• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fått svaret från verkstan:
———————-
”Buenos días;

He encontrado en fábrica estas dos posibilidades:

225/75/R16C 120/121R continental vanco 4 season a 210.00 euros más iva incluido montaje

225/75/R16C 121/120 R Continental van contact 200 a 180.00 euros más iva incluido montaje

Las ruedas hay que pedirlas y tardarían normalmente 2 días en llegar.

Uns saludo.”

————————-
Man har varit i kontakt med distributören och fått priset 180 Euros + moms 37.80 Euros, totalt 217,80 Euros per däck, monterat och klart.

Man byter och monterar däck på kundernas bilar i samband med service, själv har jag varit med om det vid ett 10-tal tillfällen, men det är inte deras specialitet.

Det finns ett antal lågprisföretag i den spanska däckbranschen som i regel har lägre priser. Däck är lite av en djungel i Spanien och priserna är som för färska räkor, d.v.s. dagspriser.

Om det är intressant behöver verkstan ett par dagar på sig för att beställa däcken.

Tommy
Tack Tommy för allt besvär. Det verkar som dom inte kan få tag på dom däcken som jag har på bilen idag, lika dant på däckverkstaden här hemma säger att dom finns inte längre, men på dackonline.se finns dom.

//Gösta


dackonline.se
 
Hej Tommy.
Mitt namn är Tommy Lindgren och jag har precis blivit medlem i gruppen.
Jag har fått tips om denna grupp när jag sökte på verkstäder i Tyskland eller Spanien som kan serva vår husbil.
Vad jag förstått så har du lite kontakter med en FIAT verkstad i Altea. Vi är just nu på väg ner till Pilar de la Horadada, där vi står på Camping Lo Monte hela vintern/våren.
Vi funderar på om dom ev har tid den 12 eller 13/10 för en service för en Dethleff Grand Alpa årsmodell 2019 som gått strax över 3000 mil. Jag har gjort en liten service när vi hade kört 1300 mil.
Dags för en ”vanlig” service enligt FIATS underhållsschema. Reg.nummer. GML49U. IDnummer : ZFA25000002J07470
Tacksam för hjälp med kontakt.
Med vänlig hälsning,
Tommy Lindgren.
[email protected].
Tel. +46705602927.
Nu har jag fått prisofferten:

B4F3A355-2C76-4A5A-86CB-225D3ECF95BB.png
Som du ser blev det 397.92 Euros och då har du fått den generella genomgången av bilen och återställning av dator som skall kosta 30 Euro gratis och 10% rabatt på arbete och material, som medlem iHusbil.

När det gäller luftfiltret kommer det bara att bytas om det verkligen behövs, men här är det upptaget i prisofferten.

Du är inbokade och välkommen klockan 09.30 den 13 oktober, för din information är det nationell helgdag den 12 oktober, el Día de la Hispanidad o Fiesta Nacional de España.

Välkommen till Altea, vi befinner oss fortsatt i Sverige när du kommer, men är det några problem är du välkommen att ringa mig: +46 709 316366

Kör försiktigt

Tommy
 
Nu har jag fått prisofferten:

Visa bilaga 15744
Som du ser blev det 397.92 Euros och då har du fått den generella genomgången av bilen och återställning av dator som skall kosta 30 Euro gratis och 10% rabatt på arbete och material, som medlem iHusbil.

När det gäller luftfiltret kommer det bara att bytas om det verkligen behövs, men här är det upptaget i prisofferten.

Du är inbokade och välkommen klockan 09.30 den 13 oktober, för din information är det nationell helgdag den 12 oktober, el Día de la Hispanidad o Fiesta Nacional de España.

Välkommen till Altea, vi befinner oss fortsatt i Sverige när du kommer, men är det några problem är du välkommen att ringa mig: +46 709 316366

Kör försiktigt

Tommy
Hej Tommy.
Ett stort tack för din hjälp. Då kommer vi att befinna oss hos verkstaden den 13/10 kl 09.30.
Lite svårt att se offerten , men detta blir säkert bra.
Ha det gött och återigen ett stort tack.
 
Senast ändrad:
I Gösta Evéns trevliga tråd, ”Göstas höst - vinterresa 2022-23” berättade Gösta att han beställt kamremsbyte hos en verkstad i Stockholm och fått priset 19000 kr.

Eftersom det har varit ett antal husbilar som passat på att just göra den stora servicen och byte av kamrem hos FIAT i Altea, vet jag därför vad det kostar där.

Mitt inlägg i Göstas tråd;

3A798460-0F2B-439B-9F4D-7548DEDE07F7.png
Gösta kände till att det är billigare utomlands, men var tveksam om hans bil kommer in i verkstan, eftersom det inte lyckades vid ett besök förra vintern. Men jag har sett större bilar i verkstan, så jag tror att orsaken till att Gösta inte kom in på bredden, var de parkerade bilarna på gatan som gjorde att Gösta kom in lite fel mot porten.

Ganska precis halva priset på en aktuell prisoffert och jag har idag kollat med verkstan, dessa priser gäller fortsatt.

Spara 9000 kr är aldrig fel, allraminst när man får precis samma sak.

Har idag pratat med verkstan på telefon och fått garantier skriftligen att bilen kommer in och de kan göra servicen. Själv såg jag vid mitt sista besök på verkstan, innan vi åkte till Sverige i våras, en svensk Bürstner I 890G, som är över 9 meter. Sedan har vår alias ”Arkilles” berättat att hans Burstner som är 9.15 m, servades på verkstan.

Nu är det upp till Gösta om det blir bytt kamrem i Stockholm eller Altea.

Lovar jag skall vara på plats och hjälpa till och se till att det är fritt från bilar runt porten så att du kommer in rakt i porten.

Tommy
 
Senast ändrad:
Hej Gösta,
Kollade hos transportstyrelsen där skriver man att din bil är 2385 mm bred, längd 8800 mm , höjd 2990 mm

Ja, det stämmer. Brydde mig inte om de sista 5 mm, vill ju ändå ha lite marginal när jag kör in. Samt att spelarna sticker ut 20 cm var om man inte viker in de. Höjden är jag osäker på efter att en TV antenn finns med och sticker upp en bit. Jag har kört in under tak som angav 3,10 meter och det gick bra.
 
Hej Finn

Nu har jag fått priserna på den service som du vill få fixad.

Översatte dina önskemål och skickade över dem till verkstan, svaret fick jag inte i den form som jag brukar få det, utan hon kopierade dina önskemål som jag skrev på spanska och satte pris på var och ett av dem. Orsaken var att hon har problem med det programmet i datorn.

Visa bilaga 14177
Tror du förstår vad som kostar vad och vår rabatt är avdragen på priserna, som totalt inklusive arbetskostnaden blev 542:80 Euro, inklusive IVA (moms).

Man bekräftar även att man använder korrekta oljor.

Om du accepterar priserna så är du välkommen klockan 09.00 den 24 oktober, var snäll och bekräfta.

Tommy
Hei igjen Tommy.

Vi har fått en endring i våre reiseplaner slik at vi kommer ned til Benidorm allerede 14/10.
Kan du være snill og sjekke om min time på verkstedet den 24/10 kan flyttes til mandag 17/10?

Mvh
Finn W
 
Hei igjen Tommy.

Vi har fått en endring i våre reiseplaner slik at vi kommer ned til Benidorm allerede 14/10.
Kan du være snill og sjekke om min time på verkstedet den 24/10 kan flyttes til mandag 17/10?

Mvh
Finn W
Hej Finn,

Har just fått bekräftat från verkstan att ni är välkomna på måndag den 17 oktober, samma tid som var beställt den 24 oktober.

Den 17 oktober finns jag inte på plats, men skulle det vara något så vet du hur du når mig.

Kör försiktigt, vi hörs

Tommy
 
Hej Finn,

Har just fått bekräftat från verkstan att ni är välkomna på måndag den 17 oktober, samma tid som var beställt den 24 oktober.

Den 17 oktober finns jag inte på plats, men skulle det vara något så vet du hur du når mig.

Kör försiktigt, vi hörs

Tommy
Mange takk for hjelpen, Tommy! :)
Det er helt fantastisk hvordan du hjelper oss som behøver litt hjelp.

Jeg tenkte også på en annen sak - har du fortsatt forbindelse med han som vasket vår husbil på vaskeplassen i Altea`?
Husbilen har vært på lang tur gjennom Europa og har deretter stått 3 uker på Alicante flyplass - så den trenger vask før vi setter den på plass på Raco. :)

Hilsen Finn
 
Mange takk for hjelpen, Tommy! :)
Det er helt fantastisk hvordan du hjelper oss som behøver litt hjelp.

Jeg tenkte også på en annen sak - har du fortsatt forbindelse med han som vasket vår husbil på vaskeplassen i Altea`?
Husbilen har vært på lang tur gjennom Europa og har deretter stått 3 uker på Alicante flyplass - så den trenger vask før vi setter den på plass på Raco. :)

Hilsen Finn
Finn, har just haft kontakt med Moha som hjälpte dig med att tvätta husbilen. Nu visade det sig att han var i Granada och kommer senare under månaden tillbaka till Costa Blanca, men vet inget datum.

Återkom senare så kollar jag om han kommit på plats, Annars så har jag hört talas om en cuban i industriområdet mellan Altea och Albir som tvättar bilar. Vet inte om han tvättar husbilar, men jag kollar det om inte Moha kommit tillbaka tills dess.

Tommy
 
Finn, har just haft kontakt med Moha som hjälpte dig med att tvätta husbilen. Nu visade det sig att han var i Granada och kommer senare under månaden tillbaka till Costa Blanca, men vet inget datum.

Återkom senare så kollar jag om han kommit på plats, Annars så har jag hört talas om en cuban i industriområdet mellan Altea och Albir som tvättar bilar. Vet inte om han tvättar husbilar, men jag kollar det om inte Moha kommit tillbaka tills dess.

Tommy
Hej Tommy,
Möjligen också biltvätten bakom Costa Blanca affären i Alfaz del Pi...!?
Där finns det gott om plats även för en stor husbil och även gott om plats att vända på planen innanför tvätten.
 
Fick just den här förfrågan på annan plats, men svarar här;

———————

”Hej Tommy,
Reser nu sakta neråt, är i Denia, Valencia f n
Skulle behöva tips, ev råd också, på byte av Glykol i Alde-systemet som är fem år och börjat tappa effekt/verkningsgrad. Läste att det bör göras helst med rosa Alde-glykol och kanske det finns nån Alde-partner efter vägen. Hör gärna av dig.”
Hälsn”

———————-
När man kollar ALDES hemsida, finner man bara 2 servicepunkter.

På Costa del Sol, i Malaga:

stay on the move Caravan service​

AddressMalaga
Websitewww.stayonthemove.com/
Email[email protected]
Phone00 34 711 058 487
Service TypeAlde Mobile Service

I Frankrike, i gränstrakterna mot Spanie:

Caravan Help Abroad (Mobile service agent covering France and Spain)​

AddressMereitein, France, 64190
Websitecaravanhelpabroad.com/
Phone+33 669485398

Nu har jag tidigare blivit kontaktad av husbilsåkare som haft problem med sina Aldevärmare när man besökt Spanien och funnit ut att det finns flera servicepunkter än de två som finns presenterade på deras hemsida:

Elektronica Maroca i Murcia
0034 630723791

Hispatecric i Almeria
0034 950 047 033
0034 687 845 730

Stimme S.L. I Valencia
0034 96 1400058


Vidare så gjorde vår medlem alias ”Arkilles” mig tidigare uppmärksam på att han sett en norrman på Costa Blanca som servar Alde och Truma.
Han heter, Aril O Mathisen har mobil +47 90160474 och fanns i Alfas del Pi.
Har pratat med Aril, som bekräftat att han servar både Alde och Truma. Senast jag pratade med Aril var i december förra året, när han var hemma i Norge för att fira julen. Vet inte var han befinner sig just nu, men det finner jag snabbt ut om någon behöver hans hjälp.

Tommy
 
Finn, har just haft kontakt med Moha som hjälpte dig med att tvätta husbilen. Nu visade det sig att han var i Granada och kommer senare under månaden tillbaka till Costa Blanca, men vet inget datum.

Återkom senare så kollar jag om han kommit på plats, Annars så har jag hört talas om en cuban i industriområdet mellan Altea och Albir som tvättar bilar. Vet inte om han tvättar husbilar, men jag kollar det om inte Moha kommit tillbaka tills dess.

Tommy
Hei.
Moha gjorde en veldig god jobb begge gangene jeg har brukt han, så jeg kommer tilbake senere i måneden - så får vi se når han er tilbake i Altea. :)
 
Verkstäder på Costa Blanca för husbilens bodel.

Igår fick jag ett samtal från en svensk husbilsåkare på tur i Spanien, som letade en verkstad för Husbilens bodel.

Lägger in mitt svar här, eftersom det kan vara relevant även för andra som besöker Spanien:

De verkstäder jag har varit i kontakt med är Caravanning world awnings i Benidorm, men som gav intryck att mera hålla på med husvagnarna som står permanent på campingarna i Benidormområdet.

Den andra är Caravan Cruz i Elche. Dit har jag hänvisat flera skandinaviska husbilsägare. Vad jag förstår har det gått bra eftersom jag aldrig hört något negativt efteråt.

Caravan Cruz är en stor återförsäljare av husbilar med egen verkstad.

Googlat och letat andra verkstäder på Costa Blanca som kan vara aktuella, efter att ha läst deras presentationer och sett omdömena från deras kunder.

Hittade 3 som kanske kan vara relevanta:




Som sagt, det tre sistnämnda känner jag inte till mera än det jag läst när jag Googlat.

Service ALDE och Truma på Costa Blanca

Har idag pratat i telefon med norske Aril, som befann sig i Norge just nu, men reser ner till Costa Blanca i helgen. Han bekräftade att han kör vidare med sin service på Alde och Truma.

Arils nummer är: +47 90160474

Aril söker upp kunderna efter överenskommelse kunderna på ställplatsen/campingen.

Tommy



 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen