• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bro Bizz Norge

Så vill jag också kunna tänka.
Men så börjar jag fundera på "Autopassfärje", där man skall förinbetala några tusen kr för att få rabatterna.
Eller har jag fel?
Kan inte du som vet berätta så att även jag förstår.
 
Så vill jag också kunna tänka.
Men så börjar jag fundera på "Autopassfärje", där man skall förinbetala några tusen kr för att få rabatterna.
Eller har jag fel?
Kan inte du som vet berätta så att även jag förstår.
Här ser du vad du betalar i förskott beroende på bilens storlek

AADDDCE5-A47C-4F04-AE3C-821902270F5C.png
Mer information finns på Autopassferje.no.
 
Känns som att det är tveksamt om det blir nån norgetur i år. Verkar alldeles för krångligt.
Det beror ju på om man vill tjäna några kronor eller inte och då kan det ju vara värt besväret.
Man kanske inte ska tro att man kan få allt serverat för sig, utan att göra en liten egen insats.
Att "betala" för att man ska få rabatt är ju en missuppfattning. Handlar väl mer om att deponera pengar i förskott.

Kör man som vanligt och betalar räkningen som kommer i efterhand, med fullpris, så är det ju bara att tuta och köra.

Var och en gör väl som den själv tycker att den vill göra!
 
Verkar inte lite sjukt att man ska betala in 14800NOK för att erhålla en rabatt, hur tänkte de här kan man undra?
Får man tillbaka beloppet man ev. inte hann utnyttja på en tur?
 
Vi har åkt i princip dom flesta ”vanliga” turistfärjor (från Bergen och norrut) utan ”rabattkort”, dvs. att ha förbetalt. För oss med upp till 3.5t är kostnaden inte så farlig även vid fullt pris. Helgeladskusten med ca 10-11 färjor, ungefär mellan Bodø och Trondheim, är den längsta färje-streckan man åker färjor, annars blir det en och annan här o där och det dör man inte av.
 
Så vill jag också kunna tänka.
Men så börjar jag fundera på "Autopassfärje", där man skall förinbetala några tusen kr för att få rabatterna.
Eller har jag fel?
Kan inte du som vet berätta så att även jag förstår.
Du spør etter noen som vet, jeg vet ikke men jeg har levd med dette systemet i mange år. Den første elektroniske bomringen i Norge var "Bomringen Tønsberg", muligens den første eller en av di første i verden hvor du bare kunne kjøre rett gjennom og alt ble lest elektronisk, jeg bor i utkanten av Tønsberg. Det ble da opprettet ett bomselskap som fikk navnet Bomringen Tønsberg, etter hvert ble det mange bomselskaper rundt i Norge. Det forsvant mye penger i diverse styrehonorarer og liknende. Så ble det bestemt att alle disse bomselskapene (en 30-40 stk.) skulle slåes sammen til en 5-6 selskaper og så skulle Autopass stå over å styre disse igjen for att de skulle få en lik profil som mulig ut mot kunden.
Det er slik jeg har oppfattet att Autopass ble til.
Så langt har Autopass bare konsentrert seg om asfaltveier, men så begynte de å tenke på att de kunne sette opp en bom ved fergekaia slik att passeringen ble registret av bombrikken og du fikk fergebilletten på fakturaen fra bomselskapet, men så hadde alle disse fergeselskapene masse forskjellige rabattsystemer hvor de fleste var basert på en form for forhåndsbetaling. For å lage ett rabattsystem som alle fergerederiene ville akseptere så ble Autopassferje til hvor rabattsystemet består av forhåndsbetaling. Disse rabattsystemene er i laget for å passe til de som bruker fergene daglig, derav beløpene.
Jeg bruker ikke dette forhåndsbetal systemet da jeg bare tar en 3-4 ferger i året og får som regel 10% rabatt med bombrikke. Når vi kjører nordover så følger vi E6 og tar avstikkere ut til de stedene vi vil besøke for så å kjøre tilbake til E6.
Dette er litt av bakgrunnen for hvordan Autopass/Autopassferje ble til, og hvorfor de er forskjellige, håper det var litt oppklarende.
 
Verkar inte lite sjukt att man ska betala in 14800NOK för att erhålla en rabatt, hur tänkte de här kan man undra?
Får man tillbaka beloppet man ev. inte hann utnyttja på en tur?
Eftersom det gäller en deponering av ett belopp hos Autopassforferje så kan de tjäna pengar på det under tiden. När du sedan utnyttjar olika färjor drar de pengarna från deponeringen till den är slut. Det är en firma i Bergen (Skyttel AS) som hanterar inbetalningarna. Hur smidigt som helst och systemet med förskottsinbetalningar ger dig ganska rejäla rabatter (40-50%) på färjeavgiften. Dessutom får du ofta ett glatt leende från färjepersonalen när de upptäcker att du är med i systemet och de slipper bry sig om dig. Och som Kjell skriver: du får tillbaka det du inte har utnyttjat om du avslutar avtalet.
Har man råd att ligga ute med förskottsbetalningen är systemet väldigt smidigt.
 
Var inne på AutoPASS Norge och läste om att köra i Norge. Dom hänvisar till olika leverantörer av dosor för automatisk betalning.
En av leverantörerna är SkyttelPASS. På deras hemsida finns en en del att läsa om olika rabatter på Bompeng och färjor och deras dosa sägs fungera även på Öresundsbron och Bältbroarna.
Är det någon som har någon erfarenhet av SkyttelPASS? Länk nedan:
https://skyttelpass.no/
 
Nei , jeg har heller ikke hørt om det, men jeg fant dette på nettet. Startet i 2019 som datterselskap til Skyttel, eiet av flere fylkeskommuner på Sør og Vestlandet.

SkyttelPASS​

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi



Hopp til navigeringHopp til søk
SkyttelPASS
SkyttelPass Logo short.svg
Offisielt navnSkyttelpass AS
Org.formAksjeselskap
Org.nummer922 942 641
BransjeBompengeinnkreving
Etablert30. mai 2019
Eier(e)SkyttelRediger på Wikidata
MorselskapSkyttelRediger på Wikidata
HovedkontorBergenRediger på Wikidata
LandNorge
NøkkelpersonerHelge Kvinge
StyrelederVidar Raa
Adm. dir.Vidar Raa
NettstedOffisielt nettsted
SkyttelPASS er en AutoPASS-utsteder,[1] og er et heleid datterselskap av Skyttel AS, et norsk aksjeselskap eid av Agder, Rogaland og Vestland fylkeskommuner.[2] SkyttelPASS har samme daglige leder som Skyttel, og styret i SkyttelPASS AS består av Skyttel sin daglige leder og økonomileder.[3] Selskapet ble stiftet 30. mai 2019 og har kontor i Bergen.[4]
En utsteder har ansvar for AutoPASS-avtaler, og hovedoppgaven for et utstederselskap er å håndtere AutoPASS-avtale, brikkedistribusjon og fakturering for bompasseringer.[5] SkyttelPASS er godkjent etter utstederfordriftens § 21[3] og er også den første norske brikken med EETS-godkjenning, etter utstederforskriften § 24, som skal sikre interoperabilitet i hele EU/EØS.[6][7][1] AutoPASS-brikker fra SkyttelPASS kan brukes i bompengeanlegg som deltar i EasyGo, inkludert i Storebæltsforbindelsen, som fra 1. januar 2021 krever at brikkeutstederen må være EETS-godkjent.[8]
 
Noen ser seg aldri mette. Dette er et lite utklipp av en av nyhetene på dagens ABC Nyheter.

......................................................................................................................................

Nytt bompengegebyr godkjent​

Vegdirektoratet sier ja til at du må betale et månedlig abonnement på bombrikken i bilen. Gebyret kan koste bilistene nær 200 millioner kroner i året.​

Bombrikkeutstederen Flyt har varslet at de vil ta 5 kroner i månedlig gebyr for Autopass-brikken som du må ha i kjøretøyet for å få rabatter på bompasseringene.

Det nye bompengegebyret ble først stemplet ulovlig av samferdselsmyndighetene, men nå har Vegdirektoratet konkludert med at Flyt likevel kan ta et månedlig gebyr for bompengebrikken, skriver Motor.

Vegdirektoratet opplyser at også de andre bombrikkeutstederne, som Fremtind Service og Skyttelpass, kan innføre det nye gebyret. Ingen av de to nevnte har planer om å innføre en lignende abonnementsordning, opplyser de til Motor.
..................................................................................................................................................


Som en ser så er dette bompengesystemet i stadig endring, noe som var "billig" i går er kanskje ikke så billig i morgen. Men en ting er sikkert, de skal ha mest mulig penger ut av bilistene.
Vær litt obs på dette før dere bestiller bombrikke til sommerferien i Norge, en "sovende" bombrikke vil i fremtiden sannsynligvis ikke lenger være gratis hos Flyt, og da er det vel bare ett tidsspørsmål før de andre følger etter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen