• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bara en varning om ni tar ut kabelvindan i vinter

Ser ut som bilden är tagen på en byggarbetsplats och inte en uppställningsplats för husbil. Måste vara en väldig gammal kabelvinda då den ser ut att sakna termosäkring. Vad jag kan se av resterna så är det en plastkabel och troligen också alldeles för lång och klen area för att användas på en uppställningsplats för husbil.

Ser ut som bilden är tagen på en byggarbetsplats och inte en uppställningsplats för husbil. Måste vara en väldig gammal kabelvinda då den ser ut att sakna termosäkring. Vad jag kan se av resterna så är det en plastkabel och troligen också alldeles för lång och klen area för att användas på en uppställningsplats för husbil.
Dom finns fortfarande runt i Europa. set dom på flera stallplatser under sommaren. lite varför köpa en ny när man har en som har stått i förrådet i 20 år.

Där vi är nu, en ställplats i Frankrike, här finns just nu flera liknande kabelvindor. Tänkte fota men sen brydde jag mig inte längre. Det lustiga är att kabeln (den orangefärgade) ser ut som 1,5 mm2 och att den är 50 meter lång. Sen ska vi inte tala om anslutningar, skarvar, m.m… Konstigt att det inte händer fler olyckor!

Edit:
här är en ”liten” ganska ”snäll” kabelvinda precis bakom oss. Den jag såg igår var enorm…
1668772762098.jpeg

Senast ändrad:
Kabeln blir varm vid användning.

Därför skall den alltid rullas ut från kabelvindan.

På första bilden ser det ut som att plasten har smält, vid användning.

Något som Dethlef (mannen från Lomma) har lärt mig för flera år sen!
En kabel 2 x 2,5mm2 skall vara 25m lång utan skarvar och ha CEE kontakter i varsin ända. En adapter med CEE och schuko kontakt kan behövas inom EU. Allt annat är fel och inte värt att ens diskutera. Tack Dethlef!

EEC1CD05-7D38-4316-A3BE-27DF3C948852.jpeg89528EA2-6679-401D-B0A1-0A4BA4530EEF.jpeg

Tja.
Nog ska det vara 3x2,5mm2....
Och måste inte vara 25m.....
Kortare utan problem.
Längre, går, jordfelsbrytare i matade ände.
Hur lång beror på belastning.
Finns tabeller för det på www.
Sorry, rätt 3 x 2,5mm2 skall det vara (glömde jorden). Själv har jag bara 10m kabel som vi aldrig har haft problem med att ansluta men jag har även med mig en vanlig schuko kabel som behövs när vi ska göra riktigt knapriga våfflor på utsidan av HB.

Funkar ju inte oavsett längd om den ska hänga på backspegel, var nog det som var problemet... 😁
Aha har Du Såå kort kabel, brukar själv ha med 2 st 8 m, i dag har vi en på 8 m är så ytterst sällan vi tar ström, när vi hade HV hade vi med oss 25 x 2 på rulle!
Vid CC Tandådalen hade en HV ägare lagt 12 m kabel på backen, den smälte isen och försvann 3 dm ner och satt där även när de åkte!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen