Klok i efterhand eller inte vidare smart?
Undrar hur många som anslutit sig till timavtal egentligen, i hopp om att kunna påverka kostnaden för sin elnota denna vargavinter?
Nu är det inte längre väderleken och halvfyllda vattenmagasin som är mest avgörande.
Snart har vi en energikostnad som beskrivs ungefär på samma sätt som aktiemarknaden.
Det är alltid något fel, som spökar i bakgrunden och "marknaden" som styr över våra surt förvärvade penningar.
Själv fick jag tipset av en granne och började undersöka möjligheten att teckna ett rörligt timavtal.
Som allting annat, lovar leverantörerna att "de inte vill tjäna några pengar som helst på sin förmedling"
Ja, kanske bara en liten ynka månadsavgift för att hålla sin verksamhet vid liv... så godhjärtat.
Nu har jag haft mitt rörliga timavtal sedan början av nov. Jag har nästan fått panikångest över att se,
hur timpriset skjuter i höjden direkt på morgonen. Appen är mycket överskådlig efter en månad och nu ser jag
min dags-förbrukning allt sedan start.
I början var det intressant, att kolla elpriset och planlägga tider för tvätt- och diskmaskinen till någon gång efter kl 24.
Här skulle jag nog kunna spara en slant... trodde jag.
Nu börjar jag nog istället få rena nojan av, att hela tiden kolla elpriset i appen mot våra inomhusaktiviteter.
Börjar sakta men säkert inse, att det rörliga timavtalet inte alls är någon helbrägdagörare i vårt hushåll.
Vi har ingen elbil, bor i ett äldre hus och behöver kontinuerlig värmetillförsel dygnets alla timmar.
Men så länge jag nu har detta timavtal, måste jag fortsätta planera elförbrukningen till natten, annars blir allt detta
bara en dyrköpt historia. Längtar redan tillbaka till det rörliga månadsavtalet. Inte för själva ekonomins skull,
det blir ändå ungefär samma kostnad - utan mer för att slippa planera allt till just ingen nytta eller förtjänst alls.
Börjar tänka tillbaka till tiden, när en biljett i andra klass till Stockholm kostade 250 kr eller halva priset på röd avgång.
Livet var enklare då. Man visste vad saker och ting kostade - lätt att lämna raka besked om man satt i biljettluckan.
Nu vet man inte vad biljetten kostar. Priset fladdrar som någon mobil konst i pappersfigurer och blåsväder.
Fast prisbilden ökar alltid bara enträget i en och samma riktning (uppåt) - beroende på hur ofta man frågar...
(suck).