• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Medlemsnummer

Har personnummer varit hemliga?
När i tiden var det, på ett ungefär?
För inte så länge sedan fanns inga möjligheter att få fram de 4 sista siffrorna.
För ännu kortare tid sedan varnades Vi av myndigheter o Polis att lämna ut
Personnummer i butiker och annars.
I dag finns de överallt på alla brev från myndigheter sjukvår är personnumret
det första som syns.
Vore bra om sekretessen kom tillbaka.
 
Ok, det var väl det där med personuppgiftslagen, det som numera är GDPR.
Men det handlade väl mest om hur man handskades (lagrade) med uppgifterna.
Vill minnas att det även då, bara vara att ringa till folkbokföringen (dvs Skatteverket), så fick man personnumret över telefon.
Du fick då födelsedatum, vilket är något helt annat.. det är de 4 sista som är viktiga.
 
Du fick då födelsedatum, vilket är något helt annat.. det är de 4 sista som är viktiga.
Nä, man fick hela - ink de 4 sista, iafl runt 2005. Kommer inte ihåg exakt.
Och med dem kunde man få en kopia på passbilden på den som hade personnumret om man ville från passmyndigheten.

Namn och gärna adress, så var det kirrat.
Bilden fick man på faxen.
 
Jag har inget emot principen med medlemsnummer.
Har läst tråden och ser att det efterfrågas och hur man kan lösa det.

Men jag ser ingenstans ett användningsområde för det, annat än att ’andra klubbar har det’. Det tycker jag inte är ett skäl ens.

Vad finns det för konkreta användningsområden där det skulle behövas, ett användningsfall som vi inte löser redan idag?

Jag har inget emot ett medlemnummer i sig, men det skall vara någon nytta med det då.
Som kanske bekant är jag personligen en ivrig förespråkare för medlemsnummer. Mina motiveringar är mera mjuka värden som ökad gemenskap, identifiering av medlemmar och att man stolt visar upp sitt medlemskap. Argument som väger lätt hos många andra har jag förstått.

Men är det inte en förutsättning för att driva en förening att man har ett ett fungerande medlemsregister? Är vi inte skyldiga att ha ett register som beskriver hur vi hanterar personuppgifterna, etc?

Rent praktiskt måste det vara mycket enklare att sköta registret med att varje medlem har ett unikt medlemsnummer.

Om vi en dag börjar med medlemsavgifter hur följer man upp en sån enkel sak som om medlemsavgifterna är betald eller inte. Det kommer att förekomma massor av identiska namn, men helt olika personer. Många Svensson, Björkman, Larsson, Lindén och Larsson finns det, bena ut det blir en mardröm.

Tommy

EDIT: Vart tog Stefans inlägg vägen???
 
Angående personnummer så finns det på nätet öppet
Tex
Medlemsnummer varför skulle det vara viktigt?
I sidans databas borde det finns ett nummer för varje medlem?
Mvh Hasse
 
Men är det inte en förutsättning för att driva en förening att man har ett ett fungerande medlemsregister? Är vi inte skyldiga att ha ett register som beskriver hur vi hanterar personuppgifterna, etc?

Rent praktiskt måste det vara mycket enklare att sköta registret med att varje medlem har ett unikt medlemsnummer.

Om vi en dag börjar med medlemsavgifter hur följer man upp en sån enkel sak som om medlemsavgifterna är betald eller inte. Det kommer att förekomma massor av identiska namn, men helt olika personer. Många Svensson, Björkman, Larsson, Lindén och Larsson finns det, bena ut det blir en mardröm.

Tommy
Vi har väl redan nu ett fungerande medlemsregister. Vad skulle ett nummer tillföra? Alla användarnamn är unika, så vad vi heter i efternamn eller liknande är oväsentligt för att hålla reda på en medlem. En databas går lika bra att sortera på bokstavskombinationer som sifferkombinationer så där ger inte numret någon fördel.

Vad skulle ett nummer ge för mervärde? Administrativt behövs inget medlemsnummer, men kom med bra motiv förutom administration så ska jag gärna ompröva min ställning.
 
Jag har inget emot principen med medlemsnummer.
Har läst tråden och ser att det efterfrågas och hur man kan lösa det.

Men jag ser ingenstans ett användningsområde för det, annat än att ’andra klubbar har det’. Det tycker jag inte är ett skäl ens.

Vad finns det för konkreta användningsområden där det skulle behövas, ett användningsfall som vi inte löser redan idag?

Jag har inget emot ett medlemnummer i sig, men det skall vara någon nytta med det då.
Det ska vara någon nytta...( med medlemsnummer).... det är en rimlig princip...en nyttoprincip.
Vilken är nyttan med att vissa är medlemmar och andra är t ex...välkänd medlem.. ( väldigt få av de välkända medlemmarna är välkända för mig..om någon..)
Eller handlar det om någon annan princip? T ex att andra husbilsklubbar har det så? Jag har noterat att på parallellklubben finns något liknande! Kanske var det hedersmedlem jag läste?
...........................
 
Vi har väl redan nu ett fungerande medlemsregister. Vad skulle ett nummer tillföra? Alla användarnamn är unika, så vad vi heter i efternamn eller liknande är oväsentligt för att hålla reda på en medlem. En databas går lika bra att sortera på bokstavskombinationer som sifferkombinationer så där ger inte numret någon fördel.

Vad skulle ett nummer ge för mervärde? Administrativt behövs inget medlemsnummer, men kom med bra motiv förutom administration så ska jag gärna ompröva min ställning.
Jag håller med dig om att det inte finns något mervärde i medlemsnummer. Metoder av hantering av information som finns i moderna databaser är tillräckligt potent för att klara de behov som finns i iHusbil och liknande klubbar, föreningar, osv.
 
Som kanske bekant är jag personligen en ivrig förespråkare för medlemsnummer. Mina motiveringar är mera mjuka värden som ökad gemenskap, identifiering av medlemmar och att man stolt visar upp sitt medlemskap. Argument som väger lätt hos många andra har jag förstått.

Men är det inte en förutsättning för att driva en förening att man har ett ett fungerande medlemsregister? Är vi inte skyldiga att ha ett register som beskriver hur vi hanterar personuppgifterna, etc?

Rent praktiskt måste det vara mycket enklare att sköta registret med att varje medlem har ett unikt medlemsnummer.

Om vi en dag börjar med medlemsavgifter hur följer man upp en sån enkel sak som om medlemsavgifterna är betald eller inte. Det kommer att förekomma massor av identiska namn, men helt olika personer. Många Svensson, Björkman, Larsson, Lindén och Larsson finns det, bena ut det blir en mardröm.

Tommy

EDIT: Vart tog Stefans inlägg vägen???
Tommy har en poäng där!
Ett häftigt märke, inte för stort eller i olika storlekar med medlemsnummer som CC har, dock inte med CC principen att inte återanvända ett nummer!
CC har i dag runt 35 tusen medlemmar sa de på elmia men nya får nummer runt 200 tusen tror jag!
 
Hej, det är jag 3482 som skriver. Vad säger detta er, just ingenting. Däremot om jag skriver JanneEkan kanske någon känner igen mig. Det var mitt ställningstagande angående medlemsnummer.
Hur visste du vilka siffror jag slår in på mitt minutenkort? Det ska ju va hemligt!
Det är inte bra om andra känner till de hemliga fyra siffrorna!
..................
Nåja..jag förstår vad du menar och är ute efter...3482..är inte särskilt personligt.
Men smaka på de här......Karlsson..eller...91:an Karlsson ?
Säkert säger också de här siffrorna något speciellt..... 007 ......eller hur?
Och det finns nån form av skillnad mellan
Karl..och...Karl den XII.....
.....................

.
Själv skulle jag välja 1066. En del vet och andra har ingen aning.
Fast fortfarande vet jag inte var titeln " välkänd medlem "..kommer ifrån.
.....
Ps...Vi ska väl inte glömma 87: an?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen