• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag körde Carola in vår bil på verkstan för service efter 3000 mil som vår bil nu rullat, det blir byte av olja och alla filter den här gången.
E1145DF1-F20F-4E7B-B185-CD85B29020AA.jpeg
91B41D17-F151-4389-B774-6C49D1361893.jpeg

Imorgon åker vi norrut mot Sverige och Söderhamn, efter 6 månader i vårt vinteride i Altea.

Det ser vi båda fram emot.

Tommy
 
Senast ändrad:
Hej Tommy!

Hoppas allt är väl med er! Vi (jag och Karin) har nyligen bytt till en nästan ny Kabe Affinity, baserad på Fiat Ducato Maxi.

Vi har nu kommit till Spanien och lagt oss på ställplatsen i Alegria del Mar. Strax innan vi kom hit skedde en incident då ett stort hjul plötsligt låg på vägen vid motorvägspåfarten. Jag var överraskad och körde över hjulet i stort sett rakt över så det slog i under bilen. Tyvärr verkar vår husbil ha fått skador på underredet vid/bakom motorn. Liten buckla på oljetråg, plasttråget under motorn borta mm. Vi står nu på ställplatsen Alegria del Mar.

Bäst vore nog om din kontakt på Fiatservicen kan undersöka och åtgärda skadorna. Vi väntar med att köra tills vidare. Vi är dock på väg till vår båt i Cartagena för att tömma den inför försäljning.

Hoppas det är ok med dig!

Med vänliga hälsningar
Jan Moberg

+46 73 0694633
 
Hej Tommy!

Hoppas allt är väl med er! Vi (jag och Karin) har nyligen bytt till en nästan ny Kabe Affinity, baserad på Fiat Ducato Maxi.

Vi har nu kommit till Spanien och lagt oss på ställplatsen i Alegria del Mar. Strax innan vi kom hit skedde en incident då ett stort hjul plötsligt låg på vägen vid motorvägspåfarten. Jag var överraskad och körde över hjulet i stort sett rakt över så det slog i under bilen. Tyvärr verkar vår husbil ha fått skador på underredet vid/bakom motorn. Liten buckla på oljetråg, plasttråget under motorn borta mm. Vi står nu på ställplatsen Alegria del Mar.

Bäst vore nog om din kontakt på Fiatservicen kan undersöka och åtgärda skadorna. Vi väntar med att köra tills vidare. Vi är dock på väg till vår båt i Cartagena för att tömma den inför försäljning.

Hoppas det är ok med dig!

Med vänliga hälsningar
Jan Moberg

+46 73 0694633
Hej Jan,

Vilken otur! Förstår att du vill få skadorna kontrollerade, men verkstan som jag har bra kontakt med och som självklart hjälper dig ligger i Altea.

Mellan tummen och pekfingret ligger Altea 30 mil syd om er på AP7, törs du köra det?

Om så, när kan du vara i Altea? Imorgon är det fredag kan du vara i Altea imorgon, eller vill du komma på måndag? Om det är imorgon måste du svara här snabbt, eller ringa mig, så jag kan ringa chefen på verkstan för att få en tid i morgon.

Mitt mobilnummer är; +46709316366

Vi är i Söderhamn just nu.

Mvh

Tommy

PS. Sälja båten i Cartagena, en gammal seglare undrar vad det är för båt?
 
Hej Tommy,

Stort tack! Jag tror bilen (och vi) klarar det. Vi ska ju ändå söderut så vi håller tummarna att vi kommer dit till att börja med.

Jag är också en gammal seglare sedan barnsben. För ca 8 år sedan sålde vi vår båt i Sverige och köpte sedan ett år senare, mest av en slump båten i södra Frankrike. Det blev en Moody Eclipse33 MK2. Decksalongseglare som vi först planerade att segla hem men upptäckte att medelhavet var väldigt trevligt att segla i så båten fick stanna i medelhavet. Vi har sakta bytt hemmahamn och har nu Cartagena.
 
Hej Tommy,

Stort tack! Jag tror bilen (och vi) klarar det. Vi ska ju ändå söderut så vi håller tummarna att vi kommer dit till att börja med.

Jag är också en gammal seglare sedan barnsben. För ca 8 år sedan sålde vi vår båt i Sverige och köpte sedan ett år senare, mest av en slump båten i södra Frankrike. Det blev en Moody Eclipse33 MK2. Decksalongseglare som vi först planerade att segla hem men upptäckte att medelhavet var väldigt trevligt att segla i så båten fick stanna i medelhavet. Vi har sakta bytt hemmahamn och har nu Cartagena.
Verkstan väntar på er i eftermiddag. Ring mig om det uppstår problem med språket.

Tommy
 
Örjan, då är ni välkomna till verkstan kl 09.00 på fredag, för den stora servicen, inklusive byte av kamrem och vattenpump.

Här är prisofferten, som även inkluderar alla filter och olja, men om det inte behövs bytas görs det inte och faktureras självklart inte.

IMG_5555.png
Om det uppstår problems vet du var jag är.

Lycka till

Tommy
 
Hei Tommy.
Da er det dags for ny service på vår bobil - en helintegrert Carado i447 2019.
Den har skiltnummer BT94339 og chassinummer ZFA2500000G93507.
I fjor (29/10-22) ble det hos Higinio byttet olje m/filter, luftfilter, dieselfilter og bremsevæske.
Nå er det behov for å bytte registerreim og vannpumpe i tillegg til oljeskift med filter.
Jeg ønsker at de også sjekker wire til håndbrekket (tar litt langt ute).
Det bør kanskje også byttes pollenfilter?
Kan du sjekke om det bør byttes olje på gearkassen (det er manuell kasse), og om det også bør byttes væske på clutch/koppling?

Takk på forhånd for kjempegod service, som vanlig! :)
Mvh
Finn Wollebæk - fiwo
 
Hei Tommy.
Da er det dags for ny service på vår bobil - en helintegrert Carado i447 2019.
Den har skiltnummer BT94339 og chassinummer ZFA2500000G93507.
I fjor (29/10-22) ble det hos Higinio byttet olje m/filter, luftfilter, dieselfilter og bremsevæske.
Nå er det behov for å bytte registerreim og vannpumpe i tillegg til oljeskift med filter.
Jeg ønsker at de også sjekker wire til håndbrekket (tar litt langt ute).
Det bør kanskje også byttes pollenfilter?
Kan du sjekke om det bør byttes olje på gearkassen (det er manuell kasse), og om det også bør byttes væske på clutch/koppling?

Takk på forhånd for kjempegod service, som vanlig! :)
Mvh
Finn Wollebæk - fiwo
Hej Finn,

När vi vet datum och beställer servicen, så säger jag till och beställer att man kollar oljan i växellådan och filter, man byter om man anser att det behövs, annars inget. Filtren bara blåser man ibland rena när man anser att det inte behöver bytas.

Välkommen tillbaka.

Tommy
 
Hej Finn,

När vi vet datum och beställer servicen, så säger jag till och beställer att man kollar oljan i växellådan och filter, man byter om man anser att det behövs, annars inget. Filtren bara blåser man ibland rena när man anser att det inte behöver bytas.

Välkommen tillbaka.

Tommy
Takk for positivt svar, Tommy.
Håper vi kan få time torsdag 19. oktober (kommer fra Italia) og blir liggende på Camping Raco.
Ha en trivelig weekend! :)

Hilsen Finn
 
Takk for positivt svar, Tommy.
Håper vi kan få time torsdag 19. oktober (kommer fra Italia) og blir liggende på Camping Raco.
Ha en trivelig weekend! :)

Hilsen Finn
Hei Tommy.
Har du fått noen tilbakemelding fra verkstedet?
Vi reiser hjemmefra neste søndag, og det hadde vært fint å se tilbud etc fra Higinio innen vi setter kursen mot først Italia og deretter Spania.

Hilsen Finn
 
Visa bilaga 1366

Har bott och arbetat i Spanien under många år. Nu har vi valt att bo i Sverige under sommarhalvåret och i Altea, på Costa Blanca i Spanien under vinterhalvåret.

Har fått ett ganska stort och brett lokalt kontaktnät runt om i samhället, som jag gärna delar med mig av.

Har under åren blivit kontaktad i vitt skilda frågor som service på bilen och andra bekymmer med husbilen som trilskande kylskåp, värmare och behov av nya mattor i bilen, osv. Vidare så har det varit förfrågningar om hundfrissa, läkare, veterinärer, mäklare, telefonabonnemang, bank, datorkrångel, olivolja, tolk, glasögon och säkert har jag glömt något.

Hjälper gärna i fortsättningen iHusbils medlemmar, men kom ihåg att det är helt ideellt. Att jag inte står ansvarig för de kontakter som jag förmedlar. Men i regel är det folk som jag känner och har bra erfarenheter vad gäller kvalité och priser. Ibland har jag bara hjälpt till att söka fram relevant hjälp utan att känna till företaget i övrigt och då har jag ingen aning om företaget. Kan tillägga att jag aldrig hört någon som blivit besviken på de kontakter jag förmedlat.

Service på FIAT i Altea.

Är det jag oftast hjälpt till med och jag uppskattar att det under åren varit runt 200 husbilar som fått hjälp på olika sätt. I måndags var det till exempel en bil som fick en ny koppling, igår en som fick den lilla servicen på sin bil och jag beställde tid för tre bilar som skall byta kamrem och stor service senare i vår, idag är det byte av instrumentbräda och 2 sensorer.

Den aktuella verkstan är:
TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda. Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, -0.066841
Tel. Verkstad +35 96 584 34 63

Visa bilaga 1369
Visa bilaga 1370

Som medlem i iHusbil har du 14% rabatt på arbetskostnaden som är 40 €uros/timma + IVA, oljor, filter och fett får vi 10% rabatt på. Vissa arbeten som återställning av dator har jag fått verkstan att inte fakturera oss kostnaden för uppdatering/nollställning, som enligt FIATS prislista för service 2020 var 30 Euro + 21% moms, totalt 37 Euros.
Kolla bromsar, batterier gör man gratis till oss medlemmar.

Veterinär
I många husbilar sitter det ofta även en eller flera hundar, ibland behöver även dessa passagerare tillsyn.

Själva har vi Esther och hennes kollegor på Clinica Veterinaria La Pau fått sköta våra hundar det senaste 8 åren och rekommenderat kliniken till andra och vi har alla blivit nöjda. Inte minst med priset är trevligt när vi jämför med vad det kostar i Sverige.

Clínica Veterinaria La Pau
Plaza de la Pau, 3, Local B, 03590 Altea, Alicante
Telefon 966 882719
Visa bilaga 21329
Visa bilaga 21330
Det senaste är att passa på att få hundens tänder putsade och tandsten borttagen, något som kan bli en väldigt dyr historia i Sverige. Mina egna svärföräldrar och svägerska har betalar 11-13 000 kr för att få det gjort. Vi blev därför väldigt förvånade när vi gjorde det på vår Toypudel här i förra månaden och betalade 115 Euros för behandlingen + kostnaden för blodprov som är 70 Euro, totalt 185 Euro.

Har reserverat för en husbilsvovve som skall få putsa tänderna innan de reser tillbaka till Sverige i nästa månad.

Här har jag inte bett om någon rabatt.

Hundtrim, hundsalong.
Visa bilaga 1372

Vår egen Mira, nyklippt och lite högfärdig

Vi har varit kunder hos Iv San Bernard Grooming by Luis Albar i Altea under många år och rekommenderat det till andra, alla har varit nöjda. Så behöver din hund badas och snyggas till säg till så skall vi reservera tid åt er.
Visa bilaga 21331
Visa bilaga 1374

Iv San Bernard Grooming by Luis Albar
Calle Gabriel Miro 7 ALTEA
Telefon 966 885643 - 685 116452
Här har jag inte heller bett om någon rabatt, det är redan billigt.

Om du behöver hjälp med något.

Skriv då gärna här, så att även andra kan se. Själv svarar här med vad som kan vara av intresse för andra medlemmar, som till exempel prisofferter och omdömen om den service eller produkt du kommit i kontakt med.

Bienvenido a España

Tommy
Hej,
Hjälp!
Jag är i Altea och skulle behöva hjälp.
Jag har kört av färskvatten tankens tömning och skulle behöva hjälp att sätta dit den igen. Det är en elektrisk tömning. Finns det någon här som kan hjälpa lill?

Peter Hagbert
Tel +46724220848
 
Hej Tommy,
jag brukar kalla dig för vår Svenska ambassadör i Altea & Spanien landet i övrigt. Att säga ”tack” är det minsta man kan göra, men som tidigare aviserats vi har fått fatt i riktig höjdar-rosé-Cava som väntar på er när ni än kommer till ert vinterboende! Rätt kyld, torr Cava kan vara som ett litet tack för allt du ställt upp för oss. Du har bokar vår ITV besiktning, tipsat oss om ”bra” försäkringsbolag och inte minst åkt runt med mig när jag behövde ”byggnadsmateriel” till vårt boende…
 
Hej Tommy!

Vi bor i södra Frankrike och ska åka till Spanien och Marocko efter nyår.
Vi behöver nya däck fram och jag är fundersam vad vi ska köpa. Har en plåtis, 5,41 m, som är vår enda bil.
Jag antar att du har någon däckfirma i Spanien som du kan rekommendera?

Hälsningar från ett vackert men kyligt Sète.
Bobo Jonilson
 
Hej Tommy!

Vi bor i södra Frankrike och ska åka till Spanien och Marocko efter nyår.
Vi behöver nya däck fram och jag är fundersam vad vi ska köpa. Har en plåtis, 5,41 m, som är vår enda bil.
Jag antar att du har någon däckfirma i Spanien som du kan rekommendera?

Hälsningar från ett vackert men kyligt Sète.
Bobo Jonilson
Hej Bobo,

Det där med däck är en djungel, med dagspriser, kollar först runt när någon velat köpa däck och medlemmarna har blivit nöjda. Nu befinner jag mig i Sverige när ni kommer till Altea, men om du säger vilka däck ni vill ha så kollar jag med däckverkstan som jag oftast hamnat hos, så kollar jag priset, monterat och klart.

Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen