• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När det är dyrt köra torktumlare

Jag tycker elbidraget är väldigt orättvist mot oss i Norrland. Vi har lika höga elpriser här som i södra halvan av Sverige men får ingen hjälp. Många här kommer att gå under i vinter om det fortsätter att vara minus 20-40 grader. Räknade ut att med dagens priser kommer januaris elräkning att landa på 20-30 tusen! Det säger sig självt att det inte håller länge. Dessutom har vi dyrare mat och bränsle och längre resvägar.🥶😢
Ni har inte lika höga elpriser som södra Sverige!

Tittade på siffrorna från sep 2021 till nov 2022 via elbörsen Nord Pol och prisskillnaden mellan el-område 1 och 3.

Så här många procent MER betalar dom som bor i el-område 3 jämfört med 1:an, det är inte ofta det skiljer något mellan 1:an och 2:an förutom i aug 2022.

2022 Nov. 7%
2022 Okt. 60%
2022 Sep. 127%
2022 Aug. 1125%
2022 Juli. 286%
2022 Juni. 147%
2022 Maj. 77%
2022 April. 68%
2022 Mars. 469%
2022 Feb. 201%
2022 Jan. 260%
2021 Dec. 171%
2021 Nov. 94%
2021 Okt. 150%
2021 Sep. 62%

Hade jag bakat in alla summor som till slut hamnar hos elkonsumenten som slutpris så hade procentsatsen varit ännu större!
Vissa månader betalar el-område 3 mer i moms än vad el-område 1 betalar för sin el.

El bidraget är baserat på förra årets elpriser och vad du än gör hoppas inte på att ni får el bidrag nästa vinter, nu har isen lagt sig så hoppas på låga elpriser framöver istället. El bidraget är ingen vinstlott, snarare nitlott.

El område 4 betalar ännu mer än alla andra.

En prisminskning blir kanske när Frankrike får ordning på all sin trasiga kärnkraft så att elkrafttillgången på kontinenten blir lite bättre. Lägre priser där ger lägre priser här.

Saxat från en artikel:

Det hävdas ju med bestämdhet att nedläggning av kärnkraft inte höjer elpriset, och det enda som sänker elpriset är om man bygger mer vindkraft. Ändå föll elpriset igår kväll och i natt efter att O3 ska startats upp igen, och den kommande natten till måndag blir elpriserna så låga som runt 60 öre i SE3 Göteborg – Stockholm, vilket nog är de lägsta elpriserna vi sett i december.

Priserna dagtid går upp till 275 öre per kWh i både SE3 och SE4, men det är likväl betydligt lägre än förra veckan. Särskilt intressant är detta för den som har timmätning som nu kan få bra utväxling på att köra förbrukning nattetid, t ex elbilsladdning, buffra upp värme osv. Annars har det fortfarande varit sanslösa priser nattetid de senaste veckorna, om än inte vansinniga priser som dagtid.

Sveriges elpriser förklaras ur S-blockets perspektiv nedan.

1. Att lägga ner sex kärnkraftsreaktorer höjer inte elpriset

2. Att bygga ny planerbar kärnkraft sänker inte elpriset

3. Att bygga mer oplanerbar vindkraft sänker elpriset

4. Att bygga mer kraftvärme, som ger som mest el när det är som kallast, sänker inte elpriset, så den införde S straffskatter på.

5. Om en kärnreaktor snabbstoppas höjs elpriset, fast att lägga ner kärnkraftreaktorer höjer inte elpriset (se 1.)

6. Om det slutar blåsa och vindkraften slutar ge energi höjs inte elpriset

7. Om elpriset höjs är det Rysslands fel, utom om en kärnreaktor snabbstoppas (5.), då är det regeringens fel, fast avvecklad kärnkraft inte höjer elpriset (1.)

8. Istället för att ta bort straffskatten på kraftvärme gav S pengarna i vintertida elpriskompensation till välbeställda villaägare med pool, elbil, spabad och och välisolerade hus med fullhöjds fönster i det ljusa och fräscha vardagsrummet och som genom en solkraftanläggning för 200 000:- sommartid inte betalar ett öre för elen halva året.

9. Att sänka eller tillfälligt slopa skatten på el är komplicerat enligt S-regeringens presskonferens, men att ordna ett stödsystem där man omvägen via elnätbolagen betalar ut stöden till villaägare är inte komplicerat.

10. Höga elpriser på kontinenten beror på att man lagt ner kärnkraften och byggt vindkraft, vilket tvingat Kontinentaleuropa att bli beroende av rysk fossilgas, men om vi lägger ner kärnkraften och bygger vindkraft i Sverige så sjunker elpriserna, till skillnad mot i övriga Europa.

Så var det med den saken. Men ändå föll elpriset när Oskarshamn 3 alltså startade igen. Konstigt det där.

Det är ju tur att O3 kommer igång. Att det blev varmare och började blåsa mer hade nog också en prispåverkan…
Någon glömde de avslutande orden ”inom de närmaste åren” på punkt 2 och 3.

Att som i den inkopierade artikeln påstå att texten i punkterna 1-10 är "ur S-blockets perspektiv" är väl, artigt uttryckt, lite besynnerligt. Det ser mer ut som en övning i pamflettskrivning någonstans långt bort på andra sidan blockgränsen.

Senast ändrad:
Att sänka sin elkostnad med hjälp av timpris är mycket svårt. Provade detta januari - juli i år och det blev runt 20 öre billigare per kWh. Kollade varje dag elpriset här i område 4 och flyttade elbilsladdningen till timmarna med lägst pris eller när solcellselen var billigast . Trots att elbilen drar nästan 40% av vår totalförbrukning så hjälpte det inte mycket med timpris. Tröttnade därför och bytte till ett abonnemang där elen delvis är upphandlad i förväg.

Att sänka sin elkostnad med hjälp av timpris är mycket svårt. Provade detta januari - juli i år och det blev runt 20 öre billigare per kWh. Kollade varje dag elpriset här i område 4 och flyttade elbilsladdningen till timmarna med lägst pris eller när solcellselen var billigast . Trots att elbilen drar nästan 40% av vår totalförbrukning så hjälpte det inte mycket med timpris. Tröttnade därför och bytte till ett abonnemang där elen delvis är upphandlad i förväg.
Fast 20öre besparing pissar man inte heller på.
Vid en årlig förbrukning på 20 000kWh blir besparingen 4 000:- per år.
Det blir 150mils "gratis" mil med husbilen. Inte fy skam!

Alla tjänar inte på timpris. Man måste även göra vissa förändringar i sina vanor och rutiner.
Att bara byta till timpris utan att styra över större delen av sin förbrukning till natten är troligen ingen större vinst.
Risken är ju stor att du lyckas köra din torktumlare när elen är som dyrast.

Jag pratade med min mor igår, hon var rejält oroad över de höga elpriserna.
Hon försökte, i möjligaste mån, lägga sin förbrukning till natten.
När jag frågade vad hon hade för avtal visste hon inte så jag hjälpte henne att kolla.
Jo hon hade ett fastprisavtal på två år (ca 11mån kvar) på 24öre/kWh.....

Senast ändrad:
Ni har inte lika höga elpriser som södra Sverige!

Tittade på siffrorna från sep 2021 till nov 2022 via elbörsen Nord Pol och prisskillnaden mellan el-område 1 och 3.

Så här många procent MER betalar dom som bor i el-område 3 jämfört med 1:an, det är inte ofta det skiljer något mellan 1:an och 2:an förutom i aug 2022.

2022 Nov. 7%
2022 Okt. 60%
2022 Sep. 127%
2022 Aug. 1125%
2022 Juli. 286%
2022 Juni. 147%
2022 Maj. 77%
2022 April. 68%
2022 Mars. 469%
2022 Feb. 201%
2022 Jan. 260%
2021 Dec. 171%
2021 Nov. 94%
2021 Okt. 150%
2021 Sep. 62%

Hade jag bakat in alla summor som till slut hamnar hos elkonsumenten som slutpris så hade procentsatsen varit ännu större!
Vissa månader betalar el-område 3 mer i moms än vad el-område 1 betalar för sin el.

El bidraget är baserat på förra årets elpriser och vad du än gör hoppas inte på att ni får el bidrag nästa vinter, nu har isen lagt sig så hoppas på låga elpriser framöver istället. El bidraget är ingen vinstlott, snarare nitlott.

El område 4 betalar ännu mer än alla andra.
Men vi har ett betydligt kallare klimat norrut!

Det är ju tur att O3 kommer igång. Att det blev varmare och började blåsa mer hade nog också en prispåverkan…
Någon glömde de avslutande orden ”inom de närmaste åren” på punkt 2 och 3.

Att som i den inkopierade artikeln påstå att texten i punkterna 1-10 är "ur S-blockets perspektiv" är väl, artigt uttryckt, lite besynnerligt. Det ser mer ut som en övning i pamflettskrivning någonstans långt bort på andra sidan blockgränsen.

* Att det blir lite oklart just där..du reagerar beror förmodligen på att klipp och klistra gjorde ett uppehåll just där....

* Det inkopierade hittar man här

* Men den texten refererar i sin tur till en text från 12 januari 2022

Skribenten, Lars Wilderang påpekar att han gjort en lätt redigering för att passa dagens regering och riksdag..

Den ursprungliga texten finns här.

Nu är man en i gänget igen.
Smått panikslagen av de höga elpriserna.
Blev erbjuden att köpa en fin julklapp till mig själv för en "billig" penning (en bättre begagnad sopransaxofon) och funderade en stund om jag tyckte mig ha råd att kosta på mig en sådan.
(Kostade på frun ett guldsmycke för några tusen så jag borde kunna kosta på mig en sax för tre).

När jag nästan bestämt mig för å köpa den "råkade" jag surfa in på min elleveranörs mina sidor och fick se vad elen kostat hittils i december.
Den är redan uppe i nästan 8 000kr.
Blir nog ingen ny (för mig) saxofon i år heller :-(
Köpte iof en hemmabio anläggning med projektor och tillbehör till mig själv förra julen så jag får väl glädjas åt den i år med.
Men man får inte ha den på, det blir för dyrt.....

Apropå skillnader mellan timdebitering och rörligt elpris per månad gjorde jag nyss en beräkning på vårt hus, med timvärden på förbrukning och pris hämtade från Vattenfall. Tyvärr gick det inte att få ut några värden för den timvisa förbrukningen för Januari-Juli (tillfälligt fel?) så jag fick nöja mig med perioden 1/8 - 31/12 2022

Huset är elvärmt och har en total årsförbrukning på c:a 14000 kWh/år, vi bor i elområde 3.

Med det förbrukningsmönster vi har haft, dvs helt utan åtgärder för att flytta förbrukningen baserat på aktuellt elpris, skulle timdebitering givit oss 9% högre sammanlagd kostnad för elenergin under perioden jämfört med att ha haft månadspris. Elnätskostnaderna är inte medräknade så på totalen skulle skillnaden ha blivit mindre.

Andra hus och andra hushåll kan naturligtvis få ett annat resultat.

Jag sammanfattade förbrukningen för fritidshusets förbrukning idag.
Vi hade förbrukat 2020kWh på ett år och fått betala 9595kr (inklusive årsavgifter och andra pålagor).
Det blir 4,75kr/kWh!
Ju mindre man förbrukar desto mer får man betala.
Det är lite skevt....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen