• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver vi elsladd numera?

Är lite fascinerad av allt det här med solceller , olika batterier , bränslecell , omvandlare o kompressorkylskåp . Vore väldigt trevligt om ni som har dessa saker skriver vad det kostar . Av vad jag snappat upp så verkar kostnaden för dessa saker kosta uppemot 100,000 tusen .Sen En fråga kompressor kylskåp Vad är vitsen med det och hur funkar dom ?trevlig kväll på er alla , Stefan
Bara att lästa första inlägget i tråden
 
Kompressor kylen fungerar precis som hemmakylskåpet men det går bara på 12 volt. Därför är det bra med Litium batterier gärna med så mycket solceller som möjligt. Vi har inte gett 100k för detta, kanske dryga 20 🤠
Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
 
Som jag skrev tidigare, 2x100Ah solcellspaneler (bästa på marknaden ”då”, ca 10 000:- ), 2x100Ah Li-batterier (då ca 12 000:- ) och DC/DC för Li batterier ca 3 000:- plus lite kablar, det var allt. Min solcellsregulator kunde ställas om till Li batterier så även 230V laddare.
Summan av kardemumman blev (då) ca 25 000kr, vilket var värt varje spänn!
Idag kommer man billigare undan…
 
Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
Helt olika teknik för att göra kyla och helt olika strömförbrukning. Kompressorskåp köper man idag det gamla har som enda fördel att det går på värme oavsett hur det alstras. Drar hyfsat mycket gas i längden att använda 12 volt från batterier kan man nästan glömma eftersom det vill ha minst 10 A kontinuerligt, brukar finnas en spärr som gör att det bara går på 12v när generatorn laddar.
 
Har läst det o där står det att batterierna kostar mellan 20-40 tusen kronor . Vad kostar ett kompressorkylskåp ? Solceller ? Omvandlare ? + ev bränslecell ?
Det var totalbeloppet för batterier regulator och solpaneler. Bränslecell hade jag sedan tidigare men den används inte längre.
 
Min installation i förra husbilen (solceller, litiumbatteri, kompressor skåp och laddelektronik) gick på under 10 000:-.
När nuvarande skåp ger upp blir det lätt ett kompressorskåp igen....
 
Min installation i förra husbilen (solceller, litiumbatteri, kompressor skåp och laddelektronik) gick på under 10 000:-.
När nuvarande skåp ger upp blir det lätt ett kompressorskåp igen....
Hej. Vi stod i fjällen i 5 väckor i sommars utan att ha någon 220 kontakt inom flera mil utan några problem. Har 480 w solpaneler på taket 450 w amg batterier på husbilen och det fungerar bra i Sverige på sommaren och i Spanien på vintern och vi varken snålar eller slösar på strömmen.
Mvh Lasse
 
Hej. Vi stod i fjällen i 5 väckor i sommars utan att ha någon 220 kontakt inom flera mil utan några problem. Har 480 w solpaneler på taket 450 w amg batterier på husbilen och det fungerar bra i Sverige på sommaren och i Spanien på vintern och vi varken snålar eller slösar på strömmen.
Mvh Lasse
På sommaren ja. Det är annat än vinter med - 20°C då behövs sladden.
 
Öppnar upp denna gamla tråd.
Ni som har kompressor kylskåp, hur löser ni det under vintern när man inte har nån nytta av solpanelerna.
Hur stor batteribank behövs då om man står utan 220v?
Inga problem överhuvudtaget så länge man kör några mil varje dag, då är batterierna fulla! Solcellen laddar faktiskt om man står parkerad under en LED lampa på en parkering. Har också märkt att solcellen laddar bara den är fri från snö/is/frost, är ju problem att ta sig upp, i vintras hade jag trappstegen med i bagaget, men då var det djäkla töväder under Norr resan!
Vi har 2 x 95 Amp AGM räcker för allt!
Nu står man inte stilla på vintern som sommartid, men märker man att spänningen faller startar jag kraftverket längst fram 30-45 min.
Blir ju långa kvällar vintertid genom att det blir mörkt tidigt så det blir att tända LED belysningen och TV ibland med.
I bland lånar/köper vi ström på en bensin mack, vi behöver bara till laddning då värmen går på diesel och kyl på 12V.
 
Jag tror du kör mer än några mil varje dag, eller har Joe Labero-AGM ;)

Alla LED parkeringsbelysningar är förstås inte lika starka men 100 W elektrisk effekt är nog ett bra exempel. Likaså kan verkningsgraden vara olika men 50% är inte ovanligt. Alltså 50 W ljus, varav andelen X träffar husbilens solcell(er).
Skulle ljusspridningen vara helt symmetrisk blir X=din solcellsyta/totala ytan som träffas av lampans ljus.
50 W multiplicerat med X multiplicerat med solcellens verkningsgrad c:a 0,2 blir en ganska blygsam effekt.....

I verkligheten är förstås inte ljusspridningen helt symmetrisk. Och solcellens verkningsgrad kanske inte är densamma för LED-ljus som för sol-ljus.
 
På sommaren ja. Det är annat än vinter med - 20°C då behövs sladden.
Nej då ingen sladd, vi stod 2 nätter i Arvidsjaure en natt på uppvägen och en natt på nervägen till/från Jokkmokk i jokkmokk stod vi också 2 nätter med bara minus 17, i Arvidsjaure var det båda nätterna minus 27 grader! Pannan (diesel) gick hela nätterna temp var ställd till 17 gr på termostaten.
Var den gången Då jag fyllde tanken fullt ända upp på OK 10 min innan vi parkerade på torget.. på morgonen, efter 14 timmar fyllde jag igen fullt och fick i 5.5 liter 2 km körning och 14 timmar med pannan igång!
 
Jag tror du kör mer än några mil varje dag, eller har Joe Labero-AGM ;)

Alla LED parkeringsbelysningar är förstås inte lika starka men 100 W elektrisk effekt är nog ett bra exempel. Likaså kan verkningsgraden vara olika men 50% är inte ovanligt. Alltså 50 W ljus, varav andelen X träffar husbilens solcell(er).
Skulle ljusspridningen vara helt symmetrisk blir X=din solcellsyta/totala ytan som träffas av lampans ljus.
50 W multiplicerat med X multiplicerat med solcellens verkningsgrad c:a 0,2 blir en ganska blygsam effekt.....

I verkligheten är förstås inte ljusspridningen helt symmetrisk. Och solcellens verkningsgrad kanske inte är densamma för LED-ljus som för sol-ljus.
Naturligtvis ingen stor ladd effekt, men ändå lite plus och inte bara minus i batteri banken!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen