• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Träff Vinprovning i Möckelsnäs 20/8

Ja detta var en mycket trevlig träff! Och att få lära sig mer om hur man provsmakar viner var mycket lärorikt.
Jag och Ann-Christine kommer gärna på fler!

Att recensera vinerna är inte något jag klarar, tyvärr.
Men de var goda på olika sätt… ;)
 
31F86D3D-0BE0-4E65-A582-00921BD78D1C.jpeg
Tack värdparet Peter (Peter1) och Sussi, för en trevlig och proffsigt genomförd träff.

Fredag eftermiddag ankomst Möckelsnäs, nya ställplats.
En naturnära ställplats vid Möckeln,omgiven av mäktiga bokskogar och vackra hagar. På en udde i sjön hittar du Möckelsnäs ställplats. Här vandrar, cyklar och paddlar du mitt i den ljuvligt gröna småländska naturen.
405B55EA-448F-429A-9F6C-6D50493FA81D.jpeg
2AE01F70-4A44-4E52-B552-66ADB07F2A40.jpeg
I direkt anslutning till ställplatsen finner du Möckelsnäs vackra Herrgård, med restaurang som erbjuder en spännande meny, med råvaror från grannskapet, kryddor från den egna örtagården. Om du vill lyxa till det så serveras här frukost, lunch och middag som du avnjuter på terrassen eller i matsalen med utsikt över sjön.
A7F755D3-E004-4B72-9CC1-93E0D25FDAF6.jpeg


Fredag kväll.
270750EF-A73C-4AC0-87FD-F21E9B62129A.jpeg
Peter hade monterat upp en Muurikka, modell stor utanför sin stora amerikanska husbuss, på den tillagades en mycket välsmakande Chilli con carne. Ett ovälkommet regnmoln hade den dåliga smaken att passera när vi skulle sätta oss till bords. Men Peter hade redan en ”planB”, som innebar middag under tak i en mindre stuga.

För att sammanfatta första dagen citerar jag ordspråket som säger, ”I goda husbilsvänners lag är även vatten en god dryck”, som i vårt fall förädlades något genom att dricka både öl och vin till den mexikanska kosten.

Lördag.
Gemensam lunch vid långbordet serverades. Peter bjöd på egen tillagad ryggbiff och ”rostbiff”.
07672544-875C-4634-ABE0-CC53139BA5E9.jpeg
873CCB3C-1FD6-4836-921B-BDC25E6CC543.jpeg
För att sedan klockan 17.00 fortsätta med vinprovning,
A114AA08-2963-4C82-AA30-9E94D28A4A0B.jpeg
En Cava, två vita viner och tre röda viner, alla från spanien fick vi smaka och veta mera om. Samtidigt fick vi lära oss att se ut som riktiga finsmakare, vinkännare, ja vi kikade på färgen, luktade på vinet och lät sedan vinet cirkulera i munhålan, samtidigt som vi hade den där säkra stadiga blicken, som sommelierer brukar ha på TV. Ja om Nyhetsmorgon i TV4 behöver nya ansikten som sommelierer, så kan jag ge dem 18 nya namn och ansikten. ;)

Efter vinprovning kom middagen i Herrgårdens fina matsal
85851800-B334-46B6-8C4D-DC062C1943AB.jpeg
Det serverades ett gott lamm, läcker dessert och goda viner.

Själv hade jag tidigare utlovat att bjuda på en provsmakning av spansk brandy, som genom charterresandet fått en negativ image av denna spanska stolthet. För visst har det på grisfesterna bjudits på alldeles för mycket av usel illasmakande billig spansk brandy.

D61883DA-0DFF-4A7C-B015-4628856A0C10.jpeg

Det finns mycket bra, god spansk brandy. Därför avslutade vi kvällen med avsmakning på ”stubben” mitt på ställplatsen, av två av de bättre brandy som finns. Deltagarna lät sig njuta av de spanska stoltheterna.

Idag reste vi vidare till Öland, efter en mycket trevlig träff, den första för oss. Nu har vi fått ansikten och röster på några som tidigare bara var mycket kända alias.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen