen ble også levert AL-KO.
Håper du finner en bil som passer deg. "Glem" fergene, kjøp deg en bil mellom 6 og 7 m det blir ikke så mange kronene i forskjell i løpet av ett år, hvis du ikke har tenkt å flytte til vestlandet. Nå har mange av de småfergene med liten trafikk blitt gratis.
Kjøp en med air-bag på passasjersiden, med cruise-control, auto opp og ned på førervindu for da er det også klem kontroll på vindusheisen.

Lykke til
Ivar
 
6,20 Hymern verkar vara årsmod - 00 och det är tjänstevikt som är 2770 kg, inte totalvikten. Den är 3400 kg, så det är ju bra lastvikt, i a f på papperet, men du har ju inget garage att ha lasten i! 🤣
Trist m felaktiga uppg i annonser. Eller?
Bara en reflektion!
Likadant med den andra vad gäller ålder och lastvikt. Den har ju rullat ca 6000 mil längre, så då blir det ju billigare inköp. https://biluppgifter.se/fordon/RHS397
 
Senast redigerad av en moderator:
Jeg ville forsøkt å finne en bil med tett bakvegg. Ved kjøring i regnvær er det lett for å suge vann og sand inn gjennom kjøleskapsventilasjon og vinduspakninger. Skal du kjøre mye i Norge så se etter en bil med nok motorkraft, det finnes noen lange motbakker her.
 
Personligen skulle jag inte köpa en husbil som saknar AC i bildelen.
Ett måste enligt mej.
Och jag skulle inte köpa en husbil med sådan AC som vår förra bil från 2005 hade. En takmonterad anordning, Dometic tror jag, som effektivt nyttjade bodelen som klanglåda och gav så mycket ljud att man ofta avstod från att använda den fast det var varmt. Tänkte ofta att det vore lika bra att ta bort den och spara in vikten.
(Nej, den var inte trasig, bara misslyckad. Åtminstone på den bilen)
 
Och jag skulle inte köpa en husbil med sådan AC som vår förra bil från 2005 hade. En takmonterad anordning, Dometic tror jag, som effektivt nyttjade bodelen som klanglåda och gav så mycket ljud att man ofta avstod från att använda den fast det var varmt. Tänkte ofta att det vore lika bra att ta bort den och spara in vikten.
(Nej, den var inte trasig, bara misslyckad. Åtminstone på den bilen)
Lät du kolla upp den tak-AC'n?
Kanske det var något galet med den.
Annars berodde det troligen på din klanglåda till husbil.

Har själv en Dometic på taket från 2005, den stör inget, och kyler bra.
 
Det skiller i chassiet 15 cm mellom 00 og 01 utgaven. Det reflekteres på total lengde. Planløsningen på disse bilene er identisk med Flair 6100, og ja Ivar er inne på et problem med kyleskåp på bakveggen. En bør gjøre rent baksiden en gang i blandt når det sitter der bak.
 
Flair 6100 är ju 800 tyngre än en Hymer. Bör ju synas på bränsleförbrukningen. 3850kg i totalvikt och 3575 tjänstevikt, blir inte mycket över till last och passagerare. Med 4 pers är det man uppe 3800kg utan last! Hymern är LB reggad, är det en nackdel? Flair är över 3500kg, är det en nackdel?
DB0A11A3-877A-40EF-A058-A76439B42252.jpeg D50C6718-4436-4E13-832C-8D26E0BCE995.jpeg A69C033D-8C83-4091-9796-6A0C8A13D6E4.jpeg
 
AC-Ja og Nei, må man ha det?
Det kommer an på når og hvor og hvordan du bruker bilen. Min subjektive oppfatning er att for å kjøre rundt Norge og Sverige er det en stor fordel med AC i bil-delen og ikke så mye i bo-delen. Dette skyldes AC'en evne til å virke som en luftavfukter slik att du blir kvitt fuktigheten i bilen etter en natts søvn, eller det er duskregn slik att alt i bilen er fuktig. Som yrkessjåfør vet du helt sikkert att AC fjerner dugg fra vinduene, men ja en klare seg uten men det er veldig behagelig å ha den komforten.

Bränsleförbrukningen på Renaulten jeg hadde lå over flere år på ca. 1.03-1.05 liter/mil, dette var km og pumpeliter notert i en bok. Denne bilen brukte å veie 3750-3800kg ferdig lastet (mye overlast), så kan du sammenlikne det med den du har.

I Norge kan husbiler og personbiler M1 over 3500kg opp til 7500kg kjøre i samme hastigheter som vanlige personbiler, vi betaler personbilsats på bomavgifter når vi har Auto-Pass brikke (dose), har vi ikke brikke må vi betale lastebilsats. I Norge så skiller de mellom M og N i vognkortet, M er personbil, og alle husbiler opp til 7500kg blir registrert som M1, over 7500kg vet jeg ikke. Varebiler opp til 3500kg er N1, og over 3500kg heter de Lett Lastebil og er registret som N? , jeg husker ikke tallet, og betaler lastebilsats i bommene.
Så hva du må betale i bomavgift for en lastebilsregistrert husbil over 3500kg er jeg ikke sikker på.
 
Flair 6100 är ju 800 tyngre än en Hymer.
Ja det er ekstra isolasjon og dobbelt gulv med vanntankene i mellomgulvet sammen med Alde vannbåren varme som bidrar til vektforskjellen. Drivstoff forbruk henger mye sammen med luftmotstanden, og der kan de ekstra cm i høyde og bredde bety litt mer forbruk på Flair. Hadde selv den noe større Flair 6700 med dobbel bakaksel og den lå normalt på 1,1 til 1,2 liter pr mil når jeg lå under 90 kmh. Over 100 og forbruket raset i vei.
 
Det är väl skillnad på AC i förardelen (tillhör bilen) och AC på taket (extra utrustning).
Vi har ACC i förardelen som alltid är på även om den tar lite extra diesel (aldrig kommit upp i en liter/milen vid normal körning). Solen kan vara en riktig plåga i förarhytten så det är ganska skönt att ha jämn temperatur på långa turer, men armarna får stryk. Glömmer alltid att använda solfaktor50 vilket gör att jag bränner underarmar rejält då och då…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen