• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Så irriterande! Skaffa en tunn metall matta och koppla den på ett batteri så fort de går på den så dör de! Har en musfälla som har små bläck i metall och när musen går på dem så dör den direkt.

Hade precis tänkt skriva att förslag på nya undermedel, fällor mm är bannlysta i tråden. Kanske tur att du hann före. Men det jag helst av allt önskar är tips och observationer om var de tar sig in. Men eftersom du hann före så måste jag ju fråga om vad det är för matta och var du köpt den.

Denna har jag, och funktionen i den måste ju gå att överföra till en tunn metall platta som man delar i 2 delar och sätter minus polen på en platta och + polen på andra plattan sen lägger man dem bredvid varandra när musen springer över så får den en stöt och hjärtat stannar.

jag såg på Instagram en "klibbig" matta som de fastnade stenhårt på.
Frågade en tidigare kollega på Nomus (ett bolag inom Svenska Foder) om den.
Han sa att den var supereffektiv, men är förbjuden i Sverige.

AI-översikt

En klibbig musfälla är en färdig att använda matta med superstarkt lim som fångar möss när de trampar på den
. För att fånga möss med denna fälla, dra av skyddsfilmen och placera mattan där möss rör sig. Eftersom möss dras till kaloririka livsmedel, kan ett bete som jordnötssmör eller choklad förbättra effektiviteten.

Hur du använder den klibbiga musfällan
  • Placera fällan: Lägg fällan på en golvyta där du har sett möss.
  • Lägg till bete (valfritt): För att öka chansen att mössen fångas, lägg en liten klick av ett lockande bete som jordnötssmör, choklad eller russin i mitten av mattan.
  • Vänta: Mössen fastnar i det superstarka limmet när de trampar på mattan.
  • Rengör: Kasta bort hela fällan när den är full eller när du har fångat en mus.

Haft problem uppe i vår jaktstuga , Fick ett tips att lägga ut släckt kalk, efter vi lagt under stugan o en liten bit utanför grunden har vi inte haft en mus inne i stugan , Förr la de även kalkblandning i trossbottnen i gamla hus funkade bra mot möss .

Det enda som fungerar är att täta bilen allt annat är bara slöseri med tid och pengar. Visst det tar en stund att gå igenom bilen men klart värt besväret för en musfri bil.
Håller med dig helt och hållet. Har redan gjort försök att täta ingångshålen men tydligen inte lyckats fullt ut.

De hål jag just nu tänker sikta in mig på är

• ingången för handbromsvajern
• b-stolparna
• batterilådan för startbatteriet

Men det finns säkert fler hål att täta.

Hoppas få hjälp av kameran att se var de tar sig in.

Håller med dig helt och hållet. Har redan gjort försök att täta ingångshålen men tydligen inte lyckats fullt ut.

De hål jag just nu tänker sikta in mig på är

• ingången för handbromsvajern
• b-stolparna
• batterilådan för startbatteriet

Men det finns säkert fler hål att täta.

Hoppas få hjälp av kameran att se var de tar sig in.
Kolla även alla kabelgenomföringar från motorutrymmet, kolla tätning för kupefiltret.
Luftintag för värmepanna Truma/Alde fungerar att täta med tesil från biltema eller liknande.

Bra tips. Har redan tittat där, men skall ta en förnyad titt.
Har du ställt friskluften på återcirkulerande kan dom inte ta sig in i bilen om klaffen är tät, står den inte på återcirkulerande är det öppet in i kupen från kupefiltret. Jag ska sätta ett finmaskigt nät bakom kupefiltret i fall man skulle glömma ställa om till återcirkulerande.

Har du ställt friskluften på återcirkulerande kan dom inte ta sig in i bilen om klaffen är tät, står den inte på återcirkulerande är det öppet in i kupen från kupefiltret. Jag ska sätta ett finmaskigt nät bakom kupefiltret i fall man skulle glömma ställa om till återcirkulerande.
Har försökt göra det efter ett tips i en annan tråd, som jag tror kom från dig.

Jag vet att en del tar sig in underifrån via B-stolparna, men generellt alla hål under bilen som leder vidare mot mellangolv, m.m.
Jag har också läst detta om B-stolparna. Var och varför det finns hål i B-stolparna har ifrågasatts. Jag har ännu inte sett någon bild eller exakt förklaring om hålen. Men i ett inlägg på annat forum läste jag att författaren alltid haft integrerade bilar och tätat de avkapade B-stolparna. Är det kanske bara helintegrerade bilar som ev har hål i/under B-stolparna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen