• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När det är dyrt köra torktumlare

Hade väl lite medflyt . . . Tecknade ett treårigt avtal med V-fall i Feb 0,67 öre Kwh ( Och ingen fast avgift som jag förövrigt aldrig betalt) så jag kör mina maskiner när jag tycker att det behövs inte amorterar jag på några solceller eller uppe på nätterna å jagar Kwh för att starta någon diskmaskin eller ladda någon dyr elbil när det finns dieselbilar ( tanka å kör ca 140 mil med full värme utan att behöva stå i någon påtvingad laddkö) måste ju stanna å äta ändå låter sjukt i mina öron när man inte kan bestämma var och när man skall äta . Så innerst inne är jag nog lyckligt lottad utan att styras av några "appar". Bor förövrigt i ett 150 kvm hus med en förbrukning på lite drygt 8000 kvh/år med bergvärmepumpen inställd på 20 grader och min älskade sparar inte på juleljusen skall ni veta :love:

Jag tycker elbidraget är väldigt orättvist mot oss i Norrland. Vi har lika höga elpriser här som i södra halvan av Sverige men får ingen hjälp. Många här kommer att gå under i vinter om det fortsätter att vara minus 20-40 grader. Räknade ut att med dagens priser kommer januaris elräkning att landa på 20-30 tusen! Det säger sig självt att det inte håller länge. Dessutom har vi dyrare mat och bränsle och längre resvägar.🥶😢

Jag tycker elbidraget är väldigt orättvist mot oss i Norrland. Vi har lika höga elpriser här som i södra halvan av Sverige men får ingen hjälp. Många här kommer att gå under i vinter om det fortsätter att vara minus 20-40 grader. Räknade ut att med dagens priser kommer januaris elräkning att landa på 20-30 tusen! Det säger sig självt att det inte håller länge. Dessutom har vi dyrare mat och bränsle och längre resvägar.🥶😢

Jag bor i område 3, har timprisavtal, köper elen av det lokala bolaget Mälarenergi (de har en ok app).
Idag pendlar detta priset per kWh mellan 5,44kr och 8,99kr.

Menar du att ni har samma pris i Norrland?

Klok i efterhand eller inte vidare smart?

Undrar hur många som anslutit sig till timavtal egentligen, i hopp om att kunna påverka kostnaden för sin elnota denna vargavinter?
Nu är det inte längre väderleken och halvfyllda vattenmagasin som är mest avgörande.
Snart har vi en energikostnad som beskrivs ungefär på samma sätt som aktiemarknaden.
Det är alltid något fel, som spökar i bakgrunden och "marknaden" som styr över våra surt förvärvade penningar.

Själv fick jag tipset av en granne och började undersöka möjligheten att teckna ett rörligt timavtal.
Som allting annat, lovar leverantörerna att "de inte vill tjäna några pengar som helst på sin förmedling"
Ja, kanske bara en liten ynka månadsavgift för att hålla sin verksamhet vid liv... så godhjärtat.

Nu har jag haft mitt rörliga timavtal sedan början av nov. Jag har nästan fått panikångest över att se,
hur timpriset skjuter i höjden direkt på morgonen. Appen är mycket överskådlig efter en månad och nu ser jag
min dags-förbrukning allt sedan start.

I början var det intressant, att kolla elpriset och planlägga tider för tvätt- och diskmaskinen till någon gång efter kl 24.
Här skulle jag nog kunna spara en slant... trodde jag.

Nu börjar jag nog istället få rena nojan av, att hela tiden kolla elpriset i appen mot våra inomhusaktiviteter.
Börjar sakta men säkert inse, att det rörliga timavtalet inte alls är någon helbrägdagörare i vårt hushåll.
Vi har ingen elbil, bor i ett äldre hus och behöver kontinuerlig värmetillförsel dygnets alla timmar.

Men så länge jag nu har detta timavtal, måste jag fortsätta planera elförbrukningen till natten, annars blir allt detta
bara en dyrköpt historia. Längtar redan tillbaka till det rörliga månadsavtalet. Inte för själva ekonomins skull,
det blir ändå ungefär samma kostnad - utan mer för att slippa planera allt till just ingen nytta eller förtjänst alls.

Börjar tänka tillbaka till tiden, när en biljett i andra klass till Stockholm kostade 250 kr eller halva priset på röd avgång.
Livet var enklare då. Man visste vad saker och ting kostade - lätt att lämna raka besked om man satt i biljettluckan.

Nu vet man inte vad biljetten kostar. Priset fladdrar som någon mobil konst i pappersfigurer och blåsväder.
Fast prisbilden ökar alltid bara enträget i en och samma riktning (uppåt) - beroende på hur ofta man frågar...
(suck). :(

Senast ändrad:
Här kan man se timpriset på el. https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Jag har bundit avtal, på 2,99, blir automatiskt bundet om man som jag hat bundit 6 mån och rörligt 6 måm, tyckte det var högt men man ser nu att det är ganska bra. Har hittils i år betalat 27.000 bara för elen gemfört med 2021, sen återstår rysaremånaden December , då min egen prognos är på 8 500 enbart för el. Sen tillkommer ungefär 2000 till de som leverera elen till mej. Vi har elbil, men änsålänge har det varit billigare än att köra på bensin.

Vi fick vårt elavtal uppsagt av leverantören till 31/12 och måste nu välja mellan rörligt och timpris. Funderar på att sätta kopplingsur på varmvattenberedaren. Funderar också på att lägga schema på luftvärmepumpen och bara köra den på natten. På helgerna när vi är i stugan kan vi elda på dagarna i braskaminen. Men på vardagarna när vi inte är där kommer det kylas ner på dagen och värmas upp på natten. Undrar om man tjänar nåt på det, värmepumpen kommer att jobba hårdare för att värma upp varje natt. Dessutom kanske den inte mår så bra att kallstartas varje natt. Kanske bättre att den får vara på hela tiden men temperaturen sänks dagtid när elen är dyr! Kanske nån som har bra ideer?

Jag förstår att många är oroliga med all rätt, det jag däremot inte begriper hur det kan ha blivit så här på så kort tid någons fickor hamnar det i
Det har ju inte varit någon succesiv ökning utan bara pang på. Sedan kan jag inte bli annat än f. . . .. . ad när det står någon fjant med en massa staplar å diagram å basunerar ut att Sverige säljer såååå mycket ström på export så pengarna bara rullar in, men det är då man börjar fundera på hos vem? Inte är det Sveriges befolkning i alla fall.

Jag tror att det går att reda ut dina... frågor.. i varje fall delvis. Om du läser de meningar som är..färgade... så framgår det att priset på el i Sverige är beroende av priset på el... i EU Europa. El ses som en handelsvara.. och säljs till den som betalar bäst. (Sen tillkommer avgifter och skatter...)
Priset på gas har gått upp.... då behöver flera länder som brukar använda gas.. istället köpa el. o priset pressas upp... o även i Sverige..
Sen är frågan. Vem tjänar på detta? Det är nog lite knepigare att svara exakt på.
Men visst kommer det in pengar till statskassan! Mycket tror jag. Avgifter skatter o pengar från Vattenfall. Det är ju sådana pengar som ska användas och betalas ut som..." bidrag " under våren.
Jag tror att det går att delvis få fram var vinsten på elhandeln just nu hamnar...
om det blir en vinst? Borde det ju bli.

Senast ändrad:
Jag bor i område 3, har timprisavtal, köper elen av det lokala bolaget Mälarenergi (de har en ok app).
Idag pendlar detta priset per kWh mellan 5,44kr och 8,99kr.

Menar du att ni har samma pris i Norrland?
Ända upp till ca. 2 mil norr om Gävle ligger det högt. Sedan blir det lite rimligare sägs det.
Var en artikel i bladet nu i höst om en som hade 2 hus 2 abonnemang... ett på var sida om "gränsen"
ett mycket dyrt och ett med betydligt lägre pris, gränsen är helt godtyckligt ritad utan några naturliga
linjer som Älvar eller t.e.x kommun eller länsgränser.

Jo tack Burstner men när jag såg att skrivelsen kom från naturskyddsföreningen då slutade jag läsa , vet var dom har sina flesta anhängare.

Ja..fast här gjorde du nog en felbedömning... jag gav dig rådet.. läs där texten är färgad...
Det är nog särskilt intressant att det är en organisation..som Naturskyddsföreningen... som har skrivit. Man skulle ju kunna tro att de skulle vinkla saker utifrån andra synvinklar...men jag tycker inte att de gör det... o du vet ju inte för du orkar ju inte läsa.

Jag vet inget om Naturskyddsföreningen... men man hör ju på namnet ungefär vad de sysslar med... vad deras existensberättigande utgår ifrån... men jag tycker att deras beskrivning av hur elmarknaden fungerar verkar rimlig o skriven på ett lättförståligt sätt.

Svenska Dagbladet.. hittade jag också.... verkar också vara en rimlig artikel.

Tillagt...
Här är ett annat exempel på en artikel som förklarar.. varför är elpriset högt..

Senast ändrad:
Vi fick vårt elavtal uppsagt av leverantören till 31/12 och måste nu välja mellan rörligt och timpris. Funderar på att sätta kopplingsur på varmvattenberedaren. Funderar också på att lägga schema på luftvärmepumpen och bara köra den på natten. På helgerna när vi är i stugan kan vi elda på dagarna i braskaminen. Men på vardagarna när vi inte är där kommer det kylas ner på dagen och värmas upp på natten. Undrar om man tjänar nåt på det, värmepumpen kommer att jobba hårdare för att värma upp varje natt. Dessutom kanske den inte mår så bra att kallstartas varje natt. Kanske bättre att den får vara på hela tiden men temperaturen sänks dagtid när elen är dyr! Kanske nån som har bra ideer?
Jag har kopplingsur på beredaren. Laddar upp den under 2h på natten då håller den lätt ett dygn (har hänt att uret tappat inställningen vid några tillfällen och då märkte vi efter tre dygn att vi hade låg temp på vv).

Angående en värmepump så slits den mindre av att gå på max några timmar per dygn än kontinuerligt på låg effekt.
Våra värmepumpar står still på dagtid och värmer på kvällar och nätter när priset är lägre.
Huset tappar runt 2-3grader över dagen.
Är vi hemma eldar vi och får inget tapp.

Vår kamin börjar bli lite dålig (har fått svetsa ihop bitar invändigt) så jag började för några år sedan att titta efter ersättare.
Var ett tag inne på pellets då det sköter sig själv i 24h men kom på att man blir onödigt låst mot ett bränsle.
Dessutom har vi egen skog och gratis ved...
Då kom tanken på att man kanske skulle köra en vattenmantlad dito.
Tanken är då att både kunna värma varmvatten och sätta upp en eller två fläktkonvektorer eller några element (har elvärme).
Satt och skissade lite idag igen på ett passande system.
Förra gången jag räknade var elen billig och återbetalningstiden typ 38år för hela systemet :-(
Nu är elen dyrare och payoff kortare så jag räknade igen och nu var systemet intjänat på 17år (om elpriserna håller i sig).
Som jämförelse är mina solpaneler intjänade efter 9 år med elpriserna som var 2015 och 6år med nuvarande.
Ibland lurar man sig lite....

Det blir nog fler solpaneler istället.

Ja... det verkar inte inte bättre än att det tar hela detta årtionde att få ner elpriserna, ifall det startas att bygga nya reaktorer idag.
Sen vet man ju inte framtida räntekostnader på en "investering".
Själv vet jag inte hur länge man blir kvar bosatt just i vår villa, svåra beslut vad man vill/bör prioritera.

Jag har kopplingsur på beredaren. Laddar upp den under 2h på natten då håller den lätt ett dygn (har hänt att uret tappat inställningen vid några tillfällen och då märkte vi efter tre dygn att vi hade låg temp på vv).

Angående en värmepump så slits den mindre av att gå på max några timmar per dygn än kontinuerligt på låg effekt.
Våra värmepumpar står still på dagtid och värmer på kvällar och nätter när priset är lägre.
Huset tappar runt 2-3grader över dagen.
Är vi hemma eldar vi och får inget tapp.
Det finns en till sak som kan spara energi. Det är att lära sig hur ens anläggning är tänkt att fungera. Anläggningen kan även behöva lite handpåläggning ibland. Rengöring av filter etc på returen till värmepumpen mm. Att förkovra sig i sin anläggning kan löna sig.

Alltför ofta har jag sett att anläggningar med värmepumpar har varit fel utförda. Det har oftast gällt bergvärmepumpar, men även andra värmesystem för ventilation med värmepumpar etc.
Ofta har värmepumparna havererat i förtid pga för korta drifttider med många start och stopp. Ibland har jag undrat hur de har tänkt som har byggt anläggningarna, hur tokigt som helst.

Ja... det verkar inte inte bättre än att det tar hela detta årtionde att få ner elpriserna, ifall det startas att bygga nya reaktorer idag.
Sen vet man ju inte framtida räntekostnader på en "investering".
Själv vet jag inte hur länge man blir kvar bosatt just i vår villa, svåra beslut vad man vill/bör prioritera.
Priserna sjunker snabbast genom att få in mer vindkraft. Det finns nya projekt ”i röret” ett par år till. Men sedan är det mer tunnsått. Ja, det finns nya utmaningar i kraftsystemet när andelen vindkraft ökar. Vattenkraften får en mycket större kompenserande roll än den haft tidigare och ursprungligen inte var konstruerad för. Det jobbas med detta. Det finns utmaningar med frekvenshållning mm också.

Återstår se hur många av de som idag stoppar vindkraftsprojekt och vill ha dem ”någon annanstans” som kommer att välkomna kärnkraftsbyggen istället ;)

Priserna sjunker snabbast genom att få in mer vindkraft. Det finns nya projekt ”i röret” ett par år till. Men sedan är det mer tunnsått. Ja, det finns nya utmaningar i kraftsystemet när andelen vindkraft ökar. Vattenkraften får en mycket större kompenserande roll än den haft tidigare och ursprungligen inte var konstruerad för. Det jobbas med detta. Det finns utmaningar med frekvenshållning mm också.

Återstår se hur många av de som idag stoppar vindkraftsprojekt och vill ha dem ”någon annanstans” som kommer att välkomna kärnkraftsbyggen istället ;)

Sent ska syndarna vakna :eek: :eek:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen