• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bara en varning om ni tar ut kabelvindan i vinter

Reglemetet Du nämner finns i Sverige. Utomlands använder campare vanlig inomhuskablar i eluttagen och det fungera ypperligt, och varför kan det inte göra det? eftersom vi i hemmen har apparater som tar 3000 w och allt fungerar, då fungerar samma kablar även utomhus..med rätt kontakter monterade.
Hej. De är längden på kabeln och så tar man inte ut 3000 w under någon längre tid då går det bra.
Mvh Lasse

Reglemetet Du nämner finns i Sverige. Utomlands använder campare vanlig inomhuskablar i eluttagen och det fungera ypperligt, och varför kan det inte göra det? eftersom vi i hemmen har apparater som tar 3000 w och allt fungerar, då fungerar samma kablar även utomhus..med rätt kontakter monterade.
Bara för att det finns folk som gör det betyder inte att det är det bästa att göra. Jag håller med @Dethleffs om att man inte kan vara slarvig med el, går det illa så vill inte jag vara där.

Vad menar du? Om jag laddar endast min eltandborste endast så kan jag använda 50 meter 3x0,75kvmm?
Hej. Ja de kan du men jag menade att inomhus är sladden inte så lång därför går det att på en inomhus sladd ta ut 3000 w om man har en säkring på 16 spär men inte bra på en inomhus sladd för dom flesta är bara 1,5 kvadrat och oftast bara 2 ledare för en lång sådan sladd blir varm och kan fel på.
Mvh Lasse

När jag tog min första Bb1 för många år sen då visade läraren oss massa konstigheter i samband med kablage. En av värstingar var en gubbe på Öland som snickrade själv ihop el-stängsel för sina djur. Hör o häpna 230V runt tomten!
Olyckor med barn i trädgården som lekt i det fuktiga gräset med skarvade inomhus elkablar (utan jordfelsbrytare) var det hemskaste av allt… El är INTE att leka med, jag har i alla fall full respekt.

Hej. Ja de kan du men jag menade att inomhus är sladden inte så lång därför går det att på en inomhus sladd ta ut 3000 w om man har en säkring på 16 spär men inte bra på en inomhus sladd för dom flesta är bara 1,5 kvadrat och oftast bara 2 ledare för en lång sådan sladd blir varm och kan fel på.
Mvh Lasse
Nä det kan du inte. Det är kanske inte så konstigt att det ser ut som det gör på uppställningsplatser när det verkar vara stört helt omöjligt att få ut det enkla budskapet om denna anslutningskabel. Har du klickat på länken till Kunskapsbiblioteket och läst där? Redan i inlägg 4 så länkade jag dit där för att det inte skulle uppkomma felaktigheter i denna tråd. Har du läst mina inlägg, men du kanske litar lika lite på det som jag skriver som jag på dig när du skriver? 1 watt eller 3680 watt så är det samma kabel (area) du använder till husbilen. Det kan ju inte vara enklare än så.

Bränsletankar är underkastad bestämmelser.
El är underkastad bestämmelser.

Vem skulle komma på tanken att förvara dieselbränslet mellan framstolarna i en av bränslet utspänd partyballong?
Ingen! (jag väntar på argumenten på att det är en bra ide)

När det handlar om något betydligt farligare, då är det ingen hejd på argumenten att inte använda el på ett säkert sätt.

Märkligt.

Bränsletankar är underkastad bestämmelser.
El är underkastad bestämmelser.

Vem skulle komma på tanken att förvara dieselbränslet mellan framstolarna i en av bränslet utspänd partyballong?
Ingen! (jag väntar på argumenten på att det är en bra ide)

När det handlar om något betydligt farligare, då är det ingen hejd på argumenten att inte använda el på ett säkert sätt.

Märkligt.
Bättre med diesel än bensin i alla fall… ;)
(Eller mindre illa åtminstone)

OT:
Jag älskar hydrogen (väte) som drivmedel, finns överallt i mängder. Ska bli spännande att se om det går att tämja det.

OT:
Jag älskar hydrogen (väte) som drivmedel, finns överallt i mängder. Ska bli spännande att se om det går att tämja det.
Effektiv pris på drift men hydrogen vil bli omlag 10 ganger prisen på eldrift pr km og vesentlig dyrere enn batterier for brenselscellene. Ser et par områder dette har litt mindre betydning - lokomotiver for tog og drift av skip. Begge steder er tank kapasiteten av betydning. For fly ser jeg syntetiske drivstoff for jetmotorer som en løsning, og det samme kan gjelde for skip og tog. Gasturbin motorer tilpasset til NH3 drift løser disse to anvendelser også. At turbinene da driver generatorer som igjen driver elmotorer er en annen sak.

Nä det kan du inte. Det är kanske inte så konstigt att det ser ut som det gör på uppställningsplatser när det verkar vara stört helt omöjligt att få ut det enkla budskapet om denna anslutningskabel. Har du klickat på länken till Kunskapsbiblioteket och läst där? Redan i inlägg 4 så länkade jag dit där för att det inte skulle uppkomma felaktigheter i denna tråd. Har du läst mina inlägg, men du kanske litar lika lite på det som jag skriver som jag på dig när du skriver? 1 watt eller 3680 watt så är det samma kabel (area) du använder till husbilen. Det kan ju inte vara enklare än så.
Hej. Nu tror jag att du har missuppfattat Mej.16 spär ska vara 16 Amp så klart.
Mvh Lasse

Senast ändrad:
Om man läser föreskriften så står det att anledningen till dimensioneringen är att det är tillåtet (eller hur man ska uttrycka sig) för campingägaren att ha 16A i sina uttag.
Ser man det så så faller alla argument om att "Jo men jag laddar bara toaborsten med 340mA".
16A och anslutningskabeln ska vara 2,5mm2.
Istället för att godkänna i regelverket att man får ha en 1,5mm kabel som endast får användas om uttaget är avsäkrat 10A och att man sedan ska ha en 2,5mm2 med och själv kunna hålla reda på när det är respektive avsäkring så är bestämmelsen 2,5mm2.
Hur svårt kan det vara??

Om vi nu skall vara helt korrekta så är det inte i en föreskrift längre, den försvann med Blå boken. Nu är det en Standard SS 436 40 00. Håller inte med dig i din jämförelse då det finns sedan några tillbaka vanliga schuko vägguttag som är säkrade med 16A och det syns inte på dem. Sedan finns det CEE uttag enfas och trefas uttag med schuko uttag på och dessa är i regel säkrade 16A. Gemene man har ingen aning om detta. Man stoppar i en sladd och så skall det fungera. Och i alla dessa uttag utanför en uppställningsplats är det helt okej att ansluta 50 meter 3G0.75kvm och köra slipmaskinen eller borrmaskin som exempel. Dessutom så har vi alltid fått gå ner i area en storlek på en anslutningskabel. Kommer man på en gammal camping med schuko uttag så är dom säkrade 10A men det är ändå samma kabel vi skall använda för just husbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen