• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Automatlåda eller manuell växellåda i långa branta utförsbackar?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag har en husbil byggd på Fiatchassi med en manuell växellåda på 130hk. När jag kör utför branta långa backar på någon/några kilometer, typ serpentinvägar i Norge, så har jag inte mycket till motorbroms. Det gör att motorn varvar upp och spinner/viner som en gammal Singer symaskin. För att spara på bromsar och motor brukar jag låta motorn gå upp till 3000v/min och bromsar ner till 2000v/min och så fortsätter det tills backen är slut.

Nu till min fundering. Ni som har atomatlåda, hur fungerar det för er att köra nedför långa branta backar? Sköter växellådan om så att ni inte behöver bromsa? Har sett att det finns en knapp som man skall/kan trycka in i branta backar. Hur fungerar det?

En positiv konsekvens av att jag får använda bromsarna så mycket är att bilprovningen, trots nästan 10000mil, brukar berömma mina bromsskivor och bromsklotsar.

Kjell
 
Innebär det att den bibehåller farten så att du inte måste hålla på och bromsa? Använder du DSR-funktionen då?
När motorn går upp i varv (över 3000 varv) då är det manuell inbromsning som gäller. Känner inte till DSR funktionen, jag väljer den inte i alla fall.

Så här står det om DSR (inget jag känner eller använder):
1704761598785.png
 
Senast ändrad:
Har haft både 3,0l (5 ton) och 2,3l 130 hk (3,5 ton) med robotlåda. Ingen nedstigningsknapp på någon av dem. Fick alltid köra manuell i branta nerförsbackar.
Har ju robotlåda.. och båda dessa knappar bara använt Traction control ett par gånger, spinner på båda hjulen då istället för bara ett :)
Autobromsen testade jag i Norge en gång och vid nerstigning från Grossglockner i somras, ingen större respons från det systemet, blev att växla mella 3:an och 2:an manuellt för att få ner farten i hårnålskurvorna tillsammans med hjälp av bromsen. Det var då bromsvarningslampan modell kugghjul tändes och på Fiat i Bergen Tyskland sa de att byt klossar och skivor när Du kommer hem.
Bytte allt till kostnad av nära 7 tusen och skivorna i fram var det inte mycket med efter 11 tusen mil och 2 uppsättningar klossar, är priset för att Inte köra med manuell låda att klossarna slits hårt.
 
När motorn går upp i varv (över 3000 varv) då är det manuell inbromsning som gäller. Känner inte till DSR funktionen, jag väljer den inte i alla fall.

Så här står det om DSR (inget jag känner eller använder):
Mercedes och deras bruksanvisningar. Inlägg nummer 12, den anvisningen är för en Sprinter. I detta som är klippt och klistrat nämner man tre växellägen. Om DSR fungerar i läge N måste den även använda bromsarna.
 
Har ju robotlåda.. och båda dessa knappar bara använt Traction control ett par gånger, spinner på båda hjulen då istället för bara ett :)
Autobromsen testade jag i Norge en gång och vid nerstigning från Grossglockner i somras, ingen större respons från det systemet, blev att växla mella 3:an och 2:an manuellt för att få ner farten i hårnålskurvorna tillsammans med hjälp av bromsen. Det var då bromsvarningslampan modell kugghjul tändes och på Fiat i Bergen Tyskland sa de att byt klossar och skivor när Du kommer hem.
Bytte allt till kostnad av nära 7 tusen och skivorna i fram var det inte mycket med efter 11 tusen mil och 2 uppsättningar klossar, är priset för att Inte köra med manuell låda att klossarna slits hårt.
Att du inte fick nedstigningskontrollen att fungera var att du körde för fort när du försökte aktivera den, sakta gäller.
Har kört drygt 7000mil med orginal bromsklossar ,dom håller ett tag till, bilen väger 4.5t, och jag har ända kört en hel del i Norge och Österrike, så det beror nog på hur man hanterar broms växel också.
 
Att du inte fick nedstigningskontrollen att fungera var att du körde för fort när du försökte aktivera den, sakta gäller.
Har kört drygt 7000mil med orginal bromsklossar ,dom håller ett tag till, bilen väger 4.5t, och jag har ända kört en hel del i Norge och Österrike, så det beror nog på hur man hanterar broms växel också.
Som Du kanske missade så bytte vi vid 11 tusen, andra gången, 1:a gången var det sprickor i klossarna i fram, och det förresten var 2:a gången vi råkade ut för det, 1:a gången var på en kabe vi hade 2010.
Beträffande kört för fort nedför vid Grossglockner.. det kan Du inte med en Husbilsklump... utan man måste smyga i hårnålskurvorna.. :)
 
Som Du kanske missade så bytte vi vid 11 tusen, andra gången, 1:a gången var det sprickor i klossarna i fram, och det förresten var 2:a gången vi råkade ut för det, 1:a gången var på en kabe vi hade 2010.
Beträffande kört för fort nedför vid Grossglockner.. det kan Du inte med en Husbilsklump... utan man måste smyga i hårnålskurvorna.. :)
Det framgick inte av ditt inlägg, men det är otur om du fått byta två gånger pga. sprickor i beläggen.
När det gäller nedstigningskontrollen så måste den aktiveras i väldigt låg fart under 20kmh för att fungera, sedan kommer det att gå mycket sakta utför, rullar du fortare utför när du trycker på knappen kommer inget att hända.
 
Det framgick inte av ditt inlägg, men det är otur om du fått byta två gånger pga. sprickor i beläggen.
När det gäller nedstigningskontrollen så måste den aktiveras i väldigt låg fart under 20kmh för att fungera, sedan kommer det att gå mycket sakta utför, rullar du fortare utför när du trycker på knappen kommer inget att hända.
Jo antyds det i Boken... :)
 
Jag brukar låta den varva till drygt 3000, sedan broms ned till under 2000varv, beror lite grann på hur brant det är, det gäller att inte sitta med foten på bromsen hela tiden.
Har kört mycket branta vägar, det gäller att stanna ibland för att vila motor och bromsar.
Det går att använda motorbroms upp till rödmarkeringen, men jag brukar lämna lite marginal.
 
Tillhör ju inte proffsen precis, men numera brukar jag ligga mellan 2000-3000 varv. Låter motorn gå upp till 3000 varv och bromsar relativt snabbt ner den till 2000 varv och så fortsätter det.

Tillägg: Fiat 2014, 130hk, manuell växellåda, vikt ca 4000kg.
Exakt så! Gillar inte höra ”morrandet” på högre varvtal vid motorbroms, låter plågat.
 
Jeg har en Iveco 3l og den lar jeg gå opp til 3-3500 når jeg motorbremser. Er det lange fine bakker slik som Oslofjordstunellen (Drøbak) så slipper jeg den opp til 70km/t (fartsgrense) og så pumpebremser jeg med korte (1-2 sekunder) harde oppbremsinger slik att en får stoppet akselerasjonen og en får faktisk en liten retardasjon etter etter att en har sluppet bremsen. Dette gjør att jeg senker ikke farten med mer enn en 4-5 km/t men du får stoppet den påbegynte akselerasjonen, og du får kort bremsetid og lang kjøletid på bremsene slik att de ikke blir varme.
TS spørsmål om han får bedre motorbrems med automatgirkasse /momentomvandlarlåda) enn en manuell girkasse så er mitt svar: Ja, men bare litt. Totalutvekslingen på girkasse og differensial har mer innvirkning.
For en tid tilbake så så jeg på YT noen filmer der de testet maksimal hastighet på Fiat Ducato'er med forskjellig motoralternativer, og manuelt gir. Jeg mener å huske att hastigheten på 130hk når du giret fra 5 til 6 gir var den samme som når du giret fra 4 til 5 gir på 180hk, så forskjellen på utvekslingen var ett helt gir. Dette er noe en må ta med når en sammenligner forskjellige biler.
 
Hadde tidligere en Iveco Daily med 3 liter motor og Agile 6 veksel robotlåda totalvekt 6000 kg. Har nå en litt midre Iveco Daily lastebil med samme motor og den nye automat låda. Litt flere trinn på lådan, og en nesten plagsom effektiv automatikk for motorbremse - den veksler ned når jeg bremser litt. Så langt bra, men problemet er at jeg må gi på mye på gasspedalen når jeg er nede for å få den til å veksle opp igjen.

Den tilpasser turtallet på motoren til der en har mest effektiv bremsing. Etter et par forsiktige bremsinger fra min side holder den farten med motoren. Har og testet med full last totalvekt 4500 kg og henger på et par tonn, automatikken klarer det selv om det ikke bremses på hengeren (hengeren har elektriske bremser som kun er aktive når jeg benytter bremsepedalen).
 
Inte så lätt att hitta en backe i Skåne men idag så var jag i närheten så jag körde en lite extrarunda för att köra i backen i Harlösa. Har inga extraknappar i min Mercedes Sprinter så jag satte farthållaren på 50km/h och det höll den hela vägen ner. Den växlade en gång och jag upplever det som att den använder bromsarna. Jag har 800kg verktyg i skåpet så det trycker på rätt bra.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen