• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Automatlåda eller manuell växellåda i långa branta utförsbackar?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag har en husbil byggd på Fiatchassi med en manuell växellåda på 130hk. När jag kör utför branta långa backar på någon/några kilometer, typ serpentinvägar i Norge, så har jag inte mycket till motorbroms. Det gör att motorn varvar upp och spinner/viner som en gammal Singer symaskin. För att spara på bromsar och motor brukar jag låta motorn gå upp till 3000v/min och bromsar ner till 2000v/min och så fortsätter det tills backen är slut.

Nu till min fundering. Ni som har atomatlåda, hur fungerar det för er att köra nedför långa branta backar? Sköter växellådan om så att ni inte behöver bromsa? Har sett att det finns en knapp som man skall/kan trycka in i branta backar. Hur fungerar det?

En positiv konsekvens av att jag får använda bromsarna så mycket är att bilprovningen, trots nästan 10000mil, brukar berömma mina bromsskivor och bromsklotsar.

Kjell
 
Kör en 2022:a, kör jag nerför så kan jag ju manuellt lägga i växlarna och stödbromsa lite då och då. Men där finns också en knapp, nedstigningskontroll och då sköts allt automatiskt. Har provat det någon gång och det går inte fort, och är det för brant så slår den ifrån funktionen och man får bromsa som vanligt. Funktionen funkar säkert bättre på en mindre bil än vår 5 tons bil.

Fiat knappar.jpg
 
Innebär det att nedstigningskontrollen inte är till någon större nytta när det är brant? Även att den är begränsad till 25km/tim gör ju bakomvarande bilar ”vansinniga” med åtföljande tutningar. Norrmännen i personbilar brukar inte visa någon större förståelse för oss med lite större och tyngre bilar.
 
Har samma erfarenhet som Dethleffs, kör robotlåda det är bara att välja manuellt läge, och välja vilken växel du vill köra på, den fungerar som en manuell låda i det läget.
Den andra funktionen med nedstigningskontroll ,är inte praktiskt användbar på väg med trafik, då det går mycket sakta utför, använder den ytterst sällan och enbart utan trafik bakom.
 
Dere må opp til et Iveco Daily chassi, motorbremsen er der helt automatisk med den nye lådan.

På den andre siden hadde jeg en stygg opplevelse med min gamle Flair på Fiat 1999, motorbremset fint ned bakkene til Dalen i Telemark på vei vestover. I siste sving som er en høyresving røk yttre ledd på høyre drivaksel, klarte å komme meg ut på parkering ved havnen og måtte stå der til vi hadde fått deler fra Oslo. Den bilen var på 4500 kg.
 
Verkar som att jag kan sluta drömma om automatlåda i nedförsbackarna. Där försvann det argumentet till att byta husbil.
MB Sprinter med sin 9 växlad automatare fungerar klockrent för oss både upp o ner. Är man osäker om den själv ska ”motorbromsa” i lägre växel, då är det bara att välja en passande sådan… Kardandrift (bakhjul) är en trygghet i uppförsbackar!

1704540628885.png
 
MB Sprinter med sin 9 växlad automatare fungerar klockrent för oss både upp o ner. Är man osäker om den själv ska ”motorbromsa” i lägre växel, då är det bara att välja en passande sådan… Kardandrift (bakhjul) är en trygghet i uppförsbackar!

Visa bilaga 35848
Vet du om det är motorn som bromsar eller om de vanliga bromsarna också är med och bromsar?
 
Kör även Mercedes Sprinter med automat 2019, men jag har inte den knappen. Det är därför jag inte kunnat prova det. Läs om det på sidan 123. https://moba.i.mercedes-benz.com/ba...82_BA_VS30_907_910_ECE_ROW_2018-03a_sv_SE.pdf
Jag gissar att Mercedes lösning (på de bilar som har denna knapp) jobbar på samma sätt som Fiats lösning (på de bilar som har motsvarande knapp), alltså en bromsfunktion som använder ABS-automatiken dvs bromsarna för att hålla en jämn låg hastighet i utförsbacke. Som en farthållare fast den jobbar med bromsen istället för med gasen. Motorbromsen är inte en del av detta system men bidrar förstås med viss bromseffekt beroende på ilagd växel.

Fiats system kallas HDC, Hill Descent Control och Mercedes kallar sitt DSR, Downhill Speed Regulation.
Kanske båda kommer från Bosch?
 
Vet du om det är motorn som bromsar eller om de vanliga bromsarna också är med och bromsar?

Känns som motor eftersom den går upp i varv vilket syns på varvräknaren. OBS! Det finns ingen knapp man trycker på, bilen behåller själv samma växel vid nedfart. Bromsarna går in automatiskt bara om det blåser kraftigt (har inget med lutning att göra). Det här med vindsensor & bromsning på ena sidan av bilen är ganska intressant. Har hänt några gånger vid broöverfarter, ABS går igång för att kompensera vinden och då hör man det klassiska ABS knarrande. Man blir rädd 1:a gången…
 
På min äldre Sprinter tung (6ton) med liten motor (2,7L) 5xl automat så är motorbromsen inte uppseendeväckande.
I "normala" utförslut funkar det bra med farthållaren, den sköter nerväxlingen själv ifall det behövs för att behålla inställd fart.
I de norska utförsluten så måste jag självklart punktbromsa när motorvarvet blir ansträngt högt, farthållaren väljer "samma växel utför som hade krävts uppför". En manuell låda hade inte klarat detta i min bil, då blir det upp till mej att välja "rätt växel".


Hill decent control har jag i min 4x4 Vito, enligt mej är det till för extrema situationer där man vil att automatiken ska sköta bromsen i ett brant utförslut istället för att du bromsar, systemet försöker hålla hastigheten på max. 5-7km/h utan att låsa hjulen, meningslös funktion i en "normal husbil" men en jättego funktion i terränggående husbilar, då det inte är helt lätt att hålla låg fart utför på löst underlag utan att låsa ett eller flera hjul.
Saknade den funktionen när vi åkte Cheva pickup med camper på flaket, men då la man i 4x4Låg med diffspärr på båda axlarna, men man var ändå tvungen att hjälpa till med bromsen själv.

 
Har haft många bilar med manuell låda, Kabe, Dethleff, Adria, alla genomgående sämst på att motorbromsa. Mina 2 senaste bilar med 8 stegs auromat, Carthago Iveco, grymt bra motorbroms. Numera en fröjd att åka nedför serpentinvägar, ett littet tryck på bromsen så växlar den ned ett steg, ett tryck till ännu ett steg. Grymt nöjd = inte i närheten av varma bromsar👍👍🫶
Om vi anknyter till trådrubriken: hur är motorbromsverkan för lika bil som ovan men med manuell växellåda? Eller om det utförandet inte finns, hur skulle den vara?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen