• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver vi elsladd numera?

Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
Du kant inte driva Gasolkyl på 12V utan att motorn går!
Vårt har nu gått sedan 15/4 dygnet runt, våra AGM laddas via 120W solcell, kollade bilen idag då höll batterierna 14.2V skåpet står på lägsta effekt är i och med det redo att fyllas och blir kallt på någon timme.
Någon påstår att det tar flera timmar att ladda AGM från 80 till 100% möjligen Litium batterier men våra AGM blir snabbt laddade av vår solcell..
😀
 
Du kant inte driva Gasolkyl på 12V utan att motorn går!
Vårt har nu gått sedan 15/4 dygnet runt, våra AGM laddas via 120W solcell, kollade bilen idag då höll batterierna 14.2V skåpet står på lägsta effekt är i och med det redo att fyllas och blir kallt på någon timme.
Någon påstår att det tar flera timmar att ladda AGM från 80 till 100% möjligen Litium batterier men våra AGM blir snabbt laddade av vår solcell..
😀

Har man batterikapacitet så kan man såklart driva en absorbtionskyl på 12V, på mitt EBL119 sätter jag bara in en säkring i kompressorkyl-uttaget så är det bara att växla till 12V på kylen, bra vid t.ex färjeöverfarter.

Observera att AGM skall laddas med 0,1-0,25C, det tar tid.
Ett LFP kan laddas med 0,5-3C då går det snabbt.
 
Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort mot 30.000 kr
 
Förr sa man fyll taket med solpaneler ifall man ville campa utan sladd.
Idag när priset på LiFePO4-batterier är lägre än på solpaneler och vikten ungefär densamma kan man istället montera fler batterier.
Helgcampar man bara är behovet av laddning minimalt.
Även veckocamping funkar om bobatteribanken är tillräckligt stor.
Kör man dock sällan så tar det rätt lång tid att fylla en stor bobatteribank.
 
Förr sa man fyll taket med solpaneler ifall man ville campa utan sladd.
Idag när priset på LiFePO4-batterier är lägre än på solpaneler och vikten ungefär densamma kan man istället montera fler batterier.
Helgcampar man bara är behovet av laddning minimalt.
Även veckocamping funkar om bobatteribanken är tillräckligt stor.
Kör man dock sällan så tar det rätt lång tid att fylla en stor bobatteribank.
LiFePO4 i kombination men ett fullt tak med solpaneler är grejen. En evighetsmaskin...
 
Har ett 200ah life o ett kompressorkylskåp (bytte ut efter mitt gamla AES pajade ) Köpte ett Sunwind nova 132 l . Testat lite nu i vår o 4 dagar står jag utan sol tror jag skulle kunna stå en dag till. 4 grader i kyl o ca -10 15 i frys . Kan även ställa ner så det till o med fryser i kylen . Helnöjd med detta paket , Har en solcell på taket och en 400w portabel så fort solen visar sig så matar det fort till fullt . Men blir en solcell till på taket vid tid. som sagt helnöjd . Vintercampar ej .
 
Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah

Hoppas detta är någorlunda rätt tråd att fråga om Lifepo4-batterier.
Måste, snarast, byta ut mitt bodels-batteri, AGM.
Platsen är begränsad av original-utrymmet.

Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.

L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm

Hittar på Amazon. se, flera fabrikat som klarar utrymmets begränsningar.
Men jag blir konfunderad av hur väldigt lika alla verkar!

Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.

Nästan samma pris ca 2 200 sek.

Så min undran blir, är något av nedanstående fabrikat kända,
prövade, bra, dåligt osv?

Tacksam för hjälp, inom ännu ett av mina okunniga ämnen… :)

Kcvolro. Mjbsan. Enerakkus.

PUPVWMHB. Feence. Elfhub.
 
Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah

Hoppas detta är någorlunda rätt tråd att fråga om Lifepo4-batterier.
Måste, snarast, byta ut mitt bodels-batteri, AGM.
Platsen är begränsad av original-utrymmet.

Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.

L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm

Hittar på Amazon. se, flera fabrikat som klarar utrymmets begränsningar.
Men jag blir konfunderad av hur väldigt lika alla verkar!

Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.

Nästan samma pris ca 2 200 sek.

Så min undran blir, är något av nedanstående fabrikat kända,
prövade, bra, dåligt osv?

Tacksam för hjälp, inom ännu ett av mina okunniga ämnen… :)

Kcvolro. Mjbsan. Enerakkus.

PUPVWMHB. Feence. Elfhub.
Bara att byta. Kan bara bli bättre. Ställ laddare/EBL på "GEL" om bilen inte har för litium.
 
Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort

Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort mot 30.000 kr
Kompressor kyl på runt 150 L kostar 15 tusen Electrolux, små finns från 5 tusen, fördel med kompressor kyl är ju att vid montering behöver man inte trixa med gasolanslutning utan enbart 12V.
Satt lite och räknade med de små kunskaper jag har, om jag bara kör Kompressor kylskåpet på mitt full laddade Batteri på 200 ah så skulle jag teoretiskt kunna driva den 5 dagar. Men så är ju inte verkligheten. Så om jag skulle öka med ytterligare 200 ah batteri (LIFEPO).
Så borde man kunna stå stilla 5-6 dagar utan nån laddning. Sommaren inga problem alls, vinter blir ju oftas max 2 dagar stilla.
Borde bli mycket billigare den dagen man måste byta ut sitt AES kyl/frys som kostar bort mot 30.000 kr
 

Bilagor

  • IMG_0151.png
    IMG_0151.png
    152,7 KB · Visningar: 8
Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah

Hoppas detta är någorlunda rätt tråd att fråga om Lifepo4-batterier.
Måste, snarast, byta ut mitt bodels-batteri, AGM.
Platsen är begränsad av original-utrymmet.

Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.

L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm

Hittar på Amazon. se, flera fabrikat som klarar utrymmets begränsningar.
Men jag blir konfunderad av hur väldigt lika alla verkar!

Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.

Nästan samma pris ca 2 200 sek.

Så min undran blir, är något av nedanstående fabrikat kända,
prövade, bra, dåligt osv?

Tacksam för hjälp, inom ännu ett av mina okunniga ämnen… :)

Kcvolro. Mjbsan. Enerakkus.

PUPVWMHB. Feence. Elfhub.
Detta märke har jag fast 200ah, är nöjd än så länge.

 
Lifepo4-batterier. 12,8 V--100 Ah

Hoppas detta är någorlunda rätt tråd att fråga om Lifepo4-batterier.
Måste, snarast, byta ut mitt bodels-batteri, AGM.
Platsen är begränsad av original-utrymmet.

Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.

L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm

Hittar på Amazon. se, flera fabrikat som klarar utrymmets begränsningar.
Men jag blir konfunderad av hur väldigt lika alla verkar!

Samma spec.
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.

Nästan samma pris ca 2 200 sek.

Så min undran blir, är något av nedanstående fabrikat kända,
prövade, bra, dåligt osv?

Tacksam för hjälp, inom ännu ett av mina okunniga ämnen… :)

Kcvolro. Mjbsan. Enerakkus.

PUPVWMHB. Feence. Elfhub.

Ifall Du har en 230V-inverter inkopplad så kolla att batteriet du väljer kan leverera denna ström (A) konstant som invertern drar.
Sen skulle jag välja ett batteri med övervakning via blåtand.
 
Nej ingen inverter, inget annat heller, än så länge.
Se nedan.

""Vill bara göra ett: ”Drop-in-byte” just nu.
Solpaneler mm, får komma senare.
L 28 x B 17,7 x H 18,8 cm""

Samma spec (på de 6st i listan).
12,8 V--100 Ah
1 280 Wh
1 280 W
Blåtand för en App.
 
Online-marknaden på 12V LFP har fullkomligt exploderat, kommer nya märken typ varje dag, de som öppnar upp och testar dessa batterier hinner inte med, det är inte lätt att rekommendera ett batteri som ska prestera i +10år.
Kolla efter seriösa tester och läs recensioner ifall du vill veta vad "säcken innehåller" annars välj bara ett passande hos en seriös säljare med bra kundsupport garantier m.m.
 
Det som i dag trekker opp prisen mest på drop in LFP er om de benytter en høykvalitets BMS. Uten BMS er prisene nå på nivå med AGM, De beste BMS koster nå like mye som 4 LFP celler 100 til 200 Ah. Men hva trenger en egentlig av BMS? Det som koster mest i en BMS er faktisk det som ligger der for å kunne stenge av batteriet om en feil oppstår, Powerkretsen som tåler 100, 200 eller 300 A er definitivt det dyreste i billige BMS. Kontrollprossessoren med kommunikasjon koster et par dollar og da et Bluetooth og WiFi inkludert. Passiv balansering for 4 celler koster omlag det samme, power FET koster mer enkeltvis og det er minst 4 for hver 100A i en BMS og til dette kommer kjølefinner og printkort for det hele pluss en håndfull av passive komponenter for tilkobling.

Om en går den motsatte vei og benytter nakne LFP celler uten BMS og kun overvåker fra tid til annen at cellene er i balanse så blir løsningen billigere enn nye AGM batterier. 4 små voltmeter som en kan slå på når en vil lese av spenningene er tilstrekkelig i en husbil. Drar en celle på egne veier er det tid for en parallell kobling av alle 4 og ladning til 3,6 volt (egentlig er det ikke stor forskjell så lenge spenningen er over 3,2 og under 4 volt). Om en kobler inn 4 voltmeter permanent eller kun for hånd måler de 4 cellene spiller mindre rolle, Voltmeter trenger å gi volt med minst 2 decimaler - helst 3. Avvik mellem høyeste og laveste celle bør ikke overstige 0,03 volt.
 
Den stora vinsten med Lithium batteri är att man har full koll i appen. Hade tidigare 2 x 95 AGM.
Hade nog klarat mig med det nu också, men var alltid lite orolig då man inte visste hur mkt det var kvar...
Har nu en panel 180w solcell. Känns som det räcker.

Uppe i 8 cykler nu efter 3 månader.
 

Bilagor

  • Screenshot_20250605-082430.png
    Screenshot_20250605-082430.png
    265,9 KB · Visningar: 31
Den stora vinsten med Lithium batteri är att man har full koll i appen. Hade tidigare 2 x 95 AGM.
Hade nog klarat mig med det nu också, men var alltid lite orolig då man inte visste hur mkt det var kvar...
Har nu en panel 180w solcell. Känns som det räcker.

Uppe i 8 cykler nu efter 3 månader.

Trevlig app på svenska med enkel och tydlig presentation (y)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen