• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt AGM till Litium

Frank N

Välkänd medlem
Medlem
Har en -17 Knaus Sky 700 scandinavian selection. Har två bodelsbatterier Agm på vardera 80 amp. Det får inte plats större innanför batteriluckan på utsidan. Funderar nu på att sätta ett 100 amp Lithium batteri, men eftersom det inte får,plats i ordinarie batteriutrymme så måste jag hitta en annan plats. I stolarna har jag Alde boostar så där går de inte in. En lösning kan vara i garaget där det finns en fördjupning i väggen där ett batteri skulle få plats. Frågan är bara om kabel dragningen dit bak blir för lång ? Är det någon som gjort något liknande ?

eller du kan være ekstremist som Peter og jeg var å benytte 4 løse celler. Selv målte jeg rommet som de 2 Gel batteriene var i og fant 4 celler som når jeg la de fyllte rommet. 2 135 Ah Gel ble til 400 Ah LFP. Peter puttet på BMS, jeg satset på manuell kontroll og eventuellt manuell balansering. I dag ville jeg montert en god 100A eller 200A BMS, men den gangen for over 10 år siden var utvalget veldig lite. BMS123 som Peter valgte var i praksis det eneste som fungerte. I dag er det en myriade av varianter, fra noen noname etterligninger til en god håndfull av virkelig gode.

Et drop in batteri er i praksis en boks med 4 celler og en BMS.

Hittade detta som kanske får plats om jag lägger det ned i batteri utrymmet

Så mycket smartare med en låda man kan skruva upp vid ev. behov.

Frågan om det är "för långt bort" är egentligen bara en fråga om hur grova kablar du använder. Sätter du batteriet mycket längre bort borde du kanske skala upp batterikablarna till 25 eller t.o.m. 35 kvmm.
Räknar man på maxström, som troligen är 50 ampere, så ger batterier med fem meter långa kablar (egentligen 10 meter eftersom man måste räkna ihop plus och minussidan) på 16 kvmm ett spänningsfall på ca 0.5 volt. Med 35 kvmm blir spänningsfallet ca 0.25 volt.

Jag har ett liknande batteri skippade batterierna under sätet och "offrade" ett litet stuvutrymme. På köpet fick jag plats för en x-tra toakassett
plus en 220V Victron laddare. Bakom "kassetten" kopplade jag ihop det mesta med Huvudbrytare, Renogy DC/DC och säkringar. Valde kraftiga kopparkablar till förlängning. En del använder "startkablar", går också bra men gå då upp en storlek eftersom de oftast är kopparlegerade aluminiumkablar. Batteriets placering underlättar om jag av någon anledning skulle vilja ta ut det. Hittills har vi klarat oss utan "StolpEl", bara vi
får lite sol.
//Kenneth

Batt.jpg
DCDCcharge.jpg

Frågan om det är "för långt bort" är egentligen bara en fråga om hur grova kablar du använder. Sätter du batteriet mycket längre bort borde du kanske skala upp batterikablarna till 25 eller t.o.m. 35 kvmm.
Räknar man på maxström, som troligen är 50 ampere, så ger batterier med fem meter långa kablar (egentligen 10 meter eftersom man måste räkna ihop plus och minussidan) på 16 kvmm ett spänningsfall på ca 0.5 volt. Med 35 kvmm blir spänningsfallet ca 0.25 volt.
Det blir en kabeldragning på ca 2,5 meter. Alltså bara en förvaring av ett större batteri. Ingången för solcell och laddare som idag ligger indirekt anslutning till batterierna får vara kvar om det funkar

Jag har ett liknande batteri skippade batterierna under sätet och "offrade" ett litet stuvutrymme. På köpet fick jag plats för en x-tra toakassett
plus en 220V Victron laddare. Bakom "kassetten" kopplade jag ihop det mesta med Huvudbrytare, Renogy DC/DC och säkringar. Valde kraftiga kopparkablar till förlängning. En del använder "startkablar", går också bra men gå då upp en storlek eftersom de oftast är kopparlegerade aluminiumkablar. Batteriets placering underlättar om jag av någon anledning skulle vilja ta ut det. Hittills har vi klarat oss utan "StolpEl", bara vi
får lite sol.
//Kenneth

Visa bilaga 42301
Visa bilaga 42302
Tjusigt !Det verkar som om jag får in ett 175 amp batteri liggande i ordinarie batterifack.kommer då åt det vanliga kablage. Men vad behöver jag byta mppt omvandlare funkar för agm och gel. Ordinarie laddare funkar för gel

Det blir en kabeldragning på ca 2,5 meter. Alltså bara en förvaring av ett större batteri. Ingången för solcell och laddare som idag ligger indirekt anslutning till batterierna får vara kvar om det funkar
Vill du räkna på spänningsfallet så ser formeln ut så här:
Spänningsfallet = 0.0164 * strömmen [A] * Kabellängden (summan av plus och minus i meter) / kabelarean [kvmm]

Jag skulle få plats med detta batteriet om jag kan monterad det liggande på sidan...
Mina mått är ca DxBxH = 350x370x190.

Annars är ju ovanstående i tråden från Creabeast på 175 Ah ett alternativ.
Har nu 2 x 95 AGM. Hur mkt bättre blir det med 175Ah Lithium?

1727686292767.png

175Ah LFP blir omlag samme utnyttbare kapasitet som de 2 95Ah AGM, eller mer korrekt like under. De fleste LFP celler og batterier kan legges på siden, men noen produsenter godtar det ikke da det finnes en sikkerhetsventil som i teori bør være opp. Denne ventilen utløses ved kraftig overladning.

Jag skulle få plats med detta batteriet om jag kan monterad det liggande på sidan...
Mina mått är ca DxBxH = 350x370x190.

Annars är ju ovanstående i tråden från Creabeast på 175 Ah ett alternativ.
Har nu 2 x 95 AGM. Hur mkt bättre blir det med 175Ah Lithium?

Visa bilaga 42310

Hur mycket bättre det blir beror mestadels på ditt dygnsbehov av att använda husbilen utan ansluten 230V.

Teoretiskt dubblas energin som finns lagrad ifall båda typerna är fulladdade, ca. 2kWh mot 4kWh
Rent praktiskt fyrdubblas tillgången på energi, då blybatterier kroknar under 50%
Livslängden mångdubblas även, rätt omskötta.
Blybatterier 125-1500cykler beroende på typegenskaper
LiFePO4 1500-8000cykler beroende på typegenskaper
Priset på blybatterier är många gånger dyrare i längden

Med kraftiga förbrukare typ inverter så kan man tiodubbla tillgången på energin.

Detta klipp tycker jag demonstrerar egenskaperna mellan bly och litium tydligt och enkelt när det gäller mer krävande utrustning

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen