• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Automatlåda eller manuell växellåda i långa branta utförsbackar?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag har en husbil byggd på Fiatchassi med en manuell växellåda på 130hk. När jag kör utför branta långa backar på någon/några kilometer, typ serpentinvägar i Norge, så har jag inte mycket till motorbroms. Det gör att motorn varvar upp och spinner/viner som en gammal Singer symaskin. För att spara på bromsar och motor brukar jag låta motorn gå upp till 3000v/min och bromsar ner till 2000v/min och så fortsätter det tills backen är slut.

Nu till min fundering. Ni som har atomatlåda, hur fungerar det för er att köra nedför långa branta backar? Sköter växellådan om så att ni inte behöver bromsa? Har sett att det finns en knapp som man skall/kan trycka in i branta backar. Hur fungerar det?

En positiv konsekvens av att jag får använda bromsarna så mycket är att bilprovningen, trots nästan 10000mil, brukar berömma mina bromsskivor och bromsklotsar.

Kjell
 
Har haft många bilar med manuell låda, Kabe, Dethleff, Adria, alla genomgående sämst på att motorbromsa. Mina 2 senaste bilar med 8 stegs auromat, Carthago Iveco, grymt bra motorbroms. Numera en fröjd att åka nedför serpentinvägar, ett littet tryck på bromsen så växlar den ned ett steg, ett tryck till ännu ett steg. Grymt nöjd = inte i närheten av varma bromsar👍👍🫶
Men Iveco har väl avgasbroms (retarder) som hjälper till?
Hälsningar
Peter
 
????????????????????. Du får nog läsa rubriken igen🥶😱😱👌👌😭😭
Frågan gällde eventuell skillnad mellan manuell och automat när det handlar om motorbromsverkan. Och då borde som jag ser det vara självklart att det handlar om i övrigt jämförbara bilar. Alltså samma fabrikat, samma viktklass och samma storleksklass på motor. Annars kan man inte jämföra just växellådans betydelse.
 
Frågan gällde eventuell skillnad mellan manuell och automat när det handlar om motorbromsverkan. Och då borde som jag ser det vara självklart att det handlar om i övrigt jämförbara bilar. Alltså samma fabrikat, samma viktklass och samma storleksklass på motor. Annars kan man inte jämföra just växellådans betydelse.
Den avgränsningen finns inte med i min frågeställning och skulle utgöra en alltför stor begränsning för att få ta del av de svar jag är intresserad utav.
 
Selv er jeg skeptisk til bruk av motorbrems i bratte utforbakker med serpentiner. Spesielt høyresvinger blir enorm belastning på høyre yttre ledd i drivakseln på forhjulsdrivne tunge biler. Bakhjulsdrivne derimot har jeg ingen begrensninger på. Automat lådan på nyere Iveco Daily veksler ned om du trykker på bremsen - fungerer nesten for bra :D.

Kombinasjon robotlåda og langvarig bremsing er ikke bra, det kan fort bli varmt i kopplingen. Veksle ner til motoren klarer å holde jamn akseptabel fart uten bruk av bremser annet enn i skarpe svinger er beste oppskrift for robot og manuell låda.
 
Jeg har ikke kjørt noen Fiat, så hvordan de er programmert vet jeg ikke. I en automatkasse er det ett bremsebånd som ligger rundt hovedtrommelen. Dette blir i dag aktivisert ved hjelp av elektriske solenoider styrt av programvaren i bilen. Jeg antar att på en 9-trinns girkasse blir ikke dette bremsebåndet brukt på de 2-3 øverste girene, men skal du nedover en lang bratt bakke så kan du gire ned manuelt og ligge å bremse på motor og girkasse. Bremsebåndet i girkassa går i ett oljebad, så etter en stund begynner giroljen å bli varm, da giret jeg opp og brukte bremsepedalen i stedet, slik byttet jeg på når det var lange nedkjøringer. Så ja du vil få "litt" mer bremseeffekt hvis du har helt lik utveksling på det giret du ligger i med manuell og automatkasse. Hvis du på YouTube søker på TH 350 som er en 3-trinns kasse som var i bruk fra midt på 60tallet og litt inn på 80-tallet så vil du se litt om prinsippet for hvordan disse automatkassene er bygd opp. I dag er en del av sentralen, modulator, governor, byttet ut med el.solenoider.

HDC . Mitt første møte med Hill descent control var på LR Discovery3 2005. dette systemet var laget for å hjelpe deg ned bratte bakker (opp til ca 40 grader). Det fungerte i ett hastighetsområde ca. 5-7 km/t. du skulle ikke røre bremsepedalen da kuttet den funksjonen.
Hovedfunksjonen på dette systemet var å motvirke slipp på forhjulene, du hadde 50-50% fordeling av bremsekraften mellom foraksel og bakaksel, den er normalt ca. 80% foran 20% bak. Hvordan Fiat har laget systemet vet jeg ikke.

De fleste knapper for bratte bakker/tilhenger/tungt lastet fungerer på den måten att turtallet for girskift blir flyttet litt høyere feks. fra 2800 til 3200 rpm. og tilsvarende mer villig til nedgiring når du kjører inn i en motbakke.

Med dagens datastyrte girkasser så kan de lage alle mulige kombinasjoner, feks: Svak nedoverbakke, høyeste gir, gasspedal 0%, bare triller men hastigheten øker, da skal bremsebåndet i girkassen bli aktivisert. Dette er bare ett tenkt eksempel og om Fiat har laget noe slikt det vet jeg ikke.
 
Selv er jeg skeptisk til bruk av motorbrems i bratte utforbakker med serpentiner. Spesielt høyresvinger blir enorm belastning på høyre yttre ledd i drivakseln på forhjulsdrivne tunge biler. Bakhjulsdrivne derimot har jeg ingen begrensninger på. Automat lådan på nyere Iveco Daily veksler ned om du trykker på bremsen - fungerer nesten for bra :D.

Kombinasjon robotlåda og langvarig bremsing er ikke bra, det kan fort bli varmt i kopplingen. Veksle ner til motoren klarer å holde jamn akseptabel fart uten bruk av bremser annet enn i skarpe svinger er beste oppskrift for robot og manuell låda.
Jag förstår att motorbroms är att föredra men på min så är motorbromsen så svag att jag måste använda fotbromsen. Inte ens om jag kör på ettans växel är motorbromsen tillräcklig. Det viktiga är ju att inte bromsa hela tiden utan att låta motorn gå upp och ned i varv med hjälp av fotbromsen.
 
Kombinasjon robotlåda og langvarig bremsing er ikke bra, det kan fort bli varmt i kopplingen. Veksle ner til motoren klarer å holde jamn akseptabel fart uten bruk av bremser annet enn i skarpe svinger er beste oppskrift for robot og manuell låda.
Hm, detta förstår jag inte. På vilket sätt skulle kopplingen bli extra varm när man använder bromsarna? Och på vilket sätt skulle kopplingen i en robotväxlad bil skilja sig från kopplingen i en manuell bil i detta avseende?
 
Senast ändrad:
Hm, detta förstår jag inte. På vilket sätt skulle kopplingen bli extra varm när man använder bromsarna? Och på vilket sätt skulle kopplingen i en robotväxlad bil skilja sig från kopplingen i en manuell bil i detta avseende?
Koplingen i en automatlåda løser ut når en bromsar, og et forsøk på å regulere farten med bromsen fører fort til pumpebromsing og dermed pumping av koplingen. I en manuell så frigjøres ikke koplingen uten om når en trykker på pedalen.
 
Koplingen i en automatlåda løser ut når en bromsar, og et forsøk på å regulere farten med bromsen fører fort til pumpebromsing og dermed pumping av koplingen. I en manuell så frigjøres ikke koplingen uten om når en trykker på pedalen.
Det finns ju åtminstone tre olika typer av växellådor som vi kallar automatlådor. I Fiat har det funnits robotlåda och finns nu momentomvandlarlåda. I vissa andra märken, t ex VW finns dubbelkopplingslåda. För vilken typ av växellåda gäller Knuts text? Inte robotlåda och dubbelkopplingslåda antar jag eftersom de är bygger mer eller mindre på manuell lådas principer.
 
Koplingen i en automatlåda løser ut når en bromsar, og et forsøk på å regulere farten med bromsen fører fort til pumpebromsing og dermed pumping av koplingen. I en manuell så frigjøres ikke koplingen uten om når en trykker på pedalen.
Man skall inte använda automatläge på robotlådan vid kraftig motorbroms utför, då får man dom problem du säger, det märker man ganska snabbt då växellådan vill växla ned ytterligare då du bromsar ,det blir snabbt obekvämt med dessa upp/ned växlingar, kör robotlådan i manuellt läge välj lämplig växel då blir det inget problem med kopplingen.
 
Koplingen i en automatlåda løser ut når en bromsar, og et forsøk på å regulere farten med bromsen fører fort til pumpebromsing og dermed pumping av koplingen. I en manuell så frigjøres ikke koplingen uten om når en trykker på pedalen.
Nja, det beror på hur stor hastighetsminskningen är om roboten frikopplar eller inte när man bromsar. Och om det isåfall sker från en högre växel än 1 så växlar den samtidigt ned till en lägre växel, så man får ökad motorbromseffekt när man släpper bromsen igen. Åtminstone på den årsmodell jag har.
 
Senast ändrad:
Det finns ju åtminstone tre olika typer av växellådor som vi kallar automatlådor. I Fiat har det funnits robotlåda och finns nu momentomvandlarlåda. I vissa andra märken, t ex VW finns dubbelkopplingslåda. För vilken typ av växellåda gäller Knuts text? Inte robotlåda och dubbelkopplingslåda antar jag eftersom de är bygger mer eller mindre på manuell lådas principer.

Jag tror Knut menar momentomvandlarlåda och kopplingen i dem som heter "Lock up", den dök upp på 80-talet för att spara bränsle, lock up finns i lite olika utföranden, de tidiga hade endast funktion på högsta växeln, min tidigaste med lock up på alla växlar var en Camaro-90, mej veterligen så kopplar alla dessa ur lock up vid motorbromsning eller kraftig acceleration.
 
Jag tror Knut menar momentomvandlarlåda och kopplingen i dem som heter "Lock up", den dök upp på 80-talet för att spara bränsle, lock up finns i lite olika utföranden, de tidiga hade endast funktion på högsta växeln, min tidigaste med lock up på alla växlar var en Camaro-90, mej veterligen så kopplar alla dessa ur lock up vid motorbromsning eller kraftig acceleration.
Ok. Jag uppfattar det som att Knut beskriver att det kan bli problem med samtidig motorbroms och fotbroms. Är det alltså inte lämpligt att med momentomvandlarlåda motorbromsa och fotbromsa omväxlande/samtidigt under långa nerfarter?
 
Ok. Jag uppfattar det som att Knut beskriver att det kan bli problem med samtidig motorbroms och fotbroms. Är det alltså inte lämpligt att med momentomvandlarlåda motorbromsa och fotbromsa omväxlande/samtidigt under långa nerfarter?
Det har jag dock aldrig hört talas om på en momentomvandlarlåda, men det kan kanske stämma.

HÄR kan vi amatörer fördjupa oss lite grann i växellådsdjungeln ;)
 
Senast ändrad:
Hur som helst, jag tror att Mariannes magkänsla vinner över allt snack vi har hållit på med hittills. Hon kopplar om till manuell körning och tar oss ner till Rjukan i 3:an på en ca 12% lutning (vi har varit med om värre %, men det får bli i en annan tråd). Själv använder jag automatväxel som ställer sig i 3:an själv efter mina inbromsningar, problemet uppstår efteråt att ”återställa” automatväxling eftersom den krävs att man börjar ”gasa på rejält” igen.
Detta var bara en beskrivning av våra erfarenheter och inget annat ”tekniskt snack”…
 
Hur som helst, jag tror att Mariannes magkänsla vinner över allt snack vi har hållit på med hittills. Hon kopplar om till manuell körning och tar oss ner till Rjukan i 3:an på en ca 12% lutning (vi har varit med om värre %, men det får bli i en annan tråd). Själv använder jag automatväxel som ställer sig i 3:an själv efter mina inbromsningar, problemet uppstår efteråt att ”återställa” automatväxling eftersom den krävs att man börjar ”gasa på rejält” igen.
Detta var bara en beskrivning av våra erfarenheter och inget annat ”tekniskt snack”…
Det har jag dock aldrig hört talas om på en momentomvandlarlåda, men det kan kanske stämma.

HÄR kan vi amatörer fördjupa oss lite grann i växellådsdjungeln ;)
Hej. Om man har avgasbroms då behöver man inte fotbromsa så ofta men det är väl inte så många husbilar som har och då håller inte robotlådan på att växla upp och ner som den gör när man fotbromsar men avgasbromsen är bra då inte bromsbeläggen och bromsskivor inte blir så överhettade som lätt kan bli om man inte är försiktig.
Mvh Umebo
 
Hur som helst, jag tror att Mariannes magkänsla vinner över allt snack vi har hållit på med hittills. Hon kopplar om till manuell körning och tar oss ner till Rjukan i 3:an på en ca 12% lutning (vi har varit med om värre %, men det får bli i en annan tråd). Själv använder jag automatväxel som ställer sig i 3:an själv efter mina inbromsningar, problemet uppstår efteråt att ”återställa” automatväxling eftersom den krävs att man börjar ”gasa på rejält” igen.
Detta var bara en beskrivning av våra erfarenheter och inget annat ”tekniskt snack”…
Innebär det att den bibehåller farten så att du inte måste hålla på och bromsa? Använder du DSR-funktionen då?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen