• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt AGM till Litium

Tänk på Ventilationen bara. Det får inte bli för varmt.
Det finns ingen synlig ventilation på batteriet då det ligger i en sluten plåtlåda.Batteriboxen ligger utanför bilen så det bör ge bättre kylning än att förvara det inne i husbilen. Det som istället kan uppstå är att det blir för kallt. Därför tog jag ut det igen. Ska sätta en rem så det inte kasar runt. Kanske räcker att batteriet får ligga på ett lager skumplast så det inte ligger och skaver

Senast ändrad:
Det finns ingen synlig ventilation på batteriet då det ligger i en sluten plåtlåda. Ska sätta en rem så det inte kasar runt. Kanske räcker att batteriet får ligga på ett lager skumplast så det inte ligger och skaver
Blir säkert bra. Jag monterade ett 150 Ah för någon månad sedan och då såg jag till att det fanns luftspalter runt om på säljarens inrådan. Men jag bor ju på Gran Canaria så jag har lite större orsak att skydda mot värme.

20241010_162301.jpg20241229_124829.jpg

Är skillnaden stor mot det gamla batteriet ?
Nja! Haft litium flera år nu, men efter jag köpte en kompressorfrys på 55 liter behövde jag bygga ut batteribanken.
Men oerhöd skillnad med litium. Inga fler sviktande lampor. Och inga problem eller rädsla för utdraget batteri.
Har även 540 watt solpaneler och behöver numer ingen landström.

Har själv en 160 watts panel som jag funderar på att utöka med en panel till. Då bör jag bli mer oberoende av fast el. 540 watt låter ohyggligt mycket med tanke på att jag en gång i tiden hade en solpanel på 45 watt på min första husvagn 😀

Har en kompressor frys/kyl box som vi använt i Kroatien. Den kanske jag kan börja använda mer nu med det större batteriet. Det drar inte mkt väl det blivit kallt.

Senast ändrad:
Har själv en 160 watts panel som jag funderar på att utöka med en panel till. Då bör jag bli mer oberoende av fast el. 540 watt låter ohyggligt mycket med tanke på att jag en gång i tiden hade en solpanel på 45 watt på min första husvagn 😀

Har en kompressor frys/kyl box som vi använt i Kroatien. Den kanske jag kan börja använda mer nu med det större batteriet. Det drar inte mkt väl det blivit kallt.

Har du plats och pengar så fyll på med solpaneler.
Nu beror det så klart på er individuella 12V-förbrukning, men 160W skulle aldrig räcka speciellt långt för mej.
Jag har 360W på taket och det är för lite för mej, ifall man ska stå stilla utan annan laddning på hösten.
Med min dygnsförbrukning och utan någon som helst laddning så tömmer jag mitt bobatteri (400Ah LFP) på fyra dygn. På sommaren har jag med hjälp av solpanelerna lyckats fricampa 12 dygn i sträck.
Men på hösten skulle jag nog behöva minst 500W på taket.

Men testa först med nya batteriet ifall det funkar till erat behov.
Känner ni att laddningen från era solpaneler är för liten, uppgradera.

Har du plats och pengar så fyll på med solpaneler.
Nu beror det så klart på er individuella 12V-förbrukning, men 160W skulle aldrig räcka speciellt långt för mej.
Jag har 360W på taket och det är för lite för mej, ifall man ska stå stilla utan annan laddning på hösten.
Med min dygnsförbrukning och utan någon som helst laddning så tömmer jag mitt bobatteri (400Ah LFP) på fyra dygn. På sommaren har jag med hjälp av solpanelerna lyckats fricampa 12 dygn i sträck.
Men på hösten skulle jag nog behöva minst 500W på taket.

Men testa först med nya batteriet ifall det funkar till erat behov.
Känner ni att laddningen från era solpaneler är för liten, uppgradera.
Ja jag ska investera i en dc dc och en fast gasolflaska först. Har tittat på solpaneler i kväll och det skiljer ganska mkt i pris mellan olika leverantörer. Har tänkt att koppla ihop den nya med kablage till den gamla solpanelen, vilket borde gå att få till ganska enkelt. Har plats för 2 stora paneler till på taket. Det gäller att handla nu innan jag blir pensionär

Senast ändrad:
Då har mina verktyg kommit från Amazon. Några automatsäkringar, en huvudbrytare, 16mm2 kabel,anslutningsstift, batteri kontakter och två elbryggor 8mm.

Nu står jag och tvekar om jag ska köpa en dcdc för 3700 eller en 180 W solpanel för 3500

Kan jag blanda olika typer av solceller på taket med den monokristalin som sitter där nu ?PXL_20250227_111155292.jpg

Då har mina verktyg kommit från Amazon. Några automatsäkringar, en huvudbrytare, 16mm2 kabel,anslutningsstift, batteri kontakter och två elbryggor 8mm.

Nu står jag och tvekar om jag ska köpa en dcdc för 3700 eller en 180 W solpanel för 3500

Kan jag blanda olika typer av solceller på taket med den monokristalin som sitter där nu ?Visa bilaga 44895

Det som händer när du kopplar två olika paneler (olika storlek, fabrikat och/eller modell osv) till samma solcellsregulator är att den sämsta/minsta kommer styra. Om du har två olika paneler bör du därför sätta dem på varsin regulator – som i sin tur kan ladda samma batteri eller batteribank.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen