- Ort
- Huddinge
Jag har en husbil byggd på Fiatchassi med en manuell växellåda på 130hk. När jag kör utför branta långa backar på någon/några kilometer, typ serpentinvägar i Norge, så har jag inte mycket till motorbroms. Det gör att motorn varvar upp och spinner/viner som en gammal Singer symaskin. För att spara på bromsar och motor brukar jag låta motorn gå upp till 3000v/min och bromsar ner till 2000v/min och så fortsätter det tills backen är slut.
Nu till min fundering. Ni som har atomatlåda, hur fungerar det för er att köra nedför långa branta backar? Sköter växellådan om så att ni inte behöver bromsa? Har sett att det finns en knapp som man skall/kan trycka in i branta backar. Hur fungerar det?
En positiv konsekvens av att jag får använda bromsarna så mycket är att bilprovningen, trots nästan 10000mil, brukar berömma mina bromsskivor och bromsklotsar.
Kjell
Nu till min fundering. Ni som har atomatlåda, hur fungerar det för er att köra nedför långa branta backar? Sköter växellådan om så att ni inte behöver bromsa? Har sett att det finns en knapp som man skall/kan trycka in i branta backar. Hur fungerar det?
En positiv konsekvens av att jag får använda bromsarna så mycket är att bilprovningen, trots nästan 10000mil, brukar berömma mina bromsskivor och bromsklotsar.
Kjell