• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver vi elsladd numera?

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Många som köper en husbil lägger kanske runt 750 000 kr och uppåt?

För runt 20000-40000 kr har man litiumbatterier 150-300 Ah och 300 watt på taket. Med DC DC laddar man 50 Ah från motorn vid behov.
De som har uppvärmning/spis med gasol eller diesel har ju bara hushållsel. Själv har jag bytt till kompressor kylskåp då solen räcker till för det också.

En liten andel om man ser till totalkostnaden för att i stort göra sig oberoende av el och bli lite friare.

Själv har jag 120 Ah litium batteri och 360 Watt solpaneler på taket. Mitt ellock lossnade och fladdrade i fartvinden förra året. Jag tejpade det med eltejp för att det skulle sluta fladdra. Sedan dess har jag inte behövt använda yttre el.

Stor skillnad mot 20 år sedan.

51if1SOQl6L._AC_SY1000_.jpg
 
Jag har litiumbatterier (300 Ah tror jag) och 400 watt på taket. Det räcker och blir över på sommaren men redan i Jönköping på Elmia dog batteriet. Solen lyste med sin frånvaro och då räckte inte batterierna i två dagar (jag värmde med gasol).
Vi har 2 AGM 90 AMP + solcell använder aldrig 230 V utom vintertid under 15 minusgrader, kabeln har inte används senaste året faktiskt
 
Jag har litiumbatterier (300 Ah tror jag) och 400 watt på taket. Det räcker och blir över på sommaren men redan i Jönköping på Elmia dog batteriet. Solen lyste med sin frånvaro och då räckte inte batterierna i två dagar (jag värmde med gasol).

Jag är också "oberoende" av extern 230V, samt är i en dels ögon en storförbrukare (ca. 1-1,5kWh/dygn), har 400Ah Litium samt 360W solpaneler.
Jag kan då fricampa i drygt 3 dygn, utan sol eller annan laddning innan batteriet är tomt.

Att du förbrukat dina 300Ah på 2 dagar tyder på att du är en ännu större förbrukare än mej, eller så var inte ditt batteri fulladdat m.m.
 
Vi "trodde" vi var oberoende. Panel, litium, booster, inverter och lite sådant. Hade vi lämnat elkabel hemma hade vi varit till "råttorna". Så elkabel är den brandförsäkring man behöver även när bostaden inte står i ljusan låga.

Men i princip förstår jag trådskaparen. "i princip" håller jag med om det mesta som presenteras på ett logiskt och förståeligt sätt. Sen återstår allt det som händer när varken logik och princip bestämmer utfallet. M

Se på Evert som är strandad i Estepona, se på oss elkabelberoende i Praia da Falesia som väntar på verkstadsbesök för att få vår laddning under färd att fungera.

I annan tråd beskrev en viss TD (Tommy är förnamnet) att han/de var tekniska noviser. Så är vi, men även vi noviser måste väl få ha husbil och glida runt i Europa på en räkmacka och njuta och ha det gott. Vi bidrar till verkstäders omsättning och länders BNP, oavsett varthän vi än ställer vår kosa.

Murphys law. Den om alltings djävlighet...

Ha en trevlig kväll!
 
Jag tycker inte det är fult att använda elkabeln. Sen gör säkert många det i onödan… Men samtidigt vill många leva som hemma och använda en massa elektriska apparater och det tycker jag är upp till dom. Vi som gillar fricamping är nog inte i majoritet av husbilsägarna längre, många av de nya som kommit till senare år tycker om service och bekvämlighet mer än andra.

Sen precis som @Janne Nyberg skriver är det en säkerhet om det börjar krångla.

Man kan dessutom börja räkna på hur mycket det kostar med el jämfört med gasol om man använder husbilen där det behövs värme. Olika i olika delar av Europa, men på många ställen billigare med el.

Jag åker aldrig ut på tur utan elkabeln. Dock så alltid 2,5 kvadrats kabel och helst utan skarvar. Har alltid några olika med olika längd med mej.
 
Jag ser fram emot ett system utan 230 anslutning som kan driva ACn i bodelen, i längden och i praktiken.
Eftersom detta inte finns i någon husbil, inklusive våran, använder jag alltid sladden på sommaren, och 230 för värmen andra årstider.

Vid fricamping (naturligtvis utan tillgång till 230) kan jag köra det inbyggda elverket = inga problem med elenergin.
 
Säger bara, är du utan elkabel och ser vår bil i närheten, banka på dörren och du får självklart låna en av våra…

Vi har som ledstjärna, ”lämna aldrig hemmet utan 2 kabelvindor, 1 50 m skarvsladd, 4 övergångskablar och 1 jordat grenuttag”. Detta står i min checklista, som jag går igenom likt en pilot innan han lyfter från basen. :unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
Vi har en ganska spänningslös relation till det här med elnätsoberoende i husbilen. Visst är det skönt att kunna klara sig en dag eller två utan sladd om det skulle behövas men inget vi direkt funderar på eller ser någon status i.
Om man nu skall vara en "riktig" fricampare så skall man väl förutom sin elkabel även lämna paddan, TVn, elverket, varmvattenberedaren och elcykeln hemma 😁
 
Jag är också "oberoende" av extern 230V, samt är i en dels ögon en storförbrukare (ca. 1-1,5kWh/dygn), har 400Ah Litium samt 360W solpaneler.
Jag kan då fricampa i drygt 3 dygn, utan sol eller annan laddning innan batteriet är tomt.

Att du förbrukat dina 300Ah på 2 dagar tyder på att du är en ännu större förbrukare än mej, eller så var inte ditt batteri fulladdat m.m.

Jag hade tydligen "bara" 2*110 Ah lithiumbatterier. Jag har ca 25 mil till Jönköping så de bör nog ha varit fulladdade. Men avsaknaden av sol (mitt minne säger att det regnade hela tiden) gjorde att batterierna var helt döda på söndag morgon. jag fick starta bilen och stå på tomgång i ca 30 minuter för att de skulle vakna till liv.

Om jag är en storförbrukare eller ej vet jag inte men vi sparade inte på något. Lampor lyste, telefoner och datorer laddades och tv:n stod på. Vi har aldrig haft problem förut men då har vi bara stått utan kabel på sommaren.
 
Jag hade tydligen "bara" 2*110 Ah lithiumbatterier. Jag har ca 25 mil till Jönköping så de bör nog ha varit fulladdade. Men avsaknaden av sol (mitt minne säger att det regnade hela tiden) gjorde att batterierna var helt döda på söndag morgon. jag fick starta bilen och stå på tomgång i ca 30 minuter för att de skulle vakna till liv.

Om jag är en storförbrukare eller ej vet jag inte men vi sparade inte på något. Lampor lyste, telefoner och datorer laddades och tv:n stod på. Vi har aldrig haft problem förut men då har vi bara stått utan kabel på sommaren.

ok, Ja det gäller att ha koll på alla grejers förbrukning, man blir lite bortskämd med litiumbatteri, har man sen solpaneler som stöttar så förlängs fricampingen en hel del den ljusa delen av året, jag har klarat 12 dygn på sommaren, samt 3dygn höst/vinter som längst, sen behöver jag nån form av laddning.
 
ok, Ja det gäller att ha koll på alla grejers förbrukning, man blir lite bortskämd med litiumbatteri, har man sen solpaneler som stöttar så förlängs fricampingen en hel del den ljusa delen av året, jag har klarat 12 dygn på sommaren, samt 3dygn höst/vinter som längst, sen behöver jag nån form av laddning.
Men JohanÖ har Du kört till Jönköping..? då måste de väl varit fullt laddade, våra AGM 2 x 90 Amp håller strömmen i 4-5 dygn vintertid med solcellen ren från snö och is, allt beroende på hur varmt och så vidare man vill ha.
Ändå har vi Kompressorkylskåp och dieselpanna.? verkar kort tid för dina batterier, nu har vi en plåtis men det har väl inte så stor betydelse.
 
Men JohanÖ har Du kört till Jönköping..? då måste de väl varit fullt laddade, våra AGM 2 x 90 Amp håller strömmen i 4-5 dygn vintertid med solcellen ren från snö och is, allt beroende på hur varmt och så vidare man vill ha.
Ändå har vi Kompressorkylskåp och dieselpanna.? verkar kort tid för dina batterier, nu har vi en plåtis men det har väl inte så stor betydelse.
Har ni lamporna tända och tv'n på hela tiden då??
Vad jag menar är att man kan inte jämföra olika användarens fricamingstider utan att specificera dygnförbrukning samt bobatterikapacitet, och ev. laddning under stillestånd.
En bobatteribank har den energi den har, och förbrukningen är det den är, resten är enkel matematik, känner man inte till dessa värden är en Smartshunt ett bra hjälpmedel att ha koll på sin energisituation.
 
När jag köpte min första plåtis (i Tyskland) runt 2009 var mina tankar att jag skulle stå uppe i fjällen,

eller natursköna stränder en vecka till tio dagar åt sänder.

Det fungerade inte riktigt så. Jag hade 80 watt på taket och ett 100 Ah batteri. Kompressorkylskåpet och tv tittandet gjorde att batteriet i stort var tomt varje morgon. Köpte då en Efoy som komplement och utökade med ett batteri till. Nu började det likna något. 3-4 dagar var inga problem.

När jag bytte bil 2013 hade jag möjlighet att välja vad som skulle vara på bilen. 360 Watt solpaneler hamnade på Taket och efoyen fick följa med över till nya bilen. Tyvärr hade jag gasolkylskåp i bilen de första sex åren som jag sedan bytte till kompressorkylskåp samtidigt ett 120 Ah litium batteri fick flytta in.

Sista årtiondet har även gjort all utrustning mer energisnål. Datorer, lampor, kylskåp m.m.. Numer har jag inga problem att klara 10 dagar fritt med husbilen. Nu är jag lite privilegierad då jag bor och reser på sådana platser som nästan alltid har sol. Ska plocka ur efoyen då jag inte behövt den de sista åren. Ska använda utrymmet till annat. Litumbatteriet är ju suveränt då man kan dra ur det helt. Så många AGM jag har förstört genom åren då jag dragit ur dem för mycket.

Nu mer är det tömning och fyllning som sätter begränsningar. Vattnet räcker inte mer än 10 dgr, trots att vi snålduschar efter vi har badat. Tömningen går ju att påverka lite beroende hur mycket man gör 1:an utomhus och om man har extra toa tank. Tar tittat på utrustning som pumpar över från kassetten till gråvattentanken, men det alternativet väljer jag bort. Vill hålla gråvattnet grått.

Men nu klarar vi 10-14 dagar utan problem. Solen har fyllt litiumbatteriet oftast vid 14-15. Nu bor vi ju till så att campingar och ställplatser växer inte upp så ofta. Inga ställplatser har el. Vissa campingar har inte heller el. Blue Ocean Camp har t.ex bara ett USB uttag för varje plats då hela campingen bara har solpaneler.

På Fuerteventura och Lanzarote finns ju inga formella campingar eller ställplatser (Utom en Camping som bara är öppen under spanska semestern). Där måste man stå fritt utan service gratis. Men många mackar och kommuner har tömning och nästan alla mackar har fyllning.

"Det funkar för mig"

Testbild transparent.png
 
Är lite fascinerad av allt det här med solceller , olika batterier , bränslecell , omvandlare o kompressorkylskåp . Vore väldigt trevligt om ni som har dessa saker skriver vad det kostar . Av vad jag snappat upp så verkar kostnaden för dessa saker kosta uppemot 100,000 tusen .Sen En fråga kompressor kylskåp Vad är vitsen med det och hur funkar dom ?trevlig kväll på er alla , Stefan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen