• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bro Bizz Norge

Beställde en BroBizz i måndags och fick den idag på fm, men kunde inte se att den fungerar i Norge. PAN1.
Skrev ett mail och fick svar ganska omgående. Använde denna e-mail; [email protected]
Det viktiga är att miljöklass är ifylld (under översikt/detaljer) om man ska använda den i Norge, oavsett när den är införskaffad.
Fast det står inget om det när man beställer. Bara Land, reg nr och drivmedel.
1677166789880.png

Deras mailsvar.
1677166357323.png
 
Senast redigerad av en moderator:
Verkar lite rörigt.
Jag gick in på några av länkarna och kollade och någon gällde inte för bilar över 3,5t, någon kostade mycket pengar utan att ge rabatter osv.

Om jag ska åka en sväng i Norge till sommaren (ca 1v), kommer troligen åka både på broar och färjor och bilen väger över 3,5t.
Vad rekommenderar ni då att jag väljer?

Måste man ha bropass eller går det att betala manuellt?
 
Verkar lite rörigt.
Jag gick in på några av länkarna och kollade och någon gällde inte för bilar över 3,5t, någon kostade mycket pengar utan att ge rabatter osv.

Om jag ska åka en sväng i Norge till sommaren (ca 1v), kommer troligen åka både på broar och färjor och bilen väger över 3,5t.
Vad rekommenderar ni då att jag väljer?

Måste man ha bropass eller går det att betala manuellt?
Jag skulle välja EasyGo+ ,denna utfärdas av Brobizz Danmark, du beställer genom att fylla i nedanstående formular,scanna därefter ditt registrteringsbevis, slå samman dessa båda till en PDFfil bifoga i länk två nedan, detta är kostnadsfritt, glöm inte aktivera din dosa lägg till kreditkort när du får den.
EasyGo+ gäller också på Öresundsbron och i Österrike
 
Om du räknar med att åka mycket färjor, eller planerar att åka till Norge fler gånger, skulle jag även fundera på att teckna ett avtal med Autopassferje för att få 50% rabatt på färjepriset. Men det kräver att du betalar in ett förskottsbelopp på ca 3500:-.
 
Om du räknar med att åka mycket färjor, eller planerar att åka till Norge fler gånger, skulle jag även fundera på att teckna ett avtal med Autopassferje för att få 50% rabatt på färjepriset. Men det kräver att du betalar in ett förskottsbelopp på ca 3500:-.
Och oförbrukad del av förskottet kan man få tillbaks om man inte tänker utnyttja det senare.
 
Om du räknar med att åka mycket färjor, eller planerar att åka till Norge fler gånger, skulle jag även fundera på att teckna ett avtal med Autopassferje för att få 50% rabatt på färjepriset. Men det kräver att du betalar in ett förskottsbelopp på ca 3500:-.
Dessutom blev färjepersonalen alltid glada när de såg att man hade färjeavtal och de slapp hantera betalkort eller annat och lastningen gick fortare. ;)
 
Glömde skriva att det pris jag uppgav gäller för bilar under 8 meter. För längre bilar är förskottsbeloppet betydligt högre, 12-13 tusen om jag kommer ihåg rätt. Men det är ju bara att gå in på deras hemsida och kolla.
 
Glömde skriva att det pris jag uppgav gäller för bilar under 8 meter. För längre bilar är förskottsbeloppet betydligt högre, 12-13 tusen om jag kommer ihåg rätt. Men det är ju bara att gå in på deras hemsida och kolla.
Jo du minns nästan rätt när jag åkte till Lofoten Golf Links för ett par år sedan med min 9 m husbil ville de ha över 20.000 :- och återbetalningen på överskottet kunde ta upp till 6 månader efter resan var avslutad. Tar tid med rapporter från färjor mm.;)
 
Verkar lite rörigt.
Jag gick in på några av länkarna och kollade och någon gällde inte för bilar över 3,5t, någon kostade mycket pengar utan att ge rabatter osv.

Om jag ska åka en sväng i Norge till sommaren (ca 1v), kommer troligen åka både på broar och färjor och bilen väger över 3,5t.
Vad rekommenderar ni då att jag väljer?

Måste man ha bropass eller går det att betala manuellt?
Med en NORSK registrert bil over 3,5t som er M1 registrert så må jeg ha bombrikke for å betale personbilpris. Hvis jeg ikke har bombrikke så får jeg tilsendt en faktura med lastebiltakster, 2-3 ganger så dyrt som personbil.
Autopass er eiet av Statens vegvesen og er det selskapet som står på toppen av pyramiden, det er de som fordeler ansvaret nedover til de forskjellige selskapene. Så for å kjøre i Norge så ville jeg begynt med å lese på autopass.no og fulgt de henvisningene til de forskjellige selskapene som er der.
Når det gjelder betaling på ferger så tar de bare bilde av skiltet på bilen og så får jeg det på regningen sammen med de andre bompasseringene.
Tror jeg får 10% på noen ferge via bombrikken.
Det har tidligere vært slik att hvert rederi hadde sitt rabattkort som du måtte forhåndsbetal på. Nå begynner de å nærme seg att ett kort skal gjelde hele landet, men det er fremdeles noen få rederier igjen.
 
Ställde frågan tidigare om bizzen gäller 2023 och förtydliga nu med datum. Egentligen samma fråga kan man tycke.
Inte konstigt att det blir många svar på detta i olika forum när dom själva inte vet☺️så nu bli det en ny bizz👍
Visa bilaga 21986

Svarar mig själv här med info att ett nytt mail har kommit. Såja, nu ber dom om ursäkt att dom rört till det så den bizz jag har gäller.
 
Brobizz verkar inte ha full koll på läget. I förra veckan fick vi ett mail som talade om att vår Easygo+ inte gällde längre då vi inte använt den på 3 år. Vårt avtal hade upphört att gälla i och med det. När jag svarade att vi under 2022 använt den både på vägar och färjor i Norge samt på Öresundsbron fick jag ett svarsmail med en ursäkt samt att de skulle skicka en ny bizz med ett nytt avtal. Suck!!!
Sen återstår det ju ”bara” att koppla bizzen till ett kreditkort och uppdatera Autopassferje med nytt bizznummer och………….
och sen be en stilla bön att allt fungerar vid bommar och färjor.
 
Det absolut enklaste verkar ju vara att registrera sig på Epass24 som är gratis. Man lägger bara in sitt registreringsnummer och ett betalkort. Frågan är bara om man blir fakturerad för rätt miljöklass. Möjligtvis kan det vara så att det framgår med automatik på registreringsnummer.
 
Det absolut enklaste verkar ju vara att registrera sig på Epass24 som är gratis. Man lägger bara in sitt registreringsnummer och ett betalkort. Frågan är bara om man blir fakturerad för rätt miljöklass. Möjligtvis kan det vara så att det framgår med automatik på registreringsnummer.
Inte bara miljöklass, alla husbilar oavsett vikt går som lätta dvs. samma avgift som personbil, det gäller att detta blir rätt.
 
Det absolut enklaste verkar ju vara att registrera sig på Epass24 som är gratis. Man lägger bara in sitt registreringsnummer och ett betalkort. Frågan är bara om man blir fakturerad för rätt miljöklass. Möjligtvis kan det vara så att det framgår med automatik på registreringsnummer.
Frågan jag ställde mig var, att om man registrerar sig via Epass och samtidigt har en Brobizz..,
finns det då risk att bli dubbelt debiterad vid passage på t.ex Stora Bält-bron, då båda tydligen är godkända där.
Jag löste det genom att via Øresundspay uppdatera min brobizz för Norge, så slipper jag bekymra mig...
 
Frågan jag ställde mig var, att om man registrerar sig via Epass och samtidigt har en Brobizz..,
finns det då risk att bli dubbelt debiterad vid passage på t.ex Stora Bält-bron, då båda tydligen är godkända där.
Jag löste det genom att via Øresundspay uppdatera min brobizz för Norge, så slipper jag bekymra mig...
Jag har ju Easygo+ då bilen väger över 3500kg och den ska ju fungera i Norge fortsättningsvis då miljöklass och fordonsslag ligger i Bizzen. När det gäller Epass så kan man man i appen enkelt lägga till eller ta bort reg nummer vilket då minimerar risken att bli dubbeldebiterad.

Läste på Epass nu att man blir rätt debiterad för fordonsslag och miljöklass per automatik. Systemet hämtar väl uppgifterna från fordonsregistret.
 
Miljötull verkar det bara vara i 3st städer, eller?
jag kan inte finna priser på tullar.
 
E6:an med alla tullstationer slår allt vad man är van vid då tullstationer duggar tätt efter varandra mellan t.ex. Oslo och Trondheim. Man måste dock inte ta E6:an då det finns andra vägar också.

Vad värre är, är årets 30% dyrare trafikböter redan vid enstaka km för fort (lätt hänt). En farthållare med viss portion tålamod kan vara till hjälp.

För vår del som har Dansk BroBiz, antingen börjar vi betala manuellt (hemskickat), eller byter Bizzen till ÖresundPay Bizz. Problemet med manuell betalning som kommer hem i brevlådan är att man måste vara hemma och ta hand om avin ganska omgående för att slippa straffavgifter.

Tja, och förutom dyrt bränsle, dyr mat och dyra campingar så är Norge bland det vackraste HB-utflyktsmål vi har i Europa.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen