• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bara en varning om ni tar ut kabelvindan i vinter

Något som Dethlef (mannen från Lomma) har lärt mig för flera år sen!
En kabel 2 x 2,5mm2 skall vara 25m lång utan skarvar och ha CEE kontakter i varsin ända. En adapter med CEE och schuko kontakt kan behövas inom EU. Allt annat är fel och inte värt att ens diskutera. Tack Dethlef!
Tack skall du ha, och jag förstår att du skrev i all välmening. Men det var medvetet att jag länkade till kunskapsbiblioteket för att det inte blir fel i inläggen i tråden.

Tja.
Nog ska det vara 3x2,5mm2....
Och måste inte vara 25m.....
Kortare utan problem.
Längre, går, jordfelsbrytare i matade ände.
Hur lång beror på belastning.
Finns tabeller för det på www.
Nä det måste inte var en 25 meters kabel men det är mycket lämpligt att ha det för annars blir det som Erok skriver att han har två stycken 8 meters kablar. Det kan han ju ha men dom skall inte skarvas ihop.
Jordfelsbrytare är inget krav, finns gamla anläggningar som fortfarande är i drift som är byggda före 1994.
Längden har ingenting överhuvudtaget med effekten att göra, man skall ha den anslutningskabeln som är skriven i https://elstandard.se/

Vet inte om jag orkar driva en jättelång tråd till i detta ämne. Man håller på med remiss runda på den nya standarden som skrivs av https://elstandard.se/ som jag har jagat i höst. Det vi skriver om här blev inskrivet i Blå boken Starkströmsföreskrifterna och den har en liknande skrivning än idag i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utgåva3. Men informationen kommer inte ut och det är ju tydligt ännu en gång i denna tråd, och det kan jag förstå för boken kostar över tusen kronor. Och det är ju hur dumt som helst. Men man övertygar inte SEK helt enkelt.

Vet inte om jag orkar driva en jättelång tråd till i detta ämne. Man håller på med remiss runda på den nya standarden som skrivs av https://elstandard.se/ som jag har jagat i höst. Det vi skriver om här blev inskrivet i Blå boken Starkströmsföreskrifterna och den har en liknande skrivning än idag i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utgåva3. Men informationen kommer inte ut och det är ju tydligt ännu en gång i denna tråd, och det kan jag förstå för boken kostar över tusen kronor. Och det är ju hur dumt som helst. Men man övertygar inte SEK helt enkelt.
Gäller denna standard enbart i Sverige, ju längre söderut man kommer i Europa desto mer intressanta kopplingar kabelvarianter ser man, men även här hemma är det mycket vanligt med fel kablar.

Gäller denna standard enbart i Sverige, ju längre söderut man kommer i Europa desto mer intressanta kopplingar kabelvarianter ser man, men även här hemma är det mycket vanligt med fel kablar.
När jag frågar så får jag till svar att det är en liknande skrivning i hela EU på standarden. Där kan förekomma avvikelser, är man på föredrag och lyssnar på dom som skriver standarden och reser runt i EU. Bara för det är ok att sätta ett vägguttag i taket över en viss höjd i zon 0 i badrum, så behöver ni inte göra det. Eller att bastuaggregat kanske inte är så vanligt i Spanien men i Finland har man bastuaggregat som ni aldrig sett, försök att förstå mig när vi måste kompromissa när vi skriver reglerna säger han.
Vet att det är bedrövligt dåligt, det är en liten förståelse från campingfolket. Av en händelse så har jag läst några bruksanvisningar för husvagn och husbil nu 2022 av olika fabrikat och det är bedrövligt dåligt. Inte konstigt att det ser ut som det gör ute i verkligheten om nu någon skulle läsa bruksanvisningen. Bifogar bild från Dethleffs 2022. Har skrivet till Husvagnsbranschens organisation som har visat absolut noll av intresse.
Dethleffs el.jpg

Hur många watt har Din dammsugarmotor? Inte sug effekt utan motor effekt?
Vi har 18V batteridriven DeWalt dammsugare med 2 st. 5.0 Ah batterier ”som fångar upp 99,97% av allt damm”. Kanon grej, rekommenderas starkt till resande folk.
1668978010147.png
Hole in one,
den är inte grön, går inte att äta men riktig baddare på att suga golfbollar från djupa hål (om man nu lyckas få ner bollarna i hålet så klart).

Nä det måste inte var en 25 meters kabel men det är mycket lämpligt att ha det för annars blir det som Erok skriver att han har två stycken 8 meters kablar. Det kan han ju ha men dom skall inte skarvas ihop.
Jordfelsbrytare är inget krav, finns gamla anläggningar som fortfarande är i drift som är byggda före 1994.
Längden har ingenting överhuvudtaget med effekten att göra, man skall ha den anslutningskabeln som är skriven i https://elstandard.se/
Och varför ska de inte skarvas ihop??
Finns skarvdon som är godkända för detta ändamål. man ska undvika lägga dessa direkt på backen då de knappast är vattentäta bara.

Därför det står i standarden 721.55.102.6 "En flexibel kabel eller sladd som är 25m lång (+/- 2m) och dom där två meterna är kabeln med övergångskontakt till schuko i den matande änden. Det är den ända skarven som får förekomma. Den övergången behöver ju inte vara en bit kabel, det finns ju raka eller vinklade övergångar att använda.
Godkända skarvdon kan du använda i all oändlighet på alla andra kablar men inte till anslutningskabel till husbil eller husvagn på en uppställningplats för det samma.

Därför det står i standarden 721.55.102.6 "En flexibel kabel eller sladd som är 25m lång (+/- 2m) och dom där två meterna är kabeln med övergångskontakt till schuko i den matande änden. Det är den ända skarven som får förekomma. Den övergången behöver ju inte vara en bit kabel, det finns ju raka eller vinklade övergångar att använda.
Godkända skarvdon kan du använda i all oändlighet på alla andra kablar men inte till anslutningskabel till husbil eller husvagn på en uppställningplats för det samma.
Helt rätt. Kommer du ihåg tråden som handlade om nappen i ett annat forum.

Så enligt Din terminologi så får inte kablar skarvas.. märkligt.. ligger kablar på alla byggen som är skarvade, som ligger på backen eller hänger på t.e.x ställningar, besök en camping där finns det många skarvade kablar..

Så enligt Din terminologi så får inte kablar skarvas.. märkligt.. ligger kablar på alla byggen som är skarvade, som ligger på backen eller hänger på t.e.x ställningar, besök en camping där finns det många skarvade kablar..
Reglementet är så, 2.5kvadrat, max 25m oskarvade kablar, detta bryts det mot överallt, på en vanlig ställplats är det få som skulle bli godkända.
Så frågan är om det är fel på reglementet, att det skulle anpassas till verkligheten och bli mer tillåtande.
Kontroll av att man följer reglementet finns knappast alls, undantag viss CC campingar där man gjort kontroller, aldrig på någon ställplats jag stått på dom senaste 10 åren.

Må innrømme at jeg ved et noen anledninger har assistert med kabel kontroll på campingplasser, oftest sammen med innehaver av plassen som utstedet krav om forbedring til de minst farlige tilfellene. De verste fjernet vi kort og brutalt kablene og etterlot en beskjed om at det ver gjennomført. Ekstremtilfellet var en 2 leder 0,75 kvadrat plastisolert ledning fra stolpe til forteltet til en campingvogn - så ut til å gå til en varmeovn!

Det finns en sak som skiljer sig från arbetsplatser, ställplatser och campingar.
Det vistas inga barn på arbetsplatser. Tänk om ett barn drar isär en skarv och sticker in några saker i en honkontakt. Eventuell jordfelsbrytare kommer inte att lösa. Det förutsätter dock att det inte är någon kontakt med jord, annars löser den ut.

Ett exempel som inte har med barn att göra. För några år sen var vi på en camping där hela elanläggningen hade bytts ut. Jag testa jordfelbrytaren i stolpen. Jag använde ett testinstrument som jag har liggande i bilen. Jordfelsbrytaren löste inte ut i stolpen.
Jag satte dit en egen portabel JFB med adapter i stolpen istället.

Med skarvar och samtidigt fukt, blött gräs etc. då kan det bli fel. Om dessutom JFB är ur funktion i stolpen kan det bli obehagligt.
Oftast behöver det vara flera fel för att en olycka /tillbud ska hända.

Jag brukar alltid testa jordfelsbrytaren i elstolpen att den löser ut. Det finns en testknapp.
Finns det ingen JFB sätter jag dit en egen.

/Åke

Jag har den nya boken, rykande färsk.
Var tvungen att kolla vad det står nu.
Det står fortfarande max 25m +/-2m och utan skarvar, minimum 3x2,5mm2.
Sedan ska det vara jordfelsbrytare samt 2polig säkring i bilen.
Allt kablage i bilen skall ske med föreskriven kabel och får ej skarvas annat än i föreskriven dosa o.s.v.

Det är inte min terminologi, det är inte jag som hittat på det. Kabelpoliser tycker jag inte är speciellt roligt. Tyvärr är det få som förstår hur farligt det är med el, tråkigt inlägg när man försöker vara saklig. Har ingen aning om hur det var med el olyckor på campingplatser under 70 och 80 tal, men man har tydligen intresserat sig för frågan och anade att campingen skulle öka. På sent 80 tal klurade man ut en enkel text som kom in i den boken vi har som bygger el i landet, och det var (tar några år att få in det där) 1994. Dom enda som tog till sig detta direkt var Caravan Club. 28 år senare så är det få som vet vad som gäller. Här är en text som alla kan läsa https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/aga-en-elanlaggning/anlaggningar-a-o/campingplatser/ Under denna tid så har SEK och Elsäkerhetsverket varit bedrövligt dåliga på att få ut det enkla budskapet. Elsäkerhetsverket har gett ut en broschyr i ämnet https://docplayer.se/14725806-Elsakerhet-pa-campingplatsen-ditt-ansvar-som-innehavare.html men den vänder sig inte till användarna som kommer med sin anslutningskabel. Den broschyren är skriven till campingägarna!
2016 var jag i kontakt med William Persäter som var med och skrev Blå boken Starkströmsföreskrifterna som gavs ut 1994. På en fråga hur tankarna var bakom texten får jag till svar, se nedan. Grundtexten lär komma ifrån en IEC-norm.
Det jag vill minnas vi talade om då var tre faktorer. De har väl alla omnämnts i inläggen ovan:

- att kabeln skulle klara den högsta tänkbara kontinuerliga belastningen även under lite risiga kylningsförhållanden.

- att man skulle klara spännngsfallet trots att kabeln är relativt lång. Man måste räkna med att de flesta inte tänker på det problemet, och det blir ännu värre om man dessutom förlänger det med en skarvkabel. Det ville man undvika genom att ställa krav på en så lång kabel med 2,5 mm2 att man inte lockas till att skarva med en annan man får tag på med mindre area.

- en större area medför större mekanisk hållfasthet - vilket säkert kan vara värdefullt i den miljön ...

För att det hela ska fungera är det ju också viktigt att uttagen sitter så tätt att man inte måste ha långa anslutningskablar. Men som sagt - allt detta har ju nämnts i inläggen.

Tyvärr kan jag inte säga hur det ser ut i IECs senaste utgåvor, men Örjan är nog mer uppdaterad. Jag lämnade ju normkommittén vid min pensionering.

Det finns en sak som skiljer sig från arbetsplatser, ställplatser och campingar.
Det vistas inga barn på arbetsplatser. Tänk om ett barn drar isär en skarv och sticker in några saker i en honkontakt. Eventuell jordfelsbrytare kommer inte att lösa. Det förutsätter dock att det inte är någon kontakt med jord, annars löser den ut.

Ett exempel som inte har med barn att göra. För några år sen var vi på en camping där hela elanläggningen hade bytts ut. Jag testa jordfelbrytaren i stolpen. Jag använde ett testinstrument som jag har liggande i bilen. Jordfelsbrytaren löste inte ut i stolpen.
Jag satte dit en egen portabel JFB med adapter i stolpen istället.

Med skarvar och samtidigt fukt, blött gräs etc. då kan det bli fel. Om dessutom JFB är ur funktion i stolpen kan det bli obehagligt.
Oftast behöver det vara flera fel för att en olycka /tillbud ska hända.

Jag brukar alltid testa jordfelsbrytaren i elstolpen att den löser ut. Det finns en testknapp.
Finns det ingen JFB sätter jag dit en egen.

/Åke

Reglementet är så, 2.5kvadrat, max 25m oskarvade kablar, detta bryts det mot överallt, på en vanlig ställplats är det få som skulle bli godkända.
Så frågan är om det är fel på reglementet, att det skulle anpassas till verkligheten och bli mer tillåtande.
Kontroll av att man följer reglementet finns knappast alls, undantag viss CC campingar där man gjort kontroller, aldrig på någon ställplats jag stått på dom senaste 10 åren.
Reglemetet Du nämner finns i Sverige. Utomlands använder campare vanlig inomhuskablar i eluttagen och det fungera ypperligt, och varför kan det inte göra det? eftersom vi i hemmen har apparater som tar 3000 w och allt fungerar, då fungerar samma kablar även utomhus..med rätt kontakter monterade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen