Jeg er ikke sikker i min sak, men jeg har en mistanke om att en del av problemene er i forbindelse med Vegdirektoratet's forsøk på opprydding/sammenslåing av alle de små bomselskapene rundt i Norge.
I Norge så sier vi brikke eller bombrikke når det er snakk om bizz.
Går du inn på autopass.no og trykker på nyheter, så får du opp bla. denne informasjonen fra 31.3.2022.
*******************************************************************************************************************
Statens vegvesen trer ut av EasyGO-avtalen og -samarbeidet med en overgangsperiode til 31.03.2022.
Januar 2022: Passeringer med brikke fra norske AutoPASS-utstedere hos utenlandske operatører kommer ikke til å formidles i AutoPASS samvirke etter 1. mars 2022. Norske utstedere som ønsker at brikken fortsatt skal virke, for eksempel på Øresundsbron eller på Storebælt, må søke Vegdirektoratet om EETS-godkjenning og den enkelte operatør om å bli godkjent utsteder.
I overgangsperioden gjelder følgende for utstedere som er godkjent i AutoPASS samvirke og som også er EasyGO utsteder:
- Brikkene som er i bruk i Norge ved nyttår vil fortsatt være gyldige i Norge. Brikkene kan fortsatt stå på statuslisten.
- Alle godkjente utstedere i AutoPASS samvirke må gå over til å kobles på AutoPASS HUB. Statens vegvesen har direkte dialog med berørte utstedere om dette.
- All godtgjørelse av utstedere i Norge skal fra 01.01.2022 følge utstederforskriftens sats på 1,75% pr passering, og ikke utstedergodtgjørelse etter EasyGO-avtalen.
Etter overgangsperioden må alle utstedere som velger å benytte EasyGO HUB dekke transaksjonskostnader selv.»
******************************************************************************************************************************
Jeg forstår det slik att mye av dette gjelder samarbeidet mellom Autopass og andre operatører/utstedere av bombrikker som Øresundsbron eller noen av de andre utstederne som Kjell har vist i innlegg 9 og att dette resulterer i att det blir noen nye avtaler mellom enkelte operatører/utstedere og sluttbruker/bileier.
Tidligere var det egne bomselskaper for hver eneste sammenhengende strekning.