• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Återställande av inredning – vatten över huvudet?

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Täby
Jag tänkte jag skulle dela med mig av lite bilder och annat från min pågående jungfruresa som finsnickare..
Kanske kan det roa, avskräcka eller kanske t.o.m. hjälpa någon.

Jag köpte ju en ”ny” bil av ett dödsbo i somras där ägaren med tiden helt enkelt tyckt att långbäddarna bak blev lite för höga. Uppenbarligen var han en man av handling så i stället för att byta bil så satte han skruvdragaren, sågen och diverse andra verktyg i inredningen och löste problemet.

Först tänkte jag att han måste ha varit knäpp som ”förstör” en så pass dyr och fin bil istället för att byta ut den mot en annan men nu känner jag mer beundran över att man kan skita i pengarna så där och bara ser till att lösa problemet som man vill ha det. Respekt!

Så här skall den se ut i bak:

1731154117353.png

1731154144834.png



Så här såg den ut när jag köpte den:

1731154217940.png

1731154236502.png

1731154259718.png


Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag tittade på bilen men det var något åt ” Jamen, det här kan ju vara lite kul att pilla med i vinter. Kan ju inte vara så svårt att fixa till..”
Tilläggas skall att jag aldrig hållit på med finsnickeri förut eek3.gif

Den ”nya” konstruktionen bestod av 45x45 reglar, lösa parkettgolvsbrädor, egeninklädda knappstoppade väggdynor och heltäckningsmatta.
Tyvärr fanns inget kvar av alla träskivor och originalmaterial som gubben rivit ut. Som tur var fanns iaf ribbottnarna till sängarna och originalmadrasserna kvar.


Första steget blev att riva ut allt som inte hörde dit. Efter rensning:

1731154554637.png

1731154573238.png



Det här är nu det jag utgått från och jobbar med. Vad kan gå fel ? 😊
 
Jag tänkte jag skulle dela med mig av lite bilder och annat från min pågående jungfruresa som finsnickare..
Kanske kan det roa, avskräcka eller kanske t.o.m. hjälpa någon.

Jag köpte ju en ”ny” bil av ett dödsbo i somras där ägaren med tiden helt enkelt tyckt att långbäddarna bak blev lite för höga. Uppenbarligen var han en man av handling så i stället för att byta bil så satte han skruvdragaren, sågen och diverse andra verktyg i inredningen och löste problemet.

Först tänkte jag att han måste ha varit knäpp som ”förstör” en så pass dyr och fin bil istället för att byta ut den mot en annan men nu känner jag mer beundran över att man kan skita i pengarna så där och bara ser till att lösa problemet som man vill ha det. Respekt!

Så här skall den se ut i bak:

Visa bilaga 43035

Visa bilaga 43036



Så här såg den ut när jag köpte den:

Visa bilaga 43037

Visa bilaga 43038

Visa bilaga 43039


Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag tittade på bilen men det var något åt ” Jamen, det här kan ju vara lite kul att pilla med i vinter. Kan ju inte vara så svårt att fixa till..”
Tilläggas skall att jag aldrig hållit på med finsnickeri förut Visa bilaga 43040

Den ”nya” konstruktionen bestod av 45x45 reglar, lösa parkettgolvsbrädor, egeninklädda knappstoppade väggdynor och heltäckningsmatta.
Tyvärr fanns inget kvar av alla träskivor och originalmaterial som gubben rivit ut. Som tur var fanns iaf ribbottnarna till sängarna och originalmadrasserna kvar.


Första steget blev att riva ut allt som inte hörde dit. Efter rensning:

Visa bilaga 43041

Visa bilaga 43042



Det här är nu det jag utgått från och jobbar med. Vad kan gå fel ? 😊
Bror Axelson kanske kan komma med lite tips.
 
Ja han har ju gjort ett grymt proffsigt arbete med sin bil. Får jag till det hälften så bra så är jag nöjd.

Annars är ju Internet också en amatörs bästa vän nuförtiden. Jag har spenderat åtskilliga kvällar med att forska fram vilket material man kan använda, var man kan hitta laminat, hur man laminerar och vilka verktyg som behövs. Jag har ju endast tillgång till mitt personbilsgarage att hålla på i och inga "riktiga" proffsverktyg eller maskiner. Det kommer att få ta sin tid.
Jag har kommit en bit på väg och det verkar faktisk bli bättre än vad jag först trodde. Mer om det snart när jag sorterat lite bilder :)
 
Å jävlar, den gubben gjorde som han ville, egentligen en skön inställning och inte har HAN förlorat en enda krona på hela händelsen heller.

Jag som inte ens vill/vågar sätta upp en krok som är förklistrad inuti våra husbil. :unsure:
Gubben som ägde våran bil, som han köpte då den var helt ny satte upp några krockar, han saknade både vattenpass och ögonmått.

Hur du nu än bygger om den så måste det bli himmelskt mycket bättre och finare.(y)
 
Å jävlar, den gubben gjorde som han ville, egentligen en skön inställning och inte har HAN förlorat en enda krona på hela händelsen heller.

Jag som inte ens vill/vågar sätta upp en krok som är förklistrad inuti våra husbil. :unsure:
Gubben som ägde våran bil, som han köpte då den var helt ny satte upp några krockar, han saknade både vattenpass och ögonmått.

Hur du nu än bygger om den så måste det bli himmelskt mycket bättre och finare.(y)
Ja det här med att inte göra saker på bilen för att den kan förlora värde till nästa ägare är ju lite samma lika som att inte sätta på fr* för att spara till nästa...
 
Bland det första jag började med när allt var rensat var att försöka få tag på ritningar och material. Tänkte det kanske skulle gå att få tag på originaldelar men misstänkte samtidigt att det skulle bli orimligt dyrt.
Efter kontakt med Hymer blev det klart att några ritningar till mig fanns inte och inte heller några reservdelsskivor. Allt stod på ”0” i tillgänglighet på reservdelslagret i Tyskland.

Efter lite sniffande på tyska forum lyckades jag komma fram till vilken fabrik som gör möbelskivorna som Hymer bygger sina bilar av. Fick kontakt med en trevlig herre där som med hjälp av ett par foton från mig lyckades hitta exakt vilket laminat som hade använts till skivorna i min bil. Tyvärr så slutade dom använda det 2020 och inget fanns kvar att göra nya skivor med.

Jag kollade även med Reimo och deras byggskivor men deras körsbär var alldeles för röd samtidigt som dom inte levererar till Sverige.

Eftersom jag inte vill bygga i laminerad MDF eller spån så insåg jag att det måste bli till att ge sig på att laminera skivor själv.
Jag skannade av nätet och beställde hem lite provbitar laminat från dom två största, Egger och Formica.
Valet föll till slut på Eggers. Nästan identiskt som original plus att dom har matchande kantband i olika bredder och tjocklekar.

1731191808594.png

Då var det check på laminatet.
Sen var det Poppelplywood att bygga av, det hittade jag hos Ceos AB till klart vettiga pengar.

Nu gällde det ”bara” att klura ut hur jag skulle bygga och hur mycket material jag skulle beställa hem. Här tänkte jag att jag skulle få tag på någon som äger en exakt likadan bil och försöka muta denne så jag får komma och fota, mäta, krypa, mäta och fota i deras bil..
Det gick över förväntan. En medlem i Husbilsklubben har en exakt likadan bil och kände dessutom ett par med en likadan bil endast 20 mil från mig. Jag var välkommen dit. :D

Kameran, tumstocken och pennan gick varm nästan en hel dag:

1731192199665.png

1731192221207.png

1731192242590.png

Konstruktionen var långt mer komplicerad än vad jag hade trott så på vägen hem undrade man verkligen vad man gett sig in i. :(
Jag funderade lite på om man kanske skulle ställa dit två tältsängar istället...
 
Ja det här med att inte göra saker på bilen för att den kan förlora värde till nästa ägare är ju lite samma lika som att inte sätta på fr* för att spara till nästa...
Det där liknelsen har jag sett tidigare och då handlade det om folk som sätter i stolsöverdrag i bilen, jag tycker iofs att det är vettigt att vara rädd om sina ägodelar. :unsure:


Nja kanske inte pga värdet för den här bilen kommer vi ha kvar länge, troligen vår sista husbil, men gubbens feluppsatta krokar verkar inte gå att ta bort utan att lämna märken, tror ytskiktet kommer släppa. Att sätta in extrakrockar i närheten kommer troligtvis bli fult och sen är jag rädd att det också blir fula märken om jag ångrar uppsättningen.
 
Konstruktionen var långt mer komplicerad än vad jag hade trott så på vägen hem undrade man verkligen vad man gett sig in i. :(
Jag funderade lite på om man kanske skulle ställa dit två tältsängar istället.
Kan vara värt att göra en provinstallation i något billigt material så man ser eventuella tankemissar man gjort. Blir ju mer jobb men ökar möjligheten att det blir bra resultat.
 
Ja, tankemissar finns det verkligen massor med utrymme för. Just det var också något som fick mig att bestämma mig för att laminera själv.
Man kan få Plywoodskivor laminerade med exakt rätt laminat på beställning men dom blir både extremt mycket dyrare och även mindre än om man gör dom själv.
Skall man sen råka "tänka lite fel" när man bygger med dom skivorna så kan man bli riktigt riktigt ledsen.

Det jag gör nu är att jag mäter, labbar och tänker med hjälp av den nakna Plywooden. Sen när biten verkar "kunna fungera" så laminerar jag den så får sista inpassningen bli sen vid slutmonteringen.

Det är jäkligt intressant hur husbilstillverkaren konstruerat allt. Man tror det skall vara raka enkla bitar som fungerar som tydliga stommar och ben men det är som ett korthus där många delar samverkar tillsammans för att skapa hållfasthet med minsta möjliga material och vikt.
Jag har nog börjat få en kal fläck på skallen efter allt funderande.
 
Efter att ha fått till någon form av underlag och grov ritning efter besöket bestämde jag mig ändå för att sikta på att försöka återskapa allt så nära original som möjligt. En utmaning är helt klart måtten.
Jag kunde ju inte begära att få skruva isär hela bilen jag tittade på så måtten blev ganska ungefärliga. Mycket blev typ ” en 10mm skiva går från hit till dit och är ungefär så här hög..”
I en del fall har jag bara ett foto som jag tagit genom att skicka in mobilen genom t.ex. en servicelucka.

Positivt var att gubben enbart rivit ut och ”förstört” dom komponenter som bygger upp säng, trappa och garagekonstruktionen. Det kraftiga innergolvet som slutar precis framför vattentanken och allt annat är exakt som original och helt orört.

Här en bild på hur han, ganska snyggt trots allt, skarvat på med sitt nya golv hela vägen till bakre väggen. Man skymtar även några gamla bitar parkettgolv till höger 😊
1731232063482.png

Även el, vatten, panna och AC där bak är relativt orört och fungerar som det skall. Dom övre vattenelementen var t.ex. flyttade till sidoväggen där bak men allt detta blir relativt lätt att återställa sen när det finns en garagevägg att flytta dem till.
Placering av övre elementen nu:
1731232122419.png


Rätt placering:
1731232146364.png


Skivorna som används original i bilen är i lite olika dimensioner. 6, 10, 12, 15, 21 och 25. Det funkar ju inte att köpa hem Plywood i alla dom dimensionerna så jag har rundat av till att använda 10 och 15mm Plywood och sen limma ihop 10 och 15 till när jag behöver 21 och 25. Laminatet är ca 0.8 mm så det bygger också.

Skivorna jag köper hem är 3100x1530 så dom kastar man ju inte omkring så lätt i ett villagarage😊

Apropå det så behövde jag ju någonstans att hålla på så det fick bli att tömma garaget på onödiga grejer. Som arbetsbänk köpte jag en OSB skiva som jag skruvade en ram av reglar under för att få lite stabilitet. En lös bock i varje kortända tjänstgör som ben ifall jag eventuellt skulle behöva ställa undan allt för att komma in med bilen. Det här är ju ett långtidsprojekt…

Såg på nätet att någon använde markisolering som underlag på bänken vid sågning av skivor så det köpte jag också. Helt suveränt kan jag säga nu när jag sågat lite. Självklart! säger säkert proffsen😊
1731232235863.png



Ett annat verktyg som visat sig ovärderligt är denna från Kreg:

1731232314186.png

Hade ingen aning om att det fanns. Återigen Internet som visade vägen😊.
Bara att skruva i min enkla Ryobi cirkelsåg i släden sen kan man göra perfekta långa snitt som är 100% parallella med skivkanten. Grymt om man som jag skall såga bitar ur stora otympliga skivor.

Värt varenda krona av dom ca 700:- det kostade.
 
Jag tänkte jag skulle dela med mig av lite bilder och annat från min pågående jungfruresa som finsnickare..
Kanske kan det roa, avskräcka eller kanske t.o.m. hjälpa någon.

Jag köpte ju en ”ny” bil av ett dödsbo i somras där ägaren med tiden helt enkelt tyckt att långbäddarna bak blev lite för höga. Uppenbarligen var han en man av handling så i stället för att byta bil så satte han skruvdragaren, sågen och diverse andra verktyg i inredningen och löste problemet.

Först tänkte jag att han måste ha varit knäpp som ”förstör” en så pass dyr och fin bil istället för att byta ut den mot en annan men nu känner jag mer beundran över att man kan skita i pengarna så där och bara ser till att lösa problemet som man vill ha det. Respekt!

Så här skall den se ut i bak:

Visa bilaga 43035

Visa bilaga 43036



Så här såg den ut när jag köpte den:

Visa bilaga 43037

Visa bilaga 43038

Visa bilaga 43039


Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag tittade på bilen men det var något åt ” Jamen, det här kan ju vara lite kul att pilla med i vinter. Kan ju inte vara så svårt att fixa till..”
Tilläggas skall att jag aldrig hållit på med finsnickeri förut Visa bilaga 43040

Den ”nya” konstruktionen bestod av 45x45 reglar, lösa parkettgolvsbrädor, egeninklädda knappstoppade väggdynor och heltäckningsmatta.
Tyvärr fanns inget kvar av alla träskivor och originalmaterial som gubben rivit ut. Som tur var fanns iaf ribbottnarna till sängarna och originalmadrasserna kvar.


Första steget blev att riva ut allt som inte hörde dit. Efter rensning:

Visa bilaga 43041

Visa bilaga 43042



Det här är nu det jag utgått från och jobbar med. Vad kan gå fel ? 😊
Ja herre gud hur man förstört bilen. Fanns inte delarna kvar att återmontera?
PÅ FB. finns grupper om HB byggen t.e.x Bygga Husbil om de kan tipsa.
Bilden på de 3 konvektorerna på väggen, blir inte den instängda, ser inget galler eller luftstyrning upptill
eller är det inte klart ännu, på alde.se kan de ha tips om just att styra in kall luft ill konvektorn och styra ut varmluften..
 
Senast ändrad:
Nej i princip inget fanns kvar. Någon spillra låg löst i bilen som t.ex. en sängbalk men i övrigt så saknas i princip allt.
Jag lyckades gräva fram var han bott och vilken byggnad han förvarat bilen i men gård och alla marker var sålda månader innan jag köpte bilen.

Den stora byggnaden, för övrigt nuvarande "Ställplats Ladan", köptes upp av Axmar Brygga Havskrog som lager fick jag fram så jag kontaktade dem om dom sett något material på övervåningen där han ställde in bilen. Dom trodde inte det fanns något men jag var välkommen att komma och låna nyckeln.
Jag satt i bilen och tänkte hoppas, hoppas, hoppas hela vägen upp men jag hittade ingenting.:cry:
.
 
....Bilden på de 3 konvektorerna på väggen, blir inte den instängda, ser inget galler eller luftstyrning upptill
eller är det inte klart ännu, på alde.se kan de ha tips om just att styra in kall luft ill konvektorn och styra ut varmluften..
Missade din kommentar om detta

Elementen är uppdelade att värma olika delar. Den nedre delen värmer garaget. Här finns ett undre och ett övre galler för att styra genom luften.
Den här delen bakom med element är relativt tätad mot bodelen.

1731238654116.jpeg



Det övre paketet som nu sitter på sidoväggen och skall flyttas till dit du ser på bilden värmer bara bodelssidan. Bättre bild nedan.

1731239862094.jpeg


Här syns nedre och övre ventilerna innifrån för att få luften att cirkulera genom det paketet.

1731239017175.png

OBS ingen av bilderna är på min bil Tyvärr...
 
Du har litt jobb foran deg. Slik jeg forstår det så får du en flat finerplate som sengebunn, da ville jeg sett på det systemet som bla. Niesmann Bischoff har brukt i mange år: Froli Bed System, Dette selges bla. av camping4u.se, dette er ett fjæringssystem som løfter madrassen slik att en får god liggekomfort, den løfter madrassen 4-5cm, dette gir også god ventilasjon slik att du får luftet ut fuktigheten i madrassen. Dette er ett veldig fleksibelt system som består av mange små firkantede enheter som en kan sette sammen til den fasongen en vil for så å skru det fast i sengegulvet/finerplaten over lasterommet med en 4-6 skruer, og så er det bare å legge madrassen rett på.
 
Min tanke är att försöka återskapa allt så nära original som möjligt. Det gäller även sängarna. Ribbottnarna och madrasserna fanns ju kvar i bilen även om den högra botten var avkapad på mitten.

1731253168274.jpeg




Så här ser originalet ut. Jag har ganska bra koll nu på "balkarna" som bär upp allt så jag siktar på likadant. Sen får man se hur det blir.
Två av gasfjädrarna som håller upp sängen hittade jag i en kökslåda😁

1731253255174.jpeg
 
Tack Ivar, mitt svar blev nog lite klumpigt, ber om ursäkt :)
Jag hade Froli i min Niesmann jag hade förut och det var klart mycket bekvämare än en ribbotten.

Ett alternativ är ju absolut att istället för den enkla plywoodskivan bygga en förstärkt botten och lägga ut Froli där. Hade jag inte haft ribbottnarna kvar hade det nog varit en lösning att gå på.
Jag försöker också att hålla mig så nära original jag kan då jag inbillar mig det påverkar bilens värde en hel del.
Vi får se hur det blir med sängarna när jag väl kommer dit :)
 
Missade din kommentar om detta

Elementen är uppdelade att värma olika delar. Den nedre delen värmer garaget. Här finns ett undre och ett övre galler för att styra genom luften.
Den här delen bakom med element är relativt tätad mot bodelen.

Visa bilaga 43064



Det övre paketet som nu sitter på sidoväggen och skall flyttas till dit du ser på bilden värmer bara bodelssidan. Bättre bild nedan.

Visa bilaga 43066


Här syns nedre och övre ventilerna innifrån för att få luften att cirkulera genom det paketet.

Visa bilaga 43065

OBS ingen av bilderna är på min bil Tyvärr...
Tack för info. :)
Men tycker de sitter väldigt inklämda.. enligt bilderna, ser inget som styr ut luften mot
utsläppsgallret utan luft verkar stanna upptill emot träbalken, kan se tokigt.. men det borde sitta
en "( " formad styrning så luften styrs ut, är ju flera konvektorer så ju bättre sprutt på in och utgående
luft desto varmare.
Fotsteg/trappan där tror jag en fläkt behövs för att få sprutt på cirkulationen, då det blir lång sträcka
för konvektionen att pressa upp luften till utsläppet, men det kanske finns redan.
Blir nog Bra i alla fall tror jag.
:)
 
Kanske är bilderna lite otydliga men det sitter ett galler högst upp ovanför elementen. Det är det utsläppet som syns högst upp vid trappan inne i bodelen.
Spalten upp är ca 3-4 cm djup och ca 60 bred så jag tror det flödar på ganska bra upp där. Ingen fläkt finns original i trappen men luften in under elementen kommer även från utrymmet under golvet, bakom toaväggen, duschen och andra dolda utrymmen.

Bilderna är inte heller från min bil (så långt har jag inte kommit ännu) så man får väl utgå lite från att Hymer har räknat på det.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen