Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Du kant inte driva Gasolkyl på 12V utan att motorn går!Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
Du kant inte driva Gasolkyl på 12V utan att motorn går!
Vårt har nu gått sedan 15/4 dygnet runt, våra AGM laddas via 120W solcell, kollade bilen idag då höll batterierna 14.2V skåpet står på lägsta effekt är i och med det redo att fyllas och blir kallt på någon timme.
Någon påstår att det tar flera timmar att ladda AGM från 80 till 100% möjligen Litium batterier men våra AGM blir snabbt laddade av vår solcell..
![]()
LiFePO4 i kombination men ett fullt tak med solpaneler är grejen. En evighetsmaskin...Förr sa man fyll taket med solpaneler ifall man ville campa utan sladd.
Idag när priset på LiFePO4-batterier är lägre än på solpaneler och vikten ungefär densamma kan man istället montera fler batterier.
Helgcampar man bara är behovet av laddning minimalt.
Även veckocamping funkar om bobatteribanken är tillräckligt stor.
Kör man dock sällan så tar det rätt lång tid att fylla en stor bobatteribank.
Fast det är en liten hake, solen måste skina, och gärna stå högt, som hos dejLiFePO4 i kombination men ett fullt tak med solpaneler är grejen. En evighetsmaskin...
Ralphs inlägg ger extra power! Men gäller inte oss som bor i Norden!LiFePO4 i kombination men ett fullt tak med solpaneler är grejen. En evighetsmaskin...
Bara att byta. Kan bara bli bättre. Ställ laddare/EBL på "GEL" om bilen inte har för litium.Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah
Hoppas detta är någorlunda rätt tråd att fråga om Lifepo4-batterier.
Måste, snarast, byta ut mitt bodels-batteri, AGM.
Platsen är begränsad av original-utrymmet.
Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.
L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm
Hittar på Amazon. se, flera fabrikat som klarar utrymmets begränsningar.
Men jag blir konfunderad av hur väldigt lika alla verkar!
Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.
Nästan samma pris ca 2 200 sek.
Så min undran blir, är något av nedanstående fabrikat kända,
prövade, bra, dåligt osv?
Tacksam för hjälp, inom ännu ett av mina okunniga ämnen…
Kcvolro. Mjbsan. Enerakkus.
PUPVWMHB. Feence. Elfhub.
Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort
Kompressor kyl på runt 150 L kostar 15 tusen Electrolux, små finns från 5 tusen, fördel med kompressor kyl är ju att vid montering behöver man inte trixa med gasolanslutning utan enbart 12V.Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort mot 30.000 kr
Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort mot 30.000 kr
Om generatorn orka ladda litium..?Bara att byta. Kan bara bli bättre. Ställ laddare/EBL på "GEL" om bilen inte har för litium.
Detta märke har jag fast 200ah, är nöjd än så länge.Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah
Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.
Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah
Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.
Den stora vinsten med Lithium batteri är att man har full koll i appen. Hade tidigare 2 x 95 AGM.
Hade nog klarat mig med det nu också, men var alltid lite orolig då man inte visste hur mkt det var kvar...
Har nu en panel 180w solcell. Känns som det räcker.
Uppe i 8 cykler nu efter 3 månader.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons