• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fråga Windows 11 och MSN

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Med Windows 11 följde MSN med som dels finns på aktivitetsraden nere till vänster men som också dyker upp lite då och då som en webbsida.
Hur tar jag bort MSN från min LapTop?

Inte helt säker på om just den finns där. Men om man högerklickar på aktivitetsraden så finns ett alternativ för inställningar.
Där finns en massa alternativ.

Dessutom kan man ofta dessutom högerklicka på de meddelanden som poppar upp och där deaktivera dem.

Men Pyttemjuk gör det allt svårare att få bort reklam som visas av och till.
Jag har nog lyckats få bort det mesta nu, men ibland dyker det upp nån igen...

I webleseren Edge så er standard startside msn, denne kan endres lett ved å trykke på ... til høyre på topplinjen og veglge Settings (tror dette er Oppsett i svensk drakt) i menyen finnes et valg for ny tab, her kan en sette hva som skal komme opp.

Aktivitetsraden kan tilpasses i appen Settings (antar Oppsett på svensk). Kjører ikke lengre windows 11 selv så jeg kan ikke sjekke hvor i menyen du finner Appearance (mulig Utseende), men det fantes en mulighet for fjerning av MSN sist jeg sjekket.

Hadde et grand mal crash av Windows som ikke kunne fikses uten full reinstall, så nå kjører jeg Linux til dagelig. Av ren galskap har jeg Edge installert - burde egentlig bruke Chromium som er basis for både Edge og Chrome, men Edge har et par tillegg som jeg liker.

Reddet alle personlige data fra det chrashede system og tok det med til Linux ved hjelp av live linux på en usb drive.

Inte helt säker på om just den finns där. Men om man högerklickar på aktivitetsraden så finns ett alternativ för inställningar.
Där finns en massa alternativ.

Dessutom kan man ofta dessutom högerklicka på de meddelanden som poppar upp och där deaktivera dem.

Men Pyttemjuk gör det allt svårare att få bort reklam som visas av och till.
Jag har nog lyckats få bort det mesta nu, men ibland dyker det upp nån igen...
Apropå Pyttemjuk
1742823225888.png

Företaget Pyttemjuk i Oxelösund bedrev seriös verksamhet under ett antal år. Man byggde kraftfulla datorer som man sålde till bra priser.
Det händer mycket i IT-branschen på kort tid och till slut klarade inte företaget detta.

Det här med Pyttemjuk var ett avsteg från trådens fråga så nu återgår vi till Roberts fråga om att få bort MSN från datorn.

Hmm, jag undrar om ditt problem med msn kan vara att du valt att starta vissa flikar vid uppstart och att msn har lyckats bita sig fast där.
Du kan ju kolla under :
Inställningar>Start hem och nya fliksida

Jag har inga flikar som ska öppnas vid uppstart och då ser det ut som på bilden nedan.

1742854196193.png

Ser du en länk till msn där vid "öppna dessa sidor" så är det bara att ta bort och se om det blir bättre.

Finns massor om det på nätet. Skickar med några ex.

Så gör du:
  1. Högerklicka på Start-knappen och välj Installerade appar.
  2. Bläddra ner i listan och hitta de Microsoft-appar som du inte vill ha på datorn.
  3. Klicka på de tre prickarna längst till höger om appens namn.
  4. Välj Avinstallera.
  5. Klicka på Avinstallera igen för att ta bort appen.
Hur tar jag bort MSN?

Kolla om MSN (fast det kallas antagligen inte så men något du kan misstänka är orsaken till MSN) finns med i Aktivitetshanteraren på fliken Autostart. I så fall kan du högerklicka på den raden och välja Inaktivera.

Vad händer om jag tar bort mitt MSN-konto?
Du kommer inte att kunna logga in på ditt MSN-konto. Dina MSN-e-postmeddelanden och filer kommer att raderas permanent. (Men detta kan undvikas - läs vidare för att lära dig mer!) Du kommer inte att kunna komma åt någon av de tjänster som är kopplade till ditt MSN-e-postkonto (kalendrar, Skype, Xbox och andra).18 feb. 2025

gå in på kontrollpanelen/ta bort program/ klicka på msn och avinstallera den

Inställningar>Start hem och nya fliksida
Jag använder Chrome men där finns motsvarande, att öppna flikar vid start.
MSN finns inte med där och dyker inte upp vid start av datorn utan efter en längre inaktivitet/paus, då lägger sig MSN som en extra flik och är aktiverad = den flik som är aktiv för tillfället.

Det virker som M$ har lagt til en url innskyting ved låsning av datoren, noe å jakte på i Windows innstillinger. Glad jeg har hoppet av :D

Kolla om MSN (fast det kallas antagligen inte så men något du kan misstänka är orsaken till MSN) finns med i Aktivitetshanteraren på fliken Autostart. I så fall kan du högerklicka på den raden och välja Inaktivera.
Så gör du:
  1. Högerklicka på Start-knappen och välj Installerade appar.
  2. Bläddra ner i listan och hitta de Microsoft-appar som du inte vill ha på datorn.
  3. Klicka på de tre prickarna längst till höger om appens namn.
  4. Välj Avinstallera.
  5. Klicka på Avinstallera igen för att ta bort appen.
MSN eller något som skulle kunna misstänkas vara något i den stilen finns inte oavsett vilket av råden som jag följer.

Kan det vara Edge som spökar till det?
Det är ju själva den att man inte kan bestämma själv vad som skall visas och vad som inte skall visas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen