- Ort
- Motala
Förklara, den som kan....?
Jag kopplade in en Votronic dc/dc booster, men får den inte att fungera helt fullt ut, vad gäller visning av batteristatusarna på huvuddisplayen.
Bilen är en Fiat Adria 2015 och med en EBL från Nordelletronica
På nätet hittade jag tips, att ansluta en D+ / signalkabel typ "falsk" (D+) från en blå ledning (styrningen av kylskåpet under färd)
Den ger strax något över 3 A i viloläge och ökar till nästan 4 A med motorn igång. (kommer inte ihåg de exakta värdena...)
Anslöt via en skiljepunkt (B-stolpen) och med en kabel till en tryckströmbrytare på instrumentbrädan, sedan tillbaka till boostern.
Tänkte, att det måste ju bli suveränt bra med en strömbrytare...
Har ju också solpaneler som bidrar, men solen skiner ju inte alltid.
Så därför skulle en booster ändå vara rätt bra att ha tillgänglig vid behov.
Sen kopplade jag helt enligt manualen via EBL och tyckte allt var frid och fröjd, med synliga data på min huvuddisplay från
både start- resp bodelsbatteri och både under färd och med avstängd motor. Fungerade klockrent så här långt...
MEN den bittra erfarenheten visade sig, att det här med strömbrytaren och att frånskilja boostern (?) kanske inte var någon lysande ide`...
Med motorn igång drar boostern (avslagen) ur (-17 A) i detta läge dvs lika mycket som den laddar +17 A i tillslaget (!) läge.
Så med motorn igång och boostern avslagen och kylskåpet på läget "auto", försvinner typ hela batterikapaciteten i ett nafs...
Strömmen bara rinner ut "bakvägen" på något sätt, trots att motorn är igång. Det var inte så lyckat, när vi kört upp från Skåne
och kom hem med bodelsbatterierna nästan helt urladdade och ingen funktion alls längre i kylskåpet...
Misstänker, att det har att göra med, att signalkabeln (D+) samtidigt är styrning till kylskåpet (12V) under färd.
Varför använder man sig från Fiat / Adria av en "falsk" D+ som givare från en annars typ "o-intilligent" och dum generator?
För att detta inte skulle hända igen, skaffade jag nu ett skiljerelä och monterade mellan EBL och ingående strömkabel.
Men då tappade jag samtidigt värdet från startbatteriet (!) med motorn avslagen på displayen,
trots att jag "bryggat" med en signalkabel enl manualen.
I det läget, så stängde jag locket till "batterilådan" och gav upp.
Jag kör nu med boostern påslagen (för att vara på säkra sidan) och det fungerar,
men i displayen saknar jag fortfarande värdet från startbatteriet, när motorn inte är igång.
Då visar den bara värdet "0" för startbatteriet och varnar retfullt och blinkar blått i mörkret, när man försöker sova...
Funderar på att köpa en typ batterimonitor att fästa på startbatteriet för direkt info i mobilen.
Det finns ju en uppsjö av dessa numera från någon hundring och uppåt, beroende på vilken app man tycker visar bäst.
Men det skulle vara intressant att få förklarat varför boostern drar ur strömmen år fel håll, (i frånkopplat läge) som jag nu försökt beskriva.
Jag kopplade in en Votronic dc/dc booster, men får den inte att fungera helt fullt ut, vad gäller visning av batteristatusarna på huvuddisplayen.
Bilen är en Fiat Adria 2015 och med en EBL från Nordelletronica
På nätet hittade jag tips, att ansluta en D+ / signalkabel typ "falsk" (D+) från en blå ledning (styrningen av kylskåpet under färd)
Den ger strax något över 3 A i viloläge och ökar till nästan 4 A med motorn igång. (kommer inte ihåg de exakta värdena...)
Anslöt via en skiljepunkt (B-stolpen) och med en kabel till en tryckströmbrytare på instrumentbrädan, sedan tillbaka till boostern.
Tänkte, att det måste ju bli suveränt bra med en strömbrytare...
Har ju också solpaneler som bidrar, men solen skiner ju inte alltid.
Så därför skulle en booster ändå vara rätt bra att ha tillgänglig vid behov.
Sen kopplade jag helt enligt manualen via EBL och tyckte allt var frid och fröjd, med synliga data på min huvuddisplay från
både start- resp bodelsbatteri och både under färd och med avstängd motor. Fungerade klockrent så här långt...
MEN den bittra erfarenheten visade sig, att det här med strömbrytaren och att frånskilja boostern (?) kanske inte var någon lysande ide`...
Med motorn igång drar boostern (avslagen) ur (-17 A) i detta läge dvs lika mycket som den laddar +17 A i tillslaget (!) läge.
Så med motorn igång och boostern avslagen och kylskåpet på läget "auto", försvinner typ hela batterikapaciteten i ett nafs...
Strömmen bara rinner ut "bakvägen" på något sätt, trots att motorn är igång. Det var inte så lyckat, när vi kört upp från Skåne
och kom hem med bodelsbatterierna nästan helt urladdade och ingen funktion alls längre i kylskåpet...
Misstänker, att det har att göra med, att signalkabeln (D+) samtidigt är styrning till kylskåpet (12V) under färd.
Varför använder man sig från Fiat / Adria av en "falsk" D+ som givare från en annars typ "o-intilligent" och dum generator?
För att detta inte skulle hända igen, skaffade jag nu ett skiljerelä och monterade mellan EBL och ingående strömkabel.
Men då tappade jag samtidigt värdet från startbatteriet (!) med motorn avslagen på displayen,
trots att jag "bryggat" med en signalkabel enl manualen.
I det läget, så stängde jag locket till "batterilådan" och gav upp.
Jag kör nu med boostern påslagen (för att vara på säkra sidan) och det fungerar,
men i displayen saknar jag fortfarande värdet från startbatteriet, när motorn inte är igång.
Då visar den bara värdet "0" för startbatteriet och varnar retfullt och blinkar blått i mörkret, när man försöker sova...
Funderar på att köpa en typ batterimonitor att fästa på startbatteriet för direkt info i mobilen.
Det finns ju en uppsjö av dessa numera från någon hundring och uppåt, beroende på vilken app man tycker visar bäst.
Men det skulle vara intressant att få förklarat varför boostern drar ur strömmen år fel håll, (i frånkopplat läge) som jag nu försökt beskriva.