• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bro Bizz Norge

Enligt de två första inläggen kommer det alltså olika info från olika ställen. Kan det vara så att det olika utgivares bizzar är olika tekniskt sett?
Jag fick 2022 en bizz från Öresundpay. När jag loggade in där och hittade info om min bizz (under Vehicle declaration) fanns det två olika ID-nummer på den. Det ena hade kommentaren ”For use in Norway” och det andra ”For use outside Norway”. Så den tycks ha två tekniskt olika identiteter (olika frekvenser?). Jag frågade både Öresundpay och Autopass for ferje hur det hängde ihop men ingen kunde svara. Fast det är snart ett år sedan, kanske vet de nu.

Tillägg: Artikeln i inlägg 3 kräver inloggning men jag fick tag på tidningen. Där står att Öresundpay:s bizzar från 2022 eller senare skall fungera i Norge. Aktuella uppgifter om husbilen måste också vara registrerade för att det skall bli rätt.
 
Senast ändrad:
Här finns det mer att läsa.
 
Har ställt en följdfråga som för min del kommer reda ut detta. Är så mycket jidder om vad som gäller så det känns bra att ha mailsvar.
 
Senast ändrad:
Hade också två men det va för att den gamla ligger kvar. Du har bara ett ID som också står på din bizz som du frågar deras kundtjänst om. Det är förhoppningsvis då man får rätt svar🤔
Enligt de två första inläggen kommer det alltså olika info från olika ställen. Kan det vara så att det olika utgivares bizzar är olika tekniskt sett?
Jag fick 2022 en bizz från Öresundpay. När jag loggade in där och hittade info om min bizz (under Vehicle declaration) fanns det två olika ID-nummer på den. Det ena hade kommentaren ”For use in Norway” och det andra ”For use outside Norway”. Så den tycks ha två tekniskt olika identiteter (olika frekvenser?). Jag frågade både Öresundpay och Autopass for ferje hur det hängde ihop men ingen kunde svara. Fast det är snart ett år sedan, kanske vet de nu.

Tillägg: Artikeln i inlägg 3 kräver inloggning men jag fick tag på tidningen. Där står att Öresundpay:s bizzar från 2022 eller senare skall fungera i Norge. Aktuella uppgifter om husbilen måste också vara registrerade för att det skall bli rätt.
 
Finns en artikel bakom betalvägg i tidningen Husbil o Husvagn.
Det är inte tillåtet att kopiera texten.
Jag bytte från brobizz till Öresundbron
Här finns det mer att läsa.
 

Bilagor

  • öresundsbron.jpg
    öresundsbron.jpg
    522,1 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Det här med bizzar, brikker …. är inte lätt.

Tog en bild på hemsidan för Autopass som visar vilka brikkeutställare som gäller för att köra i Norge.

DC5427B2-F0F5-4392-8C80-AEAABBCA8E43.png

Observera dock att det inte är alla bizzar från dessa utställare som fungerar i Norge efter mars/april.

Ett exempel, Easygo kommer inte att fungera medan Easygo+ kommer att göra det.

Kjell
 
Senast ändrad:
Hade också två men det va för att den gamla ligger kvar. Du har bara ett ID som också står på din bizz som du frågar deras kundtjänst om. Det är förhoppningsvis då man får rätt svar🤔

För mig var det en annan sak. Jag hade ingen Bizz under 10 år innan och det finns bara en Bizz angiven på min översiktssida hos ÖresundPay. Om jag där klickar "Visa mer", sedan "Detaljer" kommer det upp mer info, t.ex. ser jag ett startdatum som visar att det inte handlar om någon gammal Bizz. Där finns också en länk för att ladda ner en "Vehicle Declaration" och gör jag det ser jag att det finns två olika ID-nummer för min Bizz. De 8 första siffrorna i numren är lika, sedan skiljer det. Siffrorna vid PAN 2 är desamma som Bizzen var märkt med.

Och kundtjänst hade som sagt ingen förklaring. Jag frågade dem eftersom det var just Norge jag skulle till när jag skaffade Bizzen och jag undrade vad uppgifterna betyder, jag ville ju ange rätt Bizz-nummer vid min registrering hos Autopass for ferje.


1676727862118.png 1676727362875.png
 
För mig var det en annan sak. Jag hade ingen Bizz under 10 år innan och det finns bara en Bizz angiven på min översiktssida hos ÖresundPay. Om jag där klickar "Visa mer", sedan "Detaljer" kommer det upp mer info, t.ex. ser jag ett startdatum som visar att det inte handlar om någon gammal Bizz. Där finns också en länk för att ladda ner en "Vehicle Declaration" och gör jag det ser jag att det finns två olika ID-nummer för min Bizz. De 8 första siffrorna i numren är lika, sedan skiljer det. Siffrorna vid PAN 2 är desamma som Bizzen var märkt med.

Och kundtjänst hade som sagt ingen förklaring. Jag frågade dem eftersom det var just Norge jag skulle till när jag skaffade Bizzen och jag undrade vad uppgifterna betyder, jag ville ju ange rätt Bizz-nummer vid min registrering hos Autopass for ferje.


Visa bilaga 21866 Visa bilaga 21855
Så har jag också. Men jag hade tidigar i steget innan två bizzar med olika id. Tog bort den gamla så den försvann o har nu bara den som jag har i handen och även den info som du har enligt din bild med Pan 1 o 2
 
Jeg er ikke sikker i min sak, men jeg har en mistanke om att en del av problemene er i forbindelse med Vegdirektoratet's forsøk på opprydding/sammenslåing av alle de små bomselskapene rundt i Norge.
I Norge så sier vi brikke eller bombrikke når det er snakk om bizz.
Går du inn på autopass.no og trykker på nyheter, så får du opp bla. denne informasjonen fra 31.3.2022.

*******************************************************************************************************************

Statens vegvesen trer ut av EasyGO-avtalen og -samarbeidet med en overgangsperiode til 31.03.2022.​

Januar 2022: Passeringer med brikke fra norske AutoPASS-utstedere hos utenlandske operatører kommer ikke til å formidles i AutoPASS samvirke etter 1. mars 2022. Norske utstedere som ønsker at brikken fortsatt skal virke, for eksempel på Øresundsbron eller på Storebælt, må søke Vegdirektoratet om EETS-godkjenning og den enkelte operatør om å bli godkjent utsteder.

I overgangsperioden gjelder følgende for utstedere som er godkjent i AutoPASS samvirke og som også er EasyGO utsteder:

- Brikkene som er i bruk i Norge ved nyttår vil fortsatt være gyldige i Norge. Brikkene kan fortsatt stå på statuslisten.

- Alle godkjente utstedere i AutoPASS samvirke må gå over til å kobles på AutoPASS HUB. Statens vegvesen har direkte dialog med berørte utstedere om dette.

- All godtgjørelse av utstedere i Norge skal fra 01.01.2022 følge utstederforskriftens sats på 1,75% pr passering, og ikke utstedergodtgjørelse etter EasyGO-avtalen.

Etter overgangsperioden må alle utstedere som velger å benytte EasyGO HUB dekke transaksjonskostnader selv.»

******************************************************************************************************************************

Jeg forstår det slik att mye av dette gjelder samarbeidet mellom Autopass og andre operatører/utstedere av bombrikker som Øresundsbron eller noen av de andre utstederne som Kjell har vist i innlegg 9 og att dette resulterer i att det blir noen nye avtaler mellom enkelte operatører/utstedere og sluttbruker/bileier.
Tidligere var det egne bomselskaper for hver eneste sammenhengende strekning.
 
Jeg er ikke sikker i min sak, men jeg har en mistanke om att en del av problemene er i forbindelse med Vegdirektoratet's forsøk på opprydding/sammenslåing av alle de små bomselskapene rundt i Norge.
I Norge så sier vi brikke eller bombrikke når det er snakk om bizz.
Går du inn på autopass.no og trykker på nyheter, så får du opp bla. denne informasjonen fra 31.3.2022.

*******************************************************************************************************************

Statens vegvesen trer ut av EasyGO-avtalen og -samarbeidet med en overgangsperiode til 31.03.2022.​

Januar 2022: Passeringer med brikke fra norske AutoPASS-utstedere hos utenlandske operatører kommer ikke til å formidles i AutoPASS samvirke etter 1. mars 2022. Norske utstedere som ønsker at brikken fortsatt skal virke, for eksempel på Øresundsbron eller på Storebælt, må søke Vegdirektoratet om EETS-godkjenning og den enkelte operatør om å bli godkjent utsteder.

I overgangsperioden gjelder følgende for utstedere som er godkjent i AutoPASS samvirke og som også er EasyGO utsteder:

- Brikkene som er i bruk i Norge ved nyttår vil fortsatt være gyldige i Norge. Brikkene kan fortsatt stå på statuslisten.

- Alle godkjente utstedere i AutoPASS samvirke må gå over til å kobles på AutoPASS HUB. Statens vegvesen har direkte dialog med berørte utstedere om dette.

- All godtgjørelse av utstedere i Norge skal fra 01.01.2022 følge utstederforskriftens sats på 1,75% pr passering, og ikke utstedergodtgjørelse etter EasyGO-avtalen.

Etter overgangsperioden må alle utstedere som velger å benytte EasyGO HUB dekke transaksjonskostnader selv.»

******************************************************************************************************************************

Jeg forstår det slik att mye av dette gjelder samarbeidet mellom Autopass og andre operatører/utstedere av bombrikker som Øresundsbron eller noen av de andre utstederne som Kjell har vist i innlegg 9 og att dette resulterer i att det blir noen nye avtaler mellom enkelte operatører/utstedere og sluttbruker/bileier.
Tidligere var det egne bomselskaper for hver eneste sammenhengende strekning.
Går man in Easygo+ hemsida så gäller den fortfarande i Norge.
 
Jeg forstår det slik att det er hvor mye fortjeneste operatør/utsteder skal ha som er noe av grunnen til oppsigelse av avtalen, og så har de vel kommet frem til en ny avtale? Som det sto i nyhetsartikkelen fra Autopass:
*******************************************************
All godtgjørelse av utstedere i Norge skal fra 01.01.2022 følge utstederforskriftens sats på 1,75% pr passering, og ikke utstedergodtgjørelse etter EasyGO-avtalen.
************************************************************
 
Ungefär hur gammal är din nuvarande Bizz?
Anledning till frågan: tidningsuppgiften i inlägg 3 som sa att ÖresundPay-bizzar från "årsmodell" 2022 skall fortsätta att fungera i Norge
 
Ungefär hur gammal är din nuvarande Bizz?
Anledning till frågan: tidningsuppgiften i inlägg 3 som sa att ÖresundPay-bizzar från "årsmodell" 2022 skall fortsätta att fungera i Norge
Helt ny. Startdatum 23/12-22. Det komiska är att det är ju dom som vet vilken bizz jag har.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen