• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning av LFP med 230V Victron IP22

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Har precis monterat en Victron IP22 30A under pass.stolen, den matar LFP-bobatteriet direkt, utan att vara inblandad i EBL119.

Mitt "problem" är att den i Litium-läget inte trycker på med 30A utan lägger sig på 13-14A, startar jag om laddaren börjar den ladda ca.20A, för att sen sjunka snabbt till under 15A.
Jag kan inte ens i "expert-mode" ändra laddspänningen som är satt till 14,2V av Victron 🤬
Växlar jag från "litium" till "high 14,7V" så trycker den på med max direkt, alltså 30A, så det är inga begränsningar på vägen till batteriet.
Samt BMS'et bromsar inte.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få upp ladd-ström/spänning?

Screenshot_20250213-145127.pngScreenshot_20250213-150134.png

Trycker jag i säkringen för den interna laddaren (18A) i EBL119 inställd på GEL, så laddar den på rejält, men då lägger Victron IP22 nästan ner helt.
Screenshot_20250213-152715.png

Senast ändrad:
Problemet verkar vara att gått från Bulk till Absorption väl tidigt. Du har ju bra koll på ditt batteri så Absorptionsspänningen bör ställas så att den motsvarar den spänning ditt batteri har vid 95% laddning. Om man ställer in User defined enligt Vad Bosse skriver i #2 så kan du ändra detta. Fast ditt BMS visar ju att batteriet ligger klart under 14,2V så helt begripligt är det inte.
Hälsningar
Peter

Har precis monterat en Victron IP22 30A under pass.stolen, den matar LFP-bobatteriet direkt, utan att vara inblandad i EBL119.

Mitt "problem" är att den i Litium-läget inte trycker på med 30A utan lägger sig på 13-14A, startar jag om laddaren börjar den ladda ca.20A, för att sen sjunka snabbt till under 15A.
Jag kan inte ens i "expert-mode" ändra laddspänningen som är satt till 14,2V av Victron 🤬
Växlar jag från "litium" till "high 14,7V" så trycker den på med max direkt, alltså 30A, så det är inga begränsningar på vägen till batteriet.
Samt BMS'et bromsar inte.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få upp ladd-ström/spänning?

Visa bilaga 44633Visa bilaga 44634

Trycker jag i säkringen för den interna laddaren (18A) i EBL119 inställd på GEL, så laddar den på rejält, men då lägger Victron IP22 nästan ner helt.
Visa bilaga 44641
I Victrons app kan man hålla på att laborera med inställningarna.
Uppe till vänster i appen kommer man åt demo produkter.
Tryck på ip 65 laddaren högst upp, då hittar du din laddare.
Du måste välja User defind som i inlägg 2 om du ska kunna ändra i parametrarna.
Glöm inte att ändra till fixed ABS.
Man behöver inte vara uppkopplad till någon laddare när man håller på.

Nu har jag hunnit testa lite då jag tömt 15% ur bobatteriet under natten.

Under "user defined" ändrade jag V från 14,2 till 14,6.
Med endast IP22 igång så blir det 28,2A I abs.mode, alltså inte full kapacitet.
Startar jag samtidigt laddaren i EBL119 så sjunker strömmen från IP22 till 19,6A.
Screenshot_20250214-115011.pngScreenshot_20250214-115045.png

Ökar jag V i IP22 till 14,7V, så ger den 30A, samt växlar till bulk.
Fortsätter så i detta försök för att se när den ev. stryper strömmen eller växlar till abs. Samtidigt verkar ebl tappa i ladd-ström och hamnar på ca. 10A, istället för max.18A.
Screenshot_20250214-115231.pngScreenshot_20250214-115257.png

Detta bekräftar väl att laddaren i EBL trycker på med ganska hög ström, och att ifall man väljer Li-jon läget på Victron så får man ut en ladd-ström långt under vad den kan ge.

Synpunkter?

Senast ändrad:
Jag tycker att det är något som är skumt i och med att du har så stor diff på spänningen mätt i BMS?= jämfört med vad laddaren ser. Nu har jag ingen sådan laddare men väl på MPPT och DC/DC med samma möjligheter till inställningar. Jag har dem satta enligt fördefinition 14,2V för att gå från bulk till abs och tittar jag i min batteriapp så brukar laddströmmen börja sjunka när BMS visar över 14V. Jag har alltså inte detaljgranskat detta och en viss diff mellan BMS och laddare kan det nog vara. Men dina första bilder visar ju att den går direkt till Abs. Att strömmen sjunker i abs. är ju i enlighet med Victrons manual även om det står tvärt om i den för IP22 laddaren.... Jag har 3*165Ah från SBL som jag laddar.
Min EBL99 lämnar däremot aldrig ut några 18A, max jag sett är strax över 16 under en kort stund. (då är min "zuzatslader" som jag tror är något vajsing med urkopplad.

Först gjorde jag ett test att koppla IP22 i befintlig ingång i ebl, då jag monterade bort en Schaudt original extraladdare under pass.stolen, använder dessa original kablar 6mm2, men kom på att den porten är byggd just för 18A, så det kommer inte att bli bra.

Sen blev det för trångt i huvudminus-porten på EBL för ett 3:e stift (från IP22) så jag jordade den i en jordpunkt i golvet direkt under EBL, troligtvis är resistansen högre den vägen.

Detta med 230V laddare är lite ny mark för mej, då jag inte inte haft extern laddning efter bytet till LFP-batteri 2020, och före det fanns inget fördjupat intresse om laddning.

14.7 - 13.78 = 920mV => 920mV / 29.2A = ca 31.5mOhm totala "lednings" resistansen med både plus o minus sidan.
0.92V × 29.2A = ca 27W förlust i kablaget.
Mvh
Anders

Med facit skulle jag behövt göra likadant med minus som jag gjorde med plus bakom EBL, jag satte en busbar där jag samlade alla +kablar.
Jag har ju en till laddare som jag tidigare hade tänkt montera under pass.stolen, det är en 14,6V litiumladdare på 40A, tror jag provar så här en säsong, och kanske bygger om nästa vinter. Jag campar sällan med extern 230V. Jag måste istället nu lägga tid på mitt inbyggda TEC29, som bara går ojämnt på tomgång, har köpt en 10L ultraljudstvätt som ska få ge förgasaren en omgång, hoppas jag får till det, har verkligen saknat elverket i några säsonger, och nu kan jag ju få laddning via (egen) 230V.

Senast ändrad:
Om jag kommer att behöva 230V laddning i någon större utsträckning i framtiden kommer jag definitivt se till att EBL är borta från leken. Som det är nu räcker det lilla den ger för att fylla upp banken när bilen stått några månader, övrigt tid är säkringarna ur. Då laddar jag endast via DC/DC och MPPT + att jag har EBL inkopplad parallelt med DC/DC 30A så jag får 18A från den också under körning. Har på det sättet noterat nästa 60A in i batteriet under körning och då är det bara 250W solpaneler monterade.
Men Victron har ju även 230V/50Ah laddare för fast montage, undrar om någon här har erfarenhet av dessa?
Hälsningar
Peter

Jag råkade se precis när IP22 växlade till abs. och tog ett par dumpar.
Visa bilaga 44662Visa bilaga 44663
Är batterysafe safe aktiverad. Då borde bulk laddningen har lägre spänning men trycka på för fullt med 30A. Spänningen kommer sakta att öka, strömmen kommer att minska en del före övergången till ABS. Spänningen kommer att öka till inställd spänning.
ABS bör vara i fixed läge. Min ip65 15A laddar som ovan.
29,2A när laddaren går över till ABS verkar högt. ABS verkar aktiveras vid för hög ström, kolla om batterysafe är aktiverad.

Om man väl stoppar i 230VAC sladden står man väl över natten så borde väl även 30A räcka rätt bra, tex 12 timmar × 30A = 360Ah.
Mvh
Anders
Minus de drygt 100Ah vi förbrukar/dygn.
Men visst det är ok ifall man står på stolpe. Men vi fricampar oftast när vi ute med husbilen.
Men min ursprungsplan var att montera de 2 lite kraftigare 230V laddarna som jag haft liggandes i några år,
30+40+18(ebl) =88A så man inte behöver köra elverket så länge, det blir ändå några timmars gång med elverket.
En dröm hade varit att ha 200A laddström via 230V, elverket orkar precis med det och det är ingen ström för batteriet som kan laddas med 1200A, men det kommer nog aldrig att hända.

Är batterysafe safe aktiverad. Då borde bulk laddningen har lägre spänning men trycka på för fullt med 30A. Spänningen kommer sakta att öka, strömmen kommer att minska en del före övergången till ABS. Spänningen kommer att öka till inställd spänning.
ABS bör vara i fixed läge. Min ip65 15A laddar som ovan.
29,2A när laddaren går över till ABS verkar högt. ABS verkar aktiveras vid för hög ström, kolla om batterysafe är aktiverad.

Jag har inte satt mej in i vad Batterysafe innebär, men det lät som en typ "broms" så jag avaktiverade den. Men man kan inte få högre ström med lägre spänning. En LFP-laddare brukar växla till CV/abs. vid ca. 13,8-14,0V eller runt 95% soc.

Bulk= CC Constant Current, alltså max vad laddaren kan ge i ström
Absorbtion = CV Constant Voltage, 14,6V gäller för LFP-batterier för att nå 100% soc, här blir det spänning och motstånd i batteriet som avgör strömmen.
Det är det enda en Litiumladdare ska bry sig om.
Resistansen i kablage/anslutningar och konkurrensen av laddaren i EBL i mitt fall gör att den behöver högre spänning för att få iväg sin max. ström.

Denna Victron laddare är säkert en väldigt bra laddare för olika typer av blybatterier, men för LFP är den överkurs med ganska meningslösa finesser, så upplever jag den hittills.
Hur tänker ni andra som har Victron och LFP-batteri?

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen